Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: hur 'sanera' dåligt servad B235R?

  1. #1

    hur 'sanera' dåligt servad B235R?

    Hejsan.
    Skulle behöva lite tips om hur man kontrollerar/rengör/renoverar en något missköt 9-5 Aero -02 motor. Det som det slarvats med framför allt är tyvärr oljebytena. Bilen har vid 2 tillfällen gått ungefär 4000 mil på samma olja, ev. påfyllning vid behov. Motorn har idaxläget gått 20 000 mil.

    Detta är vad jag har på min lista över att kontrollera såfort jag får bilen i mina händer. (köpt, fast ännu inte levererad.)

    1. Lyfta ventilkåpan och kontrollera/kolla efter 'oilsludge' mm. samt rengörning av ventilkåpan.

    2. Kontrollera/byta kamkedjan. Hur mkt bör sträckaren expanderat för att ett byte är nödvändigt? (inget missljud)

    3. Plocka ned oljetråget för kontroll och rengörning av sumpfilter samt tråg.

    4. Byta div. slangar samt oljefällan i och runt vevhusventilationen.


    Vad bör jag mera kontrollera/rengöra för att försäkra mig om att motorn inte kommer ta skada av tidigare ägares missade servicar?

    Tacksam för alla tips på detta.

    Med vänliga hälningar
    Peter

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    96
    Tja kolla även slangen mellan spjällhuset och ic`n där brukar det finns en del olja. Det du nämde om kamkjedjan ,,,, så e det oftast inget fel på den utan styrningarna, men det mesta oljudet från dom motorerna kommer ifrån balanskjedjan. Men rekomenderar starkt att du byter samtliga delar när du e igång

  3. #3

    Re: hur 'sanera' dåligt servad B235R?

    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    1. Lyfta ventilkåpan och kontrollera/kolla efter 'oilsludge' mm. samt rengörning av ventilkåpan.
    Rengör ocksåoljefällan med dess två J-formade rör som sitter på insidan av ventilkåpan.

    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    2. Kontrollera/byta kamkedjan. Hur mkt bör sträckaren expanderat för att ett byte är nödvändigt? (inget missljud)
    Om mitt minne inte lurar mig så får sträckaren inte expandera mer än 17 mm.

    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    Vad bör jag mera kontrollera/rengöra för att försäkra mig om att motorn inte kommer ta skada av tidigare ägares missade servicar?
    Lossa tryckröret från spjällhuset och se om spjällhuset är oljigt/smutsigt på insidan. Om vevhusventilationen är dålig kan olja och skräp sugas in i spjällhuset och, om man har otur, ta sig in i de potentiometrar som används för att läsa av gaspedalläge och spjäll-läge.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    tack för era snabba råd och tips.

    kom på en sak till.
    Bör jag kanske kontrollera/känna på lagrerna i turbon, som kanske slitits hårt om smörjning inte fungerat som den var tänkt...


    Mottager naturligtvis även flera tips på saker som jag bör kolla upp/göra rent/byta

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    631
    oljeringarna kan ju vara igentäppta så du får nog byta dom troligtvis å så skulle jag lyfta ur den (motorn) och ta en titt på ramlagrens slitbanor, gå igenom oljepumpen å tvätta insidan av blocket för där finns risken att det sitter tjocka avlagringar, du kommer nog på mera som du behöver byta
    men det är nog bäst att lyfta ur motorn å ta en ordentlig titt
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 364
    Medlem#
    1774
    OBS, sträckaren får vara ute max 15mm....

    Mvh Johan!!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    970
    Jag undersöker min nya bil med, den ramlar utaför garantierna och nu efter jag kört den ett tag och bytt slangen från ventilkåpan till oljefällan så ryker den till när man kallstartar, ska i helgen riva den och rengöra samt kolla resten av slangarna och backventilen. Lyfte kåpan och kikade samt blåste genom J rören för att kolla att det inte var tätt.
    Bilen är en 2.3 -00 13700mil och så här såg de ut i under ventilkåpan i alla fall.
    Utlåtande?



    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Jag skulle, om du ändå har nere tråget slått ett öga på vev och ramlager, för att försäkra mig om att de är okej.

    Vid behov byta ut dem, eller rent av byta dem ändå. Det handlar inte om mer än runt 1000:- för vev + ramlager.

    Lycka till!

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Laspalmas: Ser väl ganska normalt ut, ser inget mer än vanlig motorolja?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    eller rent av byta dem ändå. Det handlar inte om mer än runt 1000:- för vev + ramlager.

    Lycka till!
    Hej,

    Jag skulle inte tveka över detta.
    Jag skulle göra en s.k dräparservice, dvs, en hel renovering.
    Byt alla lager, tätningar, packboxar, kamkedja, balanskedja med skenor och drev. i både bottendel och topp.
    Och verkligen tvätta igenom oljekanalerna.

    Är du händig fixar du det själv, annars finns det folk som har ny renoverade T7-motorer ståendes i förrådet.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Laspalmas: Ser väl ganska normalt ut, ser inget mer än vanlig motorolja?

    Kolla sista bilden igen


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av 32991
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Laspalmas: Ser väl ganska normalt ut, ser inget mer än vanlig motorolja?

    Kolla sista bilden igen


    Mvh Tomas.
    Bränd olja, inte så bra kanske.

    Har inget sånt i min gamla B202
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    970
    Nä lite avlagringar kanske, men inget synlig slitage på kammar och sträckaren indikerar inte att kedjan skulle va sliten heller.
    Farsan som är bilmekaniker tyckte att "de lilla är väll inget att hänga upp sig på" och de har han ju rätt i om man jämnför med tex en gammal sierra eller något där man med blotta ögat ser hur det fattas millimetrar på tex kamnockarna

    Hur är det att ta ner tråget på en 9-5? går det eller är det ett jävla jobb pga saker ivägen osv?
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    Hur är det att ta ner tråget på en 9-5? går det eller är det ett jävla jobb pga saker ivägen osv?
    Det går ganska smärtfritt.

    Ned med Downpipen, lossa att skruvar till tråget,skruva bort plåten mot lådan, lossa lite på subben, och jucka bort tråget.

    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  15. #15
    Först vill jag tacka alla för era mycket värdefulla tips. Sen, har jag lite föjldfrågor.


    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Jag skulle, om du ändå har nere tråget slått ett öga på vev och ramlager, för att försäkra mig om att de är okej.

    Vid behov byta ut dem, eller rent av byta dem ändå. Det handlar inte om mer än runt 1000:- för vev + ramlager.

    Lycka till!
    låter som om att det inte kostar mera än 1000:- lätt är värt att byta dem. Frågar blir då, hur lätt byter man ram/vevlager? måste toppen bort? motorn ur? eller kan man byta dem, med motorn på plats underifrån?


    Citat Ursprungligen postat av Bonn johan
    oljeringarna kan ju vara igentäppta så du får nog byta dom troligtvis
    Hm, vilka oljeringar är det vi pratar om nu? och, hur enkelt är de att byta? vad måste isär?



    Tänkte även poängtera att det är en bil som körts av en säljare, som åkt mycket långa streckor, dvs. inte några kortsträckor, utan motorn har blivit ordentligt varm nästan varje start. Det kan kanske ha skonat motorn lite?


    Mottager gärna flera tips, tankar och ideer...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    Hm, vilka oljeringar är det vi pratar om nu? och, hur enkelt är de att byta? vad måste isär?

    Kolvarna måste ut, och således måste toppen av.

    Jag hade lyft ut motorn och bytt allt som går att byta inom rimliga gränser.
    Och kanske till och med öst i ett par Smidda kolvar, eller motsvarande.
    Dyrt nu, men kanske inte i längden.


    Mvh Tomas.
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    Hm, vilka oljeringar är det vi pratar om nu? och, hur enkelt är de att byta? vad måste isär?
    Det sitter två typer av kolvringar runt kolvarna, dels oljeskrapringar som skrapar olja frå cylinderväggarna, dels "vanliga" kolvringar som håller kompressionen.

    Tidigare satt alla kolvringar en bit ner på kolven men då bildas ett utrymme mellan kolv och cylinder, från kolvtopp till första kolvring, där bensin/luft-blandning kan gömma sig och inte bli förbränd. Detta resulterar i utsläpp av oförbrända kolväten. Av miljöskäl har därför kolvringarna flyttats uppåt med resultatet att kolvringarna har blivit mer utsatta för sot från förbränningsrummet. Beroende på motorns skick och hur den körs så kan resultatet bli att oljeskrapringarna blir och kolvringsspåren blir igensatta med sot och bränd olja. När detta har inträffat är det mer förbränningsgaser som slinker förbi kolvarna och vevhustrycket ökar, kanske så mycket att vevhusventilationen inte klarar av att hålla undertrycket i vevhuset. Resultatet blir då dålig smörjning i turbon (oljereturen från turbon behöver undertryck i vevhuset för att fungera som tänkt) och trasiga packboxar (dvs oljeläckage).

    Citat Ursprungligen postat av peterpops
    Tänkte även poängtera att det är en bil som körts av en säljare, som åkt mycket långa streckor, dvs. inte några kortsträckor, utan motorn har blivit ordentligt varm nästan varje start. Det kan kanske ha skonat motorn lite?
    Långa körsträckor är definitivt en fördel, men det motiverar absolut inte överhoppade oljebyten.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    23
    ett litet tips (är saab-mek)
    saab säljer en sats med alla drev (även kamaxeldreven), balansaxelkedja, kamkedja och packningsats (p-boxar, o-ringar m.m.) för ca 700 kr för tillfället. Det är iofs inte delade kedjor men om motorn ändå ska ut så är det en baggis att byta.

    MVH Patrik
    Saab 9-5 2,3t -02

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av bildoktorn
    ett litet tips (är saab-mek)
    saab säljer en sats med alla drev (även kamaxeldreven), balansaxelkedja, kamkedja och packningsats (p-boxar, o-ringar m.m.) för ca 700 kr för tillfället. Det är iofs inte delade kedjor men om motorn ändå ska ut så är det en baggis att byta.

    MVH Patrik
    Har hört att den satsen finns. Frågan är ju, om jag beslutar mig för att inte lyfta ur motorn, hur är det att byta denna satsen då? är det ens möjligt med motorn i bilen?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539
    Citat Ursprungligen postat av bildoktorn
    ett litet tips (är saab-mek)
    saab säljer en sats med alla drev (även kamaxeldreven), balansaxelkedja, kamkedja och packningsats (p-boxar, o-ringar m.m.) för ca 700 kr för tillfället. Det är iofs inte delade kedjor men om motorn ändå ska ut så är det en baggis att byta.

    MVH Patrik
    Detta borde du väl veta om du jobbar på SAAB, satsen får inte säljas över disk.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 17:31
  2. 9-3 SS vill bli servad för tidigt
    Av Psychodad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 09:35
  3. Sanera bensin!
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 02:52
  4. Behöver hjälp med ny servad ACC
    Av ¤Robban¤ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •