Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #81
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    - Etanol är förvisso aggressivt mot vissa ämnen, turligt nog inte mot dom material som bränslesystemet i en 9-5 är byggt av och olja byter man ju vid 1000 mil iallfall om man är rädd om sin motor.
    Tja (om enn "off topic"), så er nok Technical Service Bulletin Nbr. 248-2547 utg. 2, datert Juli 2006, av en annen mening - når det gjelder 9-5 tidligere enn M06- med motorvariant B205L og B235E, og M05- med B205LEM315. Et sitat fra deler av TSB'en:

    "Mer aggressivt mot vissa metaller och plast/gummi

    Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller bl.a. koppar och mässing. Val av plast och gummi måste anpassas. Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin. Bilen har därför utrustats med bensintank som normalt används på US-marknaden där normalbensinen kan ha en något större etanolinblandning än normalbensinen har på svensk marknad (mer än 5 %).

    US-tanken har ORVR (On board Refuelling Vapor Recovery system). Vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret och en mindre mängd luft sugs med bränslet ner i tanken och vädras sedan renad ut genom kolkanistern. Påfyllningsröret är bara ca 25 mm i diameter för att få rätt funktion och detta kan i enstaka fall leda till för tidig avstängning av pistolmunstycket vid tankning.

    Alla delar av mässing har bytts ut mot rostfritt stål. Packningar är gjorda av Viton. Elektriska ledningar i tanken har fått teflonisolering för att tåla bränslet och tätningar i pumpmodulens el-anslutning har förbättrats. De delar i tanken som utsätts för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet.

    Bränslepumpen har fått rostfritt hus och kommutator av kol. Bränsletrycksregulatorns membran är av nytt etanoltåligt material. Urluftningsslangen till insugningsröret är också av annat material. MIU har ändrats så att tankgivaren pulsas. Kontinuerlig mätning skulle medföra att tankgivaren fick avsevärt förkortad livslängd på grund av korrosion.


    Motor

    Motorn har elektrisk motorvärmare som standard. Insugningsventilerna är av nytt material. Samtliga ventilsäten är också av nytt material. Orsaken är att slitaget är avsevärt större vid körning på etanol. Tändstiften är hårdare, NGK 7 i stället för 6, Typ NGK BCPR7ES-11. Platinastift får inte användas eftersom joniseringsmätningen störs i kombination med etanolbränslet.
    "

    Til og med MIU er endret

    Til info.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2015-06-08 klockan 16:05. Anledning: Et tillegg
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #82
    Riskerna, och även frånvaron av problem med att köra på E85 har avhandlats i flertalet trådar, låt oss fokusera på TS kamp mot bilförsäljaren istället

    1 användare gillar detta inlägg


    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #83
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Riskerna, och även frånvaron av problem med att köra på E85 har avhandlats i flertalet trådar, låt oss fokusera på TS kamp mot bilförsäljaren istället
    Jag är mycket tacksam för all hjälp som jag får med detta frustrerande ärende, och till Norrbagges och andras försvar så frågade jag faktiskt efter tips kring bränsle för att undvika fler problem i framtiden när bilen väl rullar igen, så det är relevant tycker jag.

  4. #84
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Jag är mycket tacksam för all hjälp som jag får med detta frustrerande ärende, och till Norrbagges och andras försvar så frågade jag faktiskt efter tips kring bränsle för att undvika fler problem i framtiden när bilen väl rullar igen, så det är relevant tycker jag.
    Jo det var väl jag som började prata om E85 och bränslets roll i motorhaveriet, vill bara inte bidra till att din tråd spårar iväg för långt från det ursprungliga ämnet
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #85
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Tja (om enn "off topic"), så er nok Technical Service Bulletin Nbr. 248-2547 utg. 2, datert Juli 2006, av en annen mening - når det gjelder 9-5 tidligere enn M06- med motorvariant B205L og B235E, og M05- med B205LEM315. Et sitat fra deler av TSB'en:

    "Mer aggressivt mot vissa metaller och plast/gummi

    Etanol är blandbart med vatten och aggressivt mot vissa metaller bl.a. koppar och mässing. Val av plast och gummi måste anpassas. Etanol diffunderar lättare genom vissa plastsorter än bensin. Bilen har därför utrustats med bensintank som normalt används på US-marknaden där normalbensinen kan ha en något större etanolinblandning än normalbensinen har på svensk marknad (mer än 5 %).

    US-tanken har ORVR (On board Refuelling Vapor Recovery system). Vid tankning erhålls en ejektorverkan i påfyllningsröret och en mindre mängd luft sugs med bränslet ner i tanken och vädras sedan renad ut genom kolkanistern. Påfyllningsröret är bara ca 25 mm i diameter för att få rätt funktion och detta kan i enstaka fall leda till för tidig avstängning av pistolmunstycket vid tankning.

    Alla delar av mässing har bytts ut mot rostfritt stål. Packningar är gjorda av Viton. Elektriska ledningar i tanken har fått teflonisolering för att tåla bränslet och tätningar i pumpmodulens el-anslutning har förbättrats. De delar i tanken som utsätts för strömmande bränsle har jordats för att förhindra gnistbildning på grund av statisk elektricitet.

    Bränslepumpen har fått rostfritt hus och kommutator av kol. Bränsletrycksregulatorns membran är av nytt etanoltåligt material. Urluftningsslangen till insugningsröret är också av annat material. MIU har ändrats så att tankgivaren pulsas. Kontinuerlig mätning skulle medföra att tankgivaren fick avsevärt förkortad livslängd på grund av korrosion.


    Motor

    Motorn har elektrisk motorvärmare som standard. Insugningsventilerna är av nytt material. Samtliga ventilsäten är också av nytt material. Orsaken är att slitaget är avsevärt större vid körning på etanol. Tändstiften är hårdare, NGK 7 i stället för 6, Typ NGK BCPR7ES-11. Platinastift får inte användas eftersom joniseringsmätningen störs i kombination med etanolbränslet.
    "

    Til og med MIU er endret

    Til info.
    Lite haft offtopic, Ändringarna i MIU är för att bränslereservlampan ska tändas tidigare pga högre förbrukning dvs snabbare åtgång av bränslet.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #86
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Sådär gott folk, då var bilen åter i min ägo efter ett par veckor i Mats Riesels kompetenta händer!

    Det som har gjorts är i princip det jag skrivit om tidigare, nya Wössner-kolvar, honing av cylinderloppen, begagnade schyssta vevstakar, nya vevlager, begagnad topp med täta ventiler, ny luftkanal för luftfilterburken (gamla saknades p g a open-air filter, vilket förmodligen var stor del av orsaken till allt det här), oljebyte, nya pinnbultar/skruvar, samt diverse småfix när de ändå var där och grävde.
    Alla trasiga/gamla delar fick jag med mig hem i en kartong. Dessa bör omlokaliseras orienterade på tvären till bilförsäljarens rektum vid första bästa tillfälle.

    Då bilen nu skall köras in i 500 mil (Saabs originalrekommendationer) så har jag inte testat den så hårt enligt Mats förmaning, men den startar bättre och tomgången är som ny. Lustigt nog känner jag ingen enorm skillnad vid normal körning, men det kanske mest märks på tomgången och vid hård körning? Det och det faktum att man slipper se en vevstake och en halv kolv komma farandes ur motorhuven vilken dag som helst...
    Han hade även varit i kontakt med MapTun gällande bilens trim och kollat upp lite grejer. Mats bränslerekommendation är BF98 från Statoil eftersom norrmännens soppa är av bättre kvalitet och mindre utspädd enligt honom Hur det nu är med den saken låter jag vara osagt, men BF98 är det jag själv var inne på tidigare. Han sade även att jag skulle höra av mig efter inkörningen så hjälper han till med oljebyte samt att han skulle höra med MapTun om det gick att optimera bilen för BF98 typ.

    Han har även erbjudit sig att komma med ett utlåtande vid behov om jag behöver det i min tvist med säljaren, helt utan att jag har bett honom! Samt att han vill gärna bli uppdaterad om hur tvisten fortlöper. Vilken engagerad kanonkille! Kan inte nog rekommendera honom baserat på mina erfarenheter!
    Enda nackdelen är att det tog en hel del tid, men de hade redan massor att göra när jag fick in bilen hos honom medelst skohorn, samt att det var ju en smärre motorrenovering.

    Detta känns mycket skönt!
    Nu skall jag gå vidare med själva tvisten. Lokala konsumentvägledaren skall kontaktas för råd och hjälp med fortsatt tvist, samt assistans med ARN-anmälan med mera.

    Supertack till alla som har hjälpt mig med detta hittills! Hade jag inte fått assistans av er så hade jag sannolikt inte insett situationens allvar och troligen stått med en helt trasig motor inom kort. Hatten av!

    Jag fortsätter att uppdatera gällande tvisten framöver dock. Inget jag ser fram emot, men det måste göras.

    Wohoo!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-13 klockan 01:31.

  7. #87
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Får man fråga om bilder?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    På bilen eller på de trasiga delarna?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-12 klockan 18:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #89
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Mest delarna (av morbid nyfikenhet)
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Javisst, men jag får ta och posta dem imorgon (läs: senare idag) tidigast. Familjen uppskattar inte om man knatar ut och hämtar en skramlande låda med vevstakar och kolvar och börjar fota i lägenheten kl 2 på morgonen
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-13 klockan 02:10.

  11. #91
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Jeg håper virkelig at du kommer i mål også med tvisten - stå på

    PS
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    - Alla trasiga/gamla delar fick jag med mig hem i en kartong. Dessa bör omlokaliseras orienterade på tvären till bilförsäljarens rektum vid första bästa tillfälle.
    Både på tvers og langs - det er mer virkningsfullt
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #92
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jättebra att du kommit till rätta med del 1 av problemet OCH att du delger oss vari problemet låg samt rekommendationer om bra OCH kompetent verkstad.
    Ser fram emot både bilder och hur del 2 av äventyret slutar.

    Lycka till med resten!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #93
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Enligt vad jag hört så skall smidda kolvar kunna ge upphov till högre oljeförbrukning samt ett visst mått av kolvslammer. Främst då som man kör lugnt med dem, tydligen är de inte riktigt gjorda för lugn körning?

  14. #94
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har Wössner i en av bilarna och kan inte bekräfta att så är fallet men jag har väl inte letat slammer eller gjort vetenskapliga mätningar av ljudet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #95
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Enligt vad jag hört så skall smidda kolvar kunna ge upphov till högre oljeförbrukning samt ett visst mått av kolvslammer. Främst då som man kör lugnt med dem, tydligen är de inte riktigt gjorda för lugn körning?
    Materialen som används i smidda kolvar har högre utvidgningskoefficient än gjutna kolvar, och kräver därför större kolvspel. Där har ni anledningen till att gjutna kolvar är vanligt i standardbilar, förutom att de är billigare att tillverka.

    Smidda kolvar kan därför ge kolvslammer, och mer läckage av förbränningsgaser innan motorn är varmkörd. Det är alltid viktigt att varmköra försiktigt, men med smidda kolvar blir det ännu viktigare än med gjutna. Kör man mycket korta sträckor ska man nog hålla sig till standardkolvar.

  16. #96
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har Wössner i en av bilarna och kan inte bekräfta att så är fallet men jag har väl inte letat slammer eller gjort vetenskapliga mätningar av ljudet
    Jag har också Wössner, och har inte personligen upplevt kolvslammer än. Om jag minns rätt så blev kolvspelet precis på undre gränsen i min motor.
    Enligt Wössner's katalog så förekommer det två material i deras kolvproduktion. 4032-T6 och 2618-T6. Det förstämda är inte riktigt lika starkt som det sistnämnda, men har mindre utvidgningskoefficient och är därmed lämpligare till vardagsbilar. Förmodligen har vi 4032-T6 i våra kolvar HeRmAN

  17. #97
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Brisse-

    Om bilen är mappad efter orginal kolvar,behövs det någon justering i mjukvaran om man byter till wössner,kanske dum fråga men ändå..
    Vet att på min gamla med smidda kolvar när motor var varm förekom nån enstak misständning på denna förekommer det inte med orginal kolvar.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #98
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, det behövs inte, förutsatt att kompressionsförhållandet inte förändras.

  19. #99
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jag har också Wössner, och har inte personligen upplevt kolvslammer än. Om jag minns rätt så blev kolvspelet precis på undre gränsen i min motor.
    Enligt Wössner's katalog så förekommer det två material i deras kolvproduktion. 4032-T6 och 2618-T6. Det förstämda är inte riktigt lika starkt som det sistnämnda, men har mindre utvidgningskoefficient och är därmed lämpligare till vardagsbilar. Förmodligen har vi 4032-T6 i våra kolvar HeRmAN
    Jag har JE-kolvar (i min otrimmade B235E) vilket bör motsvara 2618-varianten, de har nu gått drygt 23000 mil med dessa. De första åren så hörde jag kolvslamret när det var kallt ute, på sommaren är det inte särskilt påtagligt. Numera "hör" jag det inte längre, men visst finns det kvar. Jag misstänker att kolvringarna börjar bli rejält slitna, för oljeförbrukningen är i mesta laget (tjockare olja sänker den), men eftersom den fungerar utmärkt och inte har några som helst sludge-tendenser så har jag inte gjort något åt det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #100
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Så länge man kommer ihåg att kolla oljan med jämna mellanrum
    Har man en 04+ så tror man kanske att man inte behöver kolla oljan mellan servicetillfällena. Om man då byter till smidda kolvar och kör kortsträckor och tror att man skall kunna köra 3000 mil utan kolla oljan...

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •