Hej, provar här efter många timmars läsande runt om på olika forum. Blir inte riktigt klok på min 9-5, 05 biopower. Har tidigare haft problem med att den dragit kylarvatten, då hittade jag ett läckage, en o-ring på motorvärmarkroppen. Bytte den och fyllde även på med sån kylartätning (varför det nu skulle varit bra). Innan jag hittade läckaget efterdrog jag toppen, jag bytte även topplockspackningen då efterdragningen inte gav önskar resultat. Hur som helst så försvinner problemet efter jag täppt till läckan på motorvärmarkroppen. Problemet med förlorad kylarvätska höll sig borta ganska länge, 8-12 månader säkert. Dock så börjar den krångla nu igen, mycket vit rök vid kallstart, jag får ibland också gasa på rejält då motorn bluddrar och låter som om den bara går på 3 cylindrar. efter gaspådraget och då motorn blir varm så avtar vitröken och försvinner sedan efter 10 min tomgång. Röken luktar sött, och den är tjock & fet, håller sig kvar i luften en lång stund. Bilen går som den ska efter att man gasat ur den.
Innan jag hittade felet med motorvärmarkroppen så trycksatte jag kylarsystemet och skruvade ut tändstiften för att se om någon vätska letade sig till nån av cylindrarna, vilket det inte gjorde.
Det jag inte gjort är funktionskoll på turbon, jag har heller inte kollat backventilen till vevhusventilationen, ska göra det så fort jag kan klämma fram lite engagemang....
Har ni några tips eller synpunkter, allt är av intresse!