Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -

    Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

    UPPDATERINGAR:

    • UPPDATERAT 2015-04-16: Har gjort kompressionsprov, se inlägg #10.
    • UPPDATERAT 2015-04-18: Har gjort nytt kompressionsprov, med lite annorlunda resultat, se inlägg #44.
    • UPPDATERAT 2015-05-06: Har reklamerat bilen, se inlägg #58.
    • UPPDATERAT 2015-06-04: Bilen på verkstad, fel konstaterat, se inlägg #69.
    • UPPDATERAT 2015-06-12: Bilen reparerad, se inlägg #86.



    -------------------------------------

    Hej på er alla Saabsnillen!
    Jag skulle behöva ha er hjälp med ett problem som har uppstått med min helt nyligen inköpta 9-5 Aero kombi och jag tror att jag har hittat rätt forumdel.

    Jag har efter många år trillat dit och skaffat Saab igen. Senaste jag hade var en 900 -83 (eller -86) utan turbo med 99HK. Den var en liten pärla, men den var inte snabb
    Nu blev det en begagnad 9-5 aero kombi istället som inhandlades förra veckan hos en bilhandlare på impuls lite halvt. Säljaren verkade ha halvdassig koll då jag bl a undrade vad det var för MapTun-mojäng som låg i baksätet och det hade han ingen aning om. Kollade ju givetvis upp vad det var sedan Tidigare ägare har stoppat in steg 1 så nu ligger den på 260HK

    Nu till problemet, jag har fått riktigt risig tomgång efter en incident då bilen poffade/hostade/misstände(?) på väg till Västerås häromdagen. Läs gärna min lilla redogörelse nedan, formaterad enligt spec för felsökningstrådar!

    Bilmodell: SAAB 9-5 Aero Sportcombi 250HP original (260-280 med trim)
    Årsmodell: MY04
    Modifikationer:
    • MapTun Etanolkonvertering steg 1 gjord runt 2013. Pratade med verkstaden och det var den infon jag fick. Skulle resultera i 260 HP för BF95 och 280 för E85 om jag uppfattade det rätt.
    • Hårdvarumodifikationer är jag osäker på. Avgassystemet verkar bytt, i alla fall ser det grövre ut än vad jag tror det är som original. Har dock inga papper på det sedan tidigare ägare. Downpipen skall ha bytts i samband med steg 1 om jag hörde rätt från MapTun, men övriga systemet tror jag att någon i så fall har bytt på eget initiativ.

    Miltal: ca 19400

    Händelse: På väg till Västerås från Stockholm så blev det en del buskörning där jag tryckde på så gott jag vågade med de dassiga allrounddäcken som sitter på. Det gick väl i dryga 180 som mest. Men det var en hel del nedsaktande och accelererande hela tiden. När sedan någon stoppkloss flyttade på sig så njöt jag av att ligga i 120 och sätta plattan i mattan och vips vara uppe i 180 igen. Vid ett av dessa tillfällen när jag hade kommit halvvägs eller mer så tryckte jag gasen i botten och då tappade bilen kraft och hostade/poffade två gånger och sen satte den fart. När jag sedan kom till Västerås hade tomgången blivit kass och nu hoppar hela bilen på tomgång. Bilen verkar gå som den ska när man kör med den dock. Kan eventuellt ha tappat något i kraft, men jag har haft bilen under så få dagar så jag kan inte riktigt avgöra det.
    Allmänt så vibrerar bilen en del vid högre hastigheter men jag vet inte om det är hjulbalansen eller om det är något annat, men det gjorde det innan hostandet också, det visar sig om det är hjulen så fort sommarsulorna kommer på plats.

    Symtom:
    • Ojämn tomgång, hela bilen står och hoppar och rister liksom. Ibland verkar tomgången gå ner en aning under normalt för att sedan själv återvända, typ som om den var på väg att dö. Ger man lite gas så försvinner hoppandet, men återvänder när man låter bilen gå ner på tomgång igen. Det verkar vara lite olika hur mycket det hoppar och jag har inte kunnat se något direkt mönster, typ efter hur varmkörd bilen är eller ej.
    • Oljeläckage? Vet ej om detta har uppstått efter min lilla episod eller om det var så när bilen köptes. Se bilder, det är fullt med olja under tråget, men vet som sagt inte om det var så vid köp eller ej. Kollade nivån och den var halvfull. Blev nervös för att den skulle gå torrt så jag köpte en liter 0-30 helsyntet på OK där jag hade hissat upp bilen och toppade upp med.
    • En grej jag noterade när jag var i Västerås och lyfte på huven var att runt oljepåfyllningslocket så hade det läckt ut olja, samt att det hade sprutat upp en mindre mängd olja på insidan av motorhuven ovanför locket. Det är jag säker på att så såg det inte ut när jag köpte den. Kan det har läckt ut där och runnit hela vägen ner till tråget så att det ser ut som det läcker? Vad kan ha hänt som har gjort att olja sprutat ut runt påfyllningen?

    Felsökning gjord:
    • Borstat, gjort rent och skruvat åt batteripolerna då jorden satt lite glappt, fick för mig att detta kunde påverka.
    • Hissat upp bilen och konstaterat oljeläckage, men inte källan till det.
    • Inköpt en OBD2-läsare och kollat om några felkoder har dykt upp men icke. Dock undrar jag om felkoder försvinner ifall man kopplar ur batteriet, då jag ju gjorde det när jag rengjorde detta?


    Är det obra att fortsätta köra med bilen utan att hitta felet eller lämna in den? Vore ju extremt boring om motorn rasade dagar efter inköp, speciellt då den skall gå som bruks/arbetsbil under ett år åtminstone.
    Säg gärna till om det är nån info ni saknar då jag inte är helt haj på vad som kan vara relevant att ange.

    Eder ödmjuke Aeroägare

    20150415_175630.jpg20150415_175717.jpg20150415_175723.jpg20150415_175806.jpg
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-13 klockan 01:31. Anledning: Rättade fel i rubrik, uppdaterat felsökningar, förtydligat information, uppdaterat status

  2. #2
    Tyvärr låter det ju lite som att en kolv har spruckit, därav övetryck i vevhuset som trycker upp olja genom påfyllnigen. Du bör nog börja med att göra ett kompressionsprov innan du kör nåt mer med bilen, och om det inte visar något fel får du fortsätat felsöka. Det är rätt mycket olja som har kommit ut så nånting är fel på riktigt.

    Om du tvingas göra ett kolvbyte är det väl rekommenderat att sätta i smidda kolvar från tex Wössner, det är inte gratis, men då slipper du såna här haverier i fortsättingen.

    Körde du på bensin eller E85 när det hände?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Hmm, det låter ju inte så bra. Men borde det inte dyka upp en felkod om det är knas med kompressionen i en av cylindrarna?
    Är ett kompressionsprov lätt att göra själv eller är det specialkunskaper som gäller? Finns det i så fall någon bra verkstad i Stockholmsområdet som kan rekommenderas?

    Bränslet har varit 95-oktanig bensin sedan jag köpte bilen då jag vill dubbelkolla med MapTun vid nästa service att allt är ok innan jag tankar E85.

  4. #4
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Du köper en sån här på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...re-2000016979/
    Tar ut ett tändstift, skruvar ner ovan i hålet, drar ut säkringen till soppapumpen, så blir det inte massa bensin i cylindrarna, och kör på startmotorn något varv. Upprepas på alla fyra cylindrar. Då får du kompressionen i cylindrarna.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Aha, det var inte svårare än så. Jag kollade lite på Biltema efter kompressionsprovare efter kingbacks inlägg men uppfattade det som att de krävde en extern kompressor.

    Vad skall kompressionen ligga på? Finns det några tabeller? Fast det viktigaste är väl att kompressionen är lika mellan cylindrarna antar jag, men inom en viss felmarginal eller är jag ute och cyklar?

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Allt mellan 10-14 får väl ses som OK. Helst över 12... Men 11 över alla är bättre än 11-13-13-13 skulle väl jag påstå. Men jag kan ha fel, det är vad jag funderat fram i mina navelpillardagar i soffan
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471

    9-5 Aero SW hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo?

    Bor du i Västerås? Bor själv där så vill du fråga ngt så skicka PM.

    Jag misstänker som övriga att det troligen är en motorskada på g el inträffat. Det ska inte se ut så iaf med blöt motor.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-04-16 klockan 15:24.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Nej, jag bor i Stockholm men åkte till Ansta Bildemont och köpte ett par begade fälgar till sommarsulorna. Störigt om bilen pajar när man precis har investerat lite i fälgar och däck
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Tyvärr låter det ju lite som att en kolv har spruckit, därav övetryck i vevhuset som trycker upp olja genom påfyllnigen. Du bör nog börja med att göra ett kompressionsprov innan du kör nåt mer med bilen, och om det inte visar något fel får du fortsätat felsöka. Det är rätt mycket olja som har kommit ut så nånting är fel på riktigt.
    Eftersom det verkar som förbränningstryck kommit ut i vevhuset så låter det som en kolv. Risig tomgång som uppstod i samband med detta pekar ännu tydligare mot sprucken kolv. Trimning med lite missanpassning mellan program och hårdvara är inte riktigt lyckat, och en Aero har inte så stora marginaler på avgastemperaturen.

    Om det är en sprucken kolv kommer det att synas övertydligt på kompprov, och risken för totalhaveri är överhängande om man kör med en sprucken kolv.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Nu har jag utfört kompressionsprov medelst en kompmätare modell enkel ifrån Biltema, den som [MENTION=85875]delofson[/MENTION] föreslog.
    Siffrorna är nedslående tyvärr

    Följande utfördes:

    • Säkringarna för bensinpump och tändsystem togs ut.
    • Tändbrygga och samtliga tändstift lossades. Alla stiften hade fin färg, torra och lite ljust bruna.
    • Mätaren skruvades i första tändstiftshålet.
    • motorn drogs runt ett par varv med startmotorn, värdet lästes av
    • motorn drogs återigen runt ett par varv, utan att återställa trycknålen på mätaren, värdet lästes av igen och blev av någon anledning högre. Efter detta andra varv så slutade värdet att stiga om man drog runt fler gånger, så jag nöjde mig med två.
    • Jag flyttade mätaren och gjorde om samma procedur med alla cylindrar.
    • Efter alla fyra cylindrar hade mätts insåg jag att jag inte visste om tändstiften skulle vara i i de cylindrar som inte mättes eller ej, så jag gjorde det hela igen, men med tändstiftet urplockat endast i den cylinder som för tillfället mättes.


    Resultaten presenteras nedan och anges i Bar, de låga värdena på varje cylinder är från första runtdragningen och de höga är från andra:

    Alla tändstift ur

    Cyl 1: 10-11
    Cyl 2: 9-10
    Cyl 3: 6,5-8
    Cyl 4: 4,5-5,5

    Ett tändstift ur i taget

    Cyl 1: 6,5-8
    Cyl 2: 6-7,5
    Cyl 3: 4,5-6,5
    Cyl 4: 3-4

    Felkod P1640 utlästes efter alla tester genomförts och bilen skruvats ihop, men det berodde, såvitt jag förstod efter lite googling, förmodligen på att motorn hade misslyckats att tända/starta så många gånger p g a komptestningen så den återställdes och återkom inte.

    Värdena verkar ju helt uppåt väggarna om de skall ligga på 10-12 egentligen, och det är ju inte bara en cylinder som skiljer sig åt? 1:an och 2:an ligger ju hyfsat nära varann dock. De som är lägst är ju 3 och 4. Kan det ha gått nån packning mellan dessa två eller nåt i den stilen?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Värdena verkar ju helt uppåt väggarna om de skall ligga på 10-12 egentligen, och det är ju inte bara en cylinder som skiljer sig åt? 1:an och 2:an ligger ju hyfsat nära varann dock. De som är lägst är ju 3 och 4. Kan det ha gått nån packning mellan dessa två eller nåt i den stilen?
    Utan att gräva ner sig i detaljer kan man tveklöst säga att något är mekaniskt fel på cylinder 4. Exakt vad behöver man öppna för att avgöra, men med tanke på oljan som sprutat ut skulle det förvåna mig om det är något annat än en skadad kolv. Tyvärr.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ser bekant ut och jag skulle se mig om efter en beg. -04 eller nyare motor att pluppa i bilen alt. starta ett renoveringsprojekt.
    Nivån på renoveringen kan vara allt från allt från att fuskrenovera med begagnade likadana kolvar T7 som sitter i idag till att göra allt seriöst med smidda kolvar
    Tyvärr

    Mekvana + plats går åt i båda fallen,
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Fast man kan ju börja med att titta efter... Jag KAN ha fel.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Vad är främsta/vanligaste orsaken till den här typen av katastrofala skador?

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast man kan ju börja med att titta efter... Jag KAN ha fel.
    Självfallet, det var underförstått. Och jag hoppas jag har fel jag med!
    Med det är inte säkert det syns bara av att lyfta toppen utan man får nog öppna sumpen så man kan lossa överfallen och dra ur kolvarna.

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Vad är främsta/vanligaste orsaken till den här typen av katastrofala skador?
    Konstruktionen skulle jag säga om vi spekulerar att det är en kolv som spruckit, jag kan fota ett "lik" om nån vill se.
    Fast det kan ju även vara att den spikat eller gud vet vad, säljaren lät lite suspekt i mina ögon, hoppas TS fick den riktigt billigt och att resten av bilen är i gott skick.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 146
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Konstruktionen skulle jag säga om vi spekulerar att det är en kolv som spruckit, jag kan fota ett "lik" om nån vill se.
    Fast så länge det inte finns något fel för övrigt i motorn och man inte trimmat så håller det ganska bra. Det stora bekymret är att upptäcka om det är något annat fel, speciellt vevhusventilationsfel kan ge dominoeffekt. Det är viktigt att hålla efter systemen och åtgärda fel så snabbt man kan, speciellt på Aero:n som har mindre marginaler.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    hoppas TS fick den riktigt billigt och att resten av bilen är i gott skick.
    Definiera billigt

  18. #18
    Ironiskt nog kan ju din försiktighet med bränslet vara en bidragande orsak till haveriet, att köra en Steg1:ad Aero hårt på 95 oktan är ju i farozonen för rejäla spikningar och då kan det säga kapoof.

    Ett kolvbyte till hållbara kolvar kostar väl runt 15 lök på rätt verkstad, men då får man ju en rätt skottsäker motor.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast så länge det inte finns något fel för övrigt i motorn och man inte trimmat så håller det ganska bra. Det stora bekymret är att upptäcka om det är något annat fel, speciellt vevhusventilationsfel kan ge dominoeffekt. Det är viktigt att hålla efter systemen och åtgärda fel så snabbt man kan, speciellt på Aero:n som har mindre marginaler.
    Nja, vet inte det ja. Rolf Uhr var delaktig i en mycket lång tråd för jättemånga år sedan ang. konstruktionen på T7'ans lättare och lägre kolvar hade en en tendens till att spricka i underkant vid kolvbulten och det även på originalbilar.
    Att trim, dåligt bränsle, utspädd/uttjänt olja och icke fungerande VV påverkar en motors livslängd är det väl ingen som tvivlar på, speciellt om dessa kombineras.
    Det är väl inte utan anledning som T5 kolvar sitter i många bottendelar med hyffsad effekt?
    Har själv både Smidda Wössner, T5 och T7 (än så länge) Samt lite leftover souvenir av en fd. T7 kolv
    Och för att inte bara klanka ner T7 så funderar dessa oftast bra om man sköter service och har lite tätare oljebytesintervall samt fullt fungerande VV, Alla är inte kass bara lite kinkigare om man inte behandlar dem korrekt.


    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Definiera billigt
    Så inte inköpet + renovering hamnar över bruksvärdet för då är det inte lönt, möjligtvis kan det bli nåt kul och då skall det inte va billigt.

    Hittade även detta gamla inlägget och också visade dålig komp på 4an i denna tråd.
    Citat Ursprungligen postat av Drnashlenin Visa inlägg
    Jag hade precis samma fel som du och jag har testat metoden du beskriver som allmänt verkar gå under namnet WD40-metoden. Det funkade kanonbra på cylinder 1,2 och 3 men i 4an rann det rätt igenom. Visade sig senare att kolven var sprucken och enligt duktiga mekare som arbetar på saab var just det med 4ans cylinder inget ovanligt.

    Mitt råd är att testa med komptestmätare från Biltema. Den kostar inte mycket och även om den inte är exakt så ger dig den ett hum om du har jämn eller ojämn kompression. Om det skvätter olja och avgaser ut genom oljepåfyllningsröret så är det antingen dåliga ringar eller sprucken kolv. Testa sen att fylla på, låt stå, töm ut och byt olja som du beskriver. Hoppas du bor ensligt för fy f*n vad det ryker när man startar, räkna med 10 mils körning innan det slutar ryka. Första 15 minuterna får de bilar du möter eller får efter dig garanterat stanna och vänta till Lützendimman har lagt sig :-)

    För mig slutade det med byte av block och kolvar till Saab 9000´s mer robusta grejor. Det kostade iofs 15.000 men bilen är fräsch i övrigt och detta var efter 33000 mil så jag kan inte säga att det kom oväntat. Nu har jag en bil som går som när den var ny och allt funkar bra.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:25. Anledning: Redigerat länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tja, vad ligger bruksvärdet på månntro? Innan jag köpte bilen kollade jag runt på alla möjliga annonser som stämde överens med mina specar för denna bil (9-5, aero, kombi, auto, -04, bensin, helläder, under 40000 kr) vilket inte var så många totalt, och den annonsen jag slutligen valde var den billigaste jag kunde hitta med de specarna också, men det berodde nog på att den hade längst mil på sig antar jag. Såhär i efterhand är det ju lätt att sparka sig själv för att ha hastat igenom köpet litegrann, men men.

    Vad gäller åtgärder framöver så har jag sovit på saken och kommit fram till att jag skall börja med att ringa runt till verkstäder och kolla vad de skulle ta för att åtgärda ett kolvras, även om det inte är helt konstaterat ännu, för att få ett hum om ifall det är värt det för mig eller inte.

    Då jag bor i lägenhet och har begränsad mekvana och meklust samt verktygsuppsättning så känns det knivigt att börja byta kolvar själv. Visserligen skulle jag kanske kunna låna mina föräldrars garage, men det är inte direkt gjort för mek.

    Vad jag hade tänkt mig skulle bli en schysst bruksbil under ett år visade sig vara något helt annat

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •