Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81
    Jag har inte för mig att mitt tog så lång tid.
    Nåt säger mig 1 månad totalt med allt om inte mindre.
    Kanske är annorlunda nu.
    Jag gav honom en chans att rätta till felet sedan kontaktade jag lokal konsumentvägledare och sedan snurrade det på.

    - - - Uppdaterad - - -

    http://www.arn.se/info-konsument/innandu-anmaler/kanarn-prova-tvisten/

    Om du inte kikat där innan.
    Golf MK7 R SC -16

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tack för länken!
    Vet du om "din" bilhandlare var medlem i MRF? Deras medlemmar måste tydligen följa ARNs rekommendationer enligt Hallåkonsument.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81
    Vet faktiskt inte om han var det då, sökt på MRF sidan nu och hittar han inte där nu iaf.
    Golf MK7 R SC -16

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Jag har haft kontakt med konsumentvägledare också och de meddelar att om det ligger till som jag säger så bör ansvaret ligga hos bilförsäljaren, men det enda jag kan göra nu är att försöka övertyga bilhandlaren att hjälpa mig eller vända mig till ARN.
    Det känns osannolikt att jag kommer lyckas ändra hans inställning och ARN tar sex månader på sig att behandla en ansökan. Dessutom är bilhandlaren inte medlem i MRF så han kan högaktningsfullt skita i vad ARN än kommer fram till i vilket fall som helst.

    Känns som att detta kommer att bli nånting jag får lösa själv tyvärr
    ARN är inte mycket till hjälp, nej. Det verkar ju som att säljaren inte tänker lägga två strån i kors för att hjälpa till, och då finns några centrala idéer som bör användas:
    1) Se till att klara av det inom 6 månader efter köpet. Då kan det inte bli någon diskussion om att att utreda om någon del av felet inträffat senare än 6 månader efter köpet. Detta betyder att det kan bli kontraproduktivt att anmäla till ARN eftersom säljaren då kan hänvisa till att ärendet behandlas av ARN.

    2) Se till att all kommunikation utnyttjar negativ avtalsbindning. Dvs, vid ej svar så binder du säljaren vid ditt förslag. Detta görs genom att ge din version i påståendeform och dina förslag (som då måste utformas så att det är oberoende av bristande svar från säljaren) i form av att du kommer att genomföra dem om inte säljaren gör några invändningar, och att du tydligt beskriver att du ger honom 8 dagar att svara annars kommer du anta att han samtycker. Alla saker ska ha datum och tidgränser för svar.

    3) Du måste säkerställa att han får möjlighet att reparera. Du måste ha ett klockrent svar på invändningen att han inte fått möjlighet att reparera 2-3 ggr. Det bästa sättet rent generellt är att åka dit med/frakta dit bilen och säga reparera. I ditt fall så kan du brevledes föreslå en tid när de ska reparera bilen (tillräckligt långt fram för att hinna med den negativa avtalsbindningen), och ta dit bilen med någon du känner som vittne. (Vid ev. tvist är ett vittne den värdefullaste formen av bevisning. Att det är en närstående påverkar inte bevisvärdet.) Detta bör i konsumentlagstiftningens ögon räknas som ett reparationsförsök, om de vägrar ta emot bilen då har du fastställt att de vägrar reparation. Det är nog nödvändigt att ta bilen dit fysiskt.

    4) All kommunikation ska vara dokumenterad (inspelning fungerar inte). I ditt läge skulle jag säga du bör börja med att skriva ett brev där du får ner de viktiga delarna av vad säljaren sagt, och om möjligt försöka faxa det eftersom faxar kan ge mottagningskvitto (samt skicka ett brev med samma innehåll därutöver). Eller skriva brev och några dagar senare ringa och fråga om det mottagits. Undvika muntlig kommunikation så säljaren inte kan komma dragandes med att ni var överens om X.

    5) Om säljaren inte hjälper till ska det hela leda fram till en räkning för reparationen som sedan med kronofogdens hjälp kan drivas in. För att detta ska kunna ske så måste säljaren inte kunna ge rimliga skäl till att räkningen är tvistig, vilket betyder att varje steg behöver förankras med (negativ) avtalsbindning. Rätt hanterat så kommer kronofogden att driva in pengarna eftersom säljaren är bunden av avtal om han är passiv, är han aktiv kanske saken löser sig hyfsat på annat sätt.

    Sedan kanske du bör överväga att försöka få köpet hävt istället, för att få det hela ur världen, det blir mycket mindre jobb.

    En sak i samtalet, försök att helt undvika att argumentera om vad som är fel, bara konstatera att det är fel (rinner olja ur den och saknar kompression är uppenbara sådana, om den är i besiktningsperioden kan man låta bilprovningen slå ner på oljeläckage för att fastställa det). Det enda som är viktigt är att han ska stå för reparationen, och så snart som möjligt, samt att han bara har 3 reparationsförsök på sig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tack för mycket uttömmande och informativt svar!

    Reklamationen är ju gjord redan inom en månad från köpet så det kravet torde ju redan vara uppfyllt.

    Jag har funderat länge på detta och det finns flera problem med min situation. Dels är det avståndet till bilhandlaren. Hade det varit i närheten hade det varit en no-brainer att bara åka dit med bilen och dumpa den och säga "reparera", efter att ha skrivit en reparationsbegäran med negativ avtalsbindning. Problemet är att bilhandlaren befinner sig på ett avstånd av över 30 mil bort. Jag kan inte rimligtvis transportera bilen dit för egen maskin om det är paj på kolvarna, det verkar onödigt riskabelt. Alltså måste jag hyra en biltransport med förare och släp då jag endast har B-kort själv.

    Dessutom tar detta mängder av tid i anspråk vilket inverkar negativt på mitt vanliga arbete givetvis. På ett mer personligt plan skall jag dessutom bli förälder för första gången inom en mycket snar framtid, så min tid kommer att koncentreras enormt på det "projektet" Det blir svårt att motivera att sköta arbete, familj och en sur tvist som äter tid samtidigt.

    Sedan vet jag ju inte med säkerhet om allt detta, efter all nerlagd tid och pengar för att bråka med en trilskande bilhandlare, transportera bilen och hyra transport 60 mil tre gånger, kommunicera med kronofogdemyndighet med mera ens resulterar i någon vinst för mig, vilket i så fall skulle betyda att jag har lagt ner åtskilliga tusenlappar och timmar på att fortfarande stå med en trasig bil, grå hår och magsår och sen slutligen få betala reparationen ur egen ficka i alla fall, utöver sagda monetära och mentala kostnader.

    Det jag måste göra är att noggrannt fundera ut om det är värt det för mig att gå igenom denna process, eller om jag helt enkelt skall bita i det sura äpplet och antingen reparera bilen på egen bekostnad eller försöka sälja den med befintligt fel till ett pris som förmodligen är katastrofalt lågt.

    Jag lutar just nu åt att ta den till en verkstad för ordentlig diagnos först och främst för att få en bedömning på skadans omfattning och om möjligt få ett rimligt kostnadsförslag för reparation. Både Mats Riesel Bil & Maskin och Ekman Bil och Båt verkar rekommenderas som kompetenta verkstäder här på forumet. Är det någon här som har någon input på det förresten?

    Sedan kan det vara aktuellt att involvera ARN i vilket fall som helst, dels för egen ros skull, men också för att vid en eventuell rekommendation till min fördel få dem att rekommendera att bilhandlaren skall ersätta mina reparationskostnader. Ett långskott, jag vet, men det skulle vara bra för den mentala hälsan i vilket fall som helst, även om det inte resulterar i några faktiska åtbörder från bilhandlarens sida.

    Det värsta av allt är kanske att jag fortfarande gillar bilen och gärna vill behålla den
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:07. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Jag lutar just nu åt att ta den till en verkstad för ordentlig diagnos först och främst för att få en bedömning på skadans omfattning och om möjligt få ett rimligt kostnadsförslag för reparation. Både Mats Riesel Bil & Maskin och Ekman Bil och Båt verkar rekommenderas som kompetenta verkstäder här på forumet. Är det någon här som har någon input på det förresten?
    Det var Mats Riesel som renoverade min motor för 23000 mil sedan... Du kan vara lugn med att de gör ett bra jobb, men däremot har vi det där med kostnaden och alternativkostnaden för att byta motor - är det kolvras och den ska repas på verkstad så är min gissning att motorbyte i slutändan blir fördelaktigare när allt ska räknas ihop, detta eftersom man troligen kan hitta en renoverad motor till mycket konkurrenskraftigt pris om man letar lite.

    Detta gör också att du troligen inte ska dra dig för att försöka köra bilen till bilfirman (efter att du fixat till en reparationsbokning där du anger att du ska köra bilen till honom, enligt ovan), eftersom den juridiska sidan blir enklare om motorn rasar helt (så länge körningen sker med säljarens medgivande) och förlusten av motorblocket troligen inte nämnvärt påverkar reparationskostnaden. Om du ska göra så bör du INTE försöka diagnostisera motorn först, eftersom detaljerad kunskap om felet kan ge dig en juridisk nackdel rörande att köra till handlaren.

    Jag har haft ögonen på den här annonsen ett bra tag, men jag vet inte något om denna verkstad (http://www.jonasmotorverkstad.se/) ifråga, är det någon annan som vet, ser dock seriös ut på hemsidan: http://www.blocket.se/alvsborg/Nyren...r_50891855.htm
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #67
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Skulle vara intressant att veta hur säljaren ställer sig till ifall det skulle komma fram att bilen är trimmad ?

    Det finns väl ingen som står för motorrenovering om bilen är trimmad ?Eller har jag fel ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #68
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Fast det där är ointressant om den inte är ändrad efter köpet, och det framgår från TS första inlägg att bilen redan var trimmad vid köpet.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:08. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #69
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Hej igen!

    Jag har sedan sist beslutat att lämna in bilen och få den diagnosticerad/reparerad för att sedan försöka tvista med försäljaren om kostnaderna för detta. Det är en stor risk givetvis, men jag kände att det är värt det även om jag själv får stå för kalaset i slutändan.

    Bilen inlämnades hos Mats Riesel Bil och Maskin för ett par veckor sedan och där är den ännu idag. Den förefaller vara i mycket kompetenta händer. Vi hade en lång diskussion när bilen lämnades in om möjliga åtgärder vid olika felfall och kostnader med mera och mitt förtroende för Mats blev stort.
    Jag har sedermera fått ett par statusuppdateringar från honom. För det första, fyrans kolv var mycket riktigt sprucken, men cylinderloppen är oskadda så blocket kommer att återanvändas. Dessutom var samtliga vevstakar krökta! Detta tillskriver Mats ett open-air sportfilter som är monterat eftersom man har tagit bort någon form av slang som skall avleda vatten och detta vatten har då förmodligen kommit in i cylindrarna och ökat kompressionen så pass att stakarna har krökts. Att dessa var krökta lär ju till stor del vara orsaken till att kompen bara kom upp i 10-11 bar på cylindrarna istället för 14. Det och att ventilerna var inte helt täta heller, så de kommer att montera en begagnad topp då han inte tyckte det var värt besväret att slipa om vetilsäten med mera.
    Jag minns inte om det var något mer som upptäcktes, men detta var det stora.

    Det som planeras är alltså följande:

    • Nya kolvar från Wössner monteras
    • Begagnade vevstakar och nya vevlager monteras
    • Eventuellt byts vissa eller alla ramlager vid behov om jag förstod det hela
    • Begagnad topp med täta ventiler monteras
    • Luftfiltret återställs till original med normal funktion

    Beräknad kostnad för detta: 23-25000 kr.

    Mats har varit mycket noga med att jag skall komma dit och fota och dokumentera de trasiga delarna för att kunna driva process mot säljaren sedan, så han verkar vara på min sida i det här så att säga i det att han tycker säljaren verkar vara en riktig skojare. Dock har jag varit bortrest i ett par dagar så han skulle ställa upp med att dokumentera åt mig, samt att jag får med mig de trasiga delarna hem.
    Han tyckte dessutom att motorn och bilen i övrigt var i såpass bra skick att denna typ av operation ändå är värd besväret, vilket jag håller med honom om.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-04 klockan 10:02.

  10. #70
    Ditt haveri verkar vara kopia på mitt:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post966992

    Sprucken kolv och minst två krökta vevstakar. (Finns en tråd om dem)

    Det har varit många hypoteser om hur de kunde bli så, men vätska i cylindrar (vatten, olja el bensin) verkar sannolikt.
    Samverkan med topp som börjar behöva översyn verkar troligt. Jag hade orginal luftfilter.
    Körde "steg 3 bensin".
    Om din motor tog in vatten via luftfiltret så verkar det mest sannolikt.

    Om det var min bil de skruvar i så skulle jag kolla att den nya toppen har inslipade ventiler och nya ventiltätningar (om den inte har gått väldigt få mil).

    En annan, annorlunda, hypotes till felkälla är generatorn. Min hade i princip slut utstick på kolen och gränsfall på denomnötta släpringar.
    Det är klokt att öppna generatorn och kolla skicket nu när den är enkel att komma åt.

    Vore det min bil skulle jag även byta kam-/balans- kedjesats, så är motorn i princip helrenoverad.
    Även ny koppling+ slav cyl.
    Vid 20000 mil känns det klokt när man ändå skruvar isär bilen.

    Lyckas du få säljaren att betala reparation av felet på bilen så borde han kunna betala de delar av kostnaden so direkt härrör sig till haveriet.

    9-5 ae
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:18. Anledning: Uppdaterat trasig länk
    9-5 aero kombi -01.

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Länken funkar inte tyvärr, hittar inte ämnet heller.

    Det du skriver verkar vettigt, att kolla allt det andra menar jag. Men jag vill först och främst att de katastrofala felen åtgärdas av personer med kompetens, kunnande och verktyg, vilket jag inte har. Efter det kan jag pula lite själv och fundera över vad jag själv kan och inte kan göra/läsa mig till. Det är ju en kostnadsfråga också med att låta verkstaden göra allt, samtidigt som man inte vill vara dumsnål. Det är ju som du säger lättare att komma åt vissa delar när motorn redan är riven. Dock verkar verkstaden mycket tidspressad också, många bilar på kö, så jag vill inte ringa och lägga på dem mer jobb på min bil och riskera att de hastar igenom allt för att hinna istället.

    Min Aero har Steg 1 E85 från MapTun, men jag vet inte huruvida den är körd på E85 eller ej. Det är väl ett rimligt antagande att den är det dock, annars är ju konverteringen meningslös. Personligen körde jag endast på BF95 den korta tiden jag hade den innan haveriet.

    Hur menar du att generatorn skulle kunna vara en felkälla?

    Angående toppen så förutsätter jag att de sätter dit en fungerande topp med täta ventiler. Huruvida den är slipad eller ej vet jag inte, men är det nödvändigt om den är bevisat tät?

  12. #72
    Hej.
    Hoppas länkarna nedan fungerar.
    De två första länkarna gäller mitt haveri.
    Notera kommentaren om lmm, luftmassamätaren.
    Hypotesen om generatorn handlar om att sviktande/intermitent spänning kan ställa till det för motorstyrningen.

    Haveri:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...05#post1241905

    Krökta vevstakar:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1277138

    Exempel där generator kan ha varit felkälla.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%96ST*/page2

    Önskar dig lycka till!
    Mvh,
    Ola
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:20. Anledning: Uppdaterat trasig länk
    9-5 aero kombi -01.

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Ola i norr Visa inlägg
    Hej.
    Hoppas länkarna nedan fungerar.
    De två första länkarna gäller mitt haveri.
    Notera kommentaren om lmm, luftmassamätaren.
    Hypotesen om generatorn handlar om att sviktande/intermitent spänning kan ställa till det för motorstyrningen.

    Haveri:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...05#post1241905

    Krökta vevstakar:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5llbarhet

    Exempel där generator kan ha varit felkälla.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...C3%96ST*/page2

    Önskar dig lycka till!
    Mvh,
    Ola
    Tack för tipsen Ola!

    Angående generatorn har jag för mig att jag mätte spänningen i början av felsökningen och då låg den runt 14V vid tomgång om jag minns rätt, mätt över batteripolerna. Just nu har jag inte tillgång till bilen eftersom den är på verkstaden fortfarande, men kommer kolla det så fort jag får hem den.

  14. #74
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Fan så intressant läsning allt detta. Grymma ni är på o bistå stackarn med hjälp o info. Eloge till er alla!

  15. #75
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Ironiskt nog kan ju din försiktighet med bränslet vara en bidragande orsak till haveriet, att köra en Steg1:ad Aero hårt på 95 oktan är ju i farozonen för rejäla spikningar och då kan det säga kapoof.

    Ett kolvbyte till hållbara kolvar kostar väl runt 15 lök på rätt verkstad, men då får man ju en rätt skottsäker motor.
    Vad bör man tanka för bränsle framöver då, BF98 eller E85? Jag antar att 98 är bättre ur spikningssynpunkt men det finns ju inte överallt. E85 är väl sådär ur smörjnings/slitningssynpunkt om jag har förstått det hela rätt, eller?

  16. #76
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag kör numera bara 98 oktan i två Saabar och en motorcykel. E85 har ju många anhängare men de blundar oftast för alla problem som etanolen för med sig. Etanolen är aggressiv mot många material och späder ut oljan. När motorcykeln innan jag hade lärt med att bara använda 98 oktan hade stått över vintern med BF95 i tanken så gick den ganska illa till den tanken var tömd. Inga såna problem med BF98. Saabarna har lite lägre förbrukning av BF98 än BF95 så den lilla prisskillnaden försvinner nästan.

    E85 är kanske bra om man har nytta av den högre effekten som vissa bilar får och tycker att det är värt allt som det för med sig?

  17. #77
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Kör man en tank bensin ibland när man kör etanol så är det generellt inga större problem. Men kör man mkt småkörning så är det bättre med bensin i tanken än sprit. Både för förbrukning och mindre utspädning av oljan då det krävs mkt etanol för kallstart.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #78
    Hej igen.

    Tänkte bara tillfoga att efter renoveringen så visade det sig att det var dax att byta lmm på min bil.
    Check Engine tändes aldrig, men tydligen kan lmm ligga precis innanför felmarginal och ge problem,
    och marginalerna krymper för trimmade bilar..
    Jag fick låna och provköra med en ny före köp.

    Angående generator så bör du vara medveten om att den är bökig att komma åt när bilen är ihopskruvad.
    Det är en enkel koll att öppna generatorn och kolla kolens utstick samt släpringarnas skick, men det förutsätter förstås att man kommer åt bilen.

    Lycka till igen ☺
    Mvh,
    Ola
    9-5 aero kombi -01.

  19. #79
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Vad bör man tanka för bränsle framöver då, BF98 eller E85? Jag antar att 98 är bättre ur spikningssynpunkt men det finns ju inte överallt. E85 är väl sådär ur smörjnings/slitningssynpunkt om jag har förstått det hela rätt, eller?
    Om det stämmer att dom krökta vevstakarna beror på att motorn fått hydrolock så är det väl inte osannolikt att även kolvarna kan ha blivit försvagade, så det kanske inte hade hjälpt att köra på ett mer högoktanigt bränsle, kan ha varit rent förbränningstryck som knäckte kolven, även utan spikningar.

    Har du tänkt trimma och köra lite hårt tycker jag absolut du ska köra på E85, ska det fisåkas funkar ju bensin utmärkt. Jag har kört 4000 mil på E85 utan några problem.

    Etanol är förvisso aggressivt mot vissa ämnen, turligt nog inte mot dom material som bränslesystemet i en 9-5 är byggt av och olja byter man ju vid 1000 mil iallfall om man är rädd om sin motor.
    Senast redigerat av kingback den 2015-06-08 klockan 09:27.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #80
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Om det stämmer att dom krökta vevstakarna beror på att motorn fått hydrolock så är det väl inte osannolikt att även kolvarna kan ha blivit försvagade, så det kanske inte hade hjälpt att köra på ett mer högoktanigt bränsle, kan ha varit rent förbränningstryck som knäckte kolven, även utan spikningar.

    Har du tänkt trimma och köra lite hårt tycker jag absolut du ska köra på E85, ska det fisåkas funkar ju bensin utmärkt. Jag har kört 4000 mil på E85 utan några problem.

    Etanol är förvisso aggressivt mot vissa ämnen, turligt nog inte mot dom material som bränslesystemet i en 9-5 är byggt av och olja byter man ju vid 1000 mil iallfall om man är rädd om sin motor.
    Ja förutom ventiler och dylikt som ej är belagda i vanliga t7 toppen så är det väl vara bränslepump som är det som skadas av etanolen.

    Har en 9-5 på jobbet nu utan kompression som lider av utslitna ventiler efter 49000 mil med etanol. Så det tar ju ett tag innan de händer men risken finns ju alltid.
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •