Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 118 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #101
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Så länge man kommer ihåg att kolla oljan med jämna mellanrum
    Har man en 04+ så tror man kanske att man inte behöver kolla oljan mellan servicetillfällena. Om man då byter till smidda kolvar och kör kortsträckor och tror att man skall kunna köra 3000 mil utan kolla oljan...
    Jo, oljan skall bytas efter 500 mils inkörning enligt Mats. Sen bör den väl kollas/bytas var 1000 mil, eller vad säger ni?

  2. #102
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Låter vettigt, förutom att du ska kolla oljan betydligt oftare än du byter olja. Ha som vana att kontrollera oljenivån t.ex. varje gång du tankar även om den normalt inte sjunker. Rätt som det är så händer det något med motorn och nivån börjar sjunka. Om du då kollar oljan varje gång du tankar så har du bättre chans att upptäcka ett fel innan det leder till något allvarligare.

    Kom ihåg: Det finns ingenting som varnar om oljenivån blir för låg i 9-5! Det enda sättet är att kontrollera nivån med oljestickan.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #103
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Att kolla oljan är som att byta kalsonger - Man bör göra det vare sig man tycker det behövs eller ej!!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #104
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Här kommer efterfrågade bilder. Det jag har fotograferat är kolv nr 4. Vevstakarna har jag inte kollat om det syns med blotta ögat att de är krökta ännu. Toppen och ventilerna behöll Mats, men det är inget jag hade kunnat fotografera på ett vettigt sätt ändå.

    IMG_6367.jpgIMG_6369.jpgIMG_6371.jpg
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-13 klockan 23:41.

  5. #105
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kom ihåg: Det finns ingenting som varnar om oljenivån blir för låg i 9-5! Det enda sättet är att kontrollera nivån med oljestickan.
    Det tycker jag är mycket underligt att man inte har byggt in. Är det vanligt hos alla modeller och märken att man inte har nivågivare för oljan?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att kolla oljan är som att byta kalsonger - Man bör göra det vare sig man tycker det behövs eller ej!!!
    Kan man programmera om SIDen att påminna en oftare om oljan än vad serviceintervallen är? Vore smutt (och irriterande, men det är ju syftet) att få en varning var 300:e mil eller så.
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-14 klockan 10:43.

  6. #106
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Oljesticka är en enkel och robust konstruktion som aldrig går sönder. Tänk att ha en givare som kan gå sönder istället för oljesticka. Vilken mardröm. BMW lär ha det på någon modell. Den kommer jag aldrig att köpa.

    Här är en till som tycker så: https://www.youtube.com/watch?v=mGE6roEThig

  7. #107
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Här är en till som tycker så:
    Hur jobbig var inte han att lyssna på då!?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Oljesticka är en enkel och robust konstruktion som aldrig går sönder. Tänk att ha en givare som kan gå sönder istället för oljesticka. Vilken mardröm. BMW lär ha det på någon modell. Den kommer jag aldrig att köpa.

    Här är en till som tycker så: https://www.youtube.com/watch?v=mGE6roEThig
    Nu menar jag ju inte att man skall ersätta oljestickan, snarare komplettera den. Sen kan man ju argumentera för att man inte skall ta bort gamla beprövade robusta konstruktioner som håller i ur och skur, men varför sitter vi då med direktinsprutade motorer och Trionicsystem som kan gå sönder (vilken mardröm!) istället för en gammal järnspis med förgasare som på "den gamla goda tiden"?

    Citat Ursprungligen postat av Scotty Kilmer (Youtube)
    I’m not gonna trust some electronic sensor to tell me I’m low on oil, what if that breaks and I blow the engine cause I ran out of oil?
    Hmm, men det går alltså bra att överlåta all annan övervakning till elektronik, sensorer, styrsystem och datorer, men fan ta dig om du rör min oljesticka!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Hur jobbig var inte han att lyssna på då!?
    Han gillade korta klipp i alla fall.
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-06-14 klockan 13:11. Anledning: Lade till citat från YouTube-filmen

  9. #109
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag hade en gång en Kadett GSI 16V och den hade både oljesticka och nivåmätare som larmade vid låg oljenåvå, dvs detta har funnits/finns på GM bilar.
    Varför tog man inte det med sig till Saab när man GMifierade bilarna???
    Hade säkert sparat GM/Saab många pengar på rasade motorer pga. av hög oljeförbrukning och ägare som förutsätter att bilen skall klara service-service utan att behöva öppna huven om bilen inte säger till.
    Verkar som bra funktioner och uppfinningar mest gick i riktning från Trollhättan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #110
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    motor

    Saab 9000 med turbo, och samtliga 9000 med långmotorn hade det 85-93. Oljetråget från långmotorn (där givaren sitter) bör även passa på kortmotorn (samma oljetrågspackning), och EDUn som ska rapportera sensorvärdet är i grund och botten samma på 93 och 94. Dvs, det var ett medvetet val att ta bort den, hade varit enkelt att behålla (och går troligen enkelt att eftermontera på 9000 -94, senare modeller fick annan EDU). (Om man kan sin Saab-GM-historia är det lätt att inse vad som hände då, det var chefsbyte -92, det var många saker som försvann på 9000 -94, enstaka saker redan på sena -93.)

    Dock så skulle jag nog säga att det inte är så kinkitt egentligen för en standardmotor, min 9-5 som idag gått 23000 mil sedan senaste motorrenoveringen har gått åtskilliga 1000 mil med för låg oljenivå, innan jag insåg vad oljeförbrukningen börjat bli. (Ingen sludge och kamkedjan hänger med, tack.) Å anda sidan betyder oljeförbrukningen att den olja som är i är fräsch... Motorn låter annorlunda när oljenivån blir alldeles för låg, så helt nyttigt är det helt klart inte, men det gäller att ha lite perspektiv på saken. Som Saabjohan (tror jag det var) konstaterade att det är alldeles för många 9-5 ute på stan som låter som de saknar olja, och trots allt verkar de flesta motorer ändå överleva.

    Det är inte heller helt sant att det helt saknas oljenivåvarning, om oljetrycket tillfälligt försvinner varnar SIDen "Kontrollera oljenivån". Vid riktigt låg oljenivå inträffar detta i första hand vid utdragen hård bromsning i nypande högersvängar, typiskt tvära motorvägsavfarter (g-krafter framåt vänster).
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #111
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jo förvisso, men om oljetrycket försvinner tillfälligt vid fel varvtal kan saker ske fort och i mina ögon tycker jag lågtrycksvarningengen är för låg för att vara hälsosam om den tänds under drift. Mätare är inte fel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #112
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Mätare är inte alls fel, tvärtom var det ett bidragande skäl till att jag skaffade en 9000 -93 och inte en senare 9000... Speciellt på en 9000 som man normalt aldrig fyller olja på mellan bytena.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #113
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Har nu kollat vevstakarna men jag kan inte se någon krökning med blotta ögat. Har ingen lång bult att trä upp alla fyra lilländor på heller.

    Däremot upptäckte jag att sprickan i kolv 4 är värre än vad jag först noterade. Det är ett under att den inte har pajat helt. När man klämmer ihop kolven så ser man att det kommer lite olja ur sprickan på sidan, den flexar alltså i materialet! Dessutom går den runt kolven och även in på undersidan. Jag tog lite nya, bättre bilder, se nedan.

    IMG_1577.jpgIMG_1573 kopia.jpg

  14. #114
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ang. stakarna så är det nog mätklocka som kan krävas för att konstatera att de är krokiga, dvs. utanför toleranserna.
    Är de krokiga så det syns med blotta ögat så har det nog varit ett rejält haveri
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #115
    Enklast är väl att fråga verkstan hur dom kom fram till att stakarna är krökta?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Ja jag ringde faktiskt verkstan och han sade att stake 2-4 syns inte med blotta ögat men med mätinstrument syns det. Stake 1 ska dock vara uppenbar för ögat tydligen. Jag ska trä upp ettan och typ tvåan på en kolvbult när jag hinner och se hur det ser ut. Men jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta när han sa att de var krökta, typ att man fick en ostbåge i handen men riktigt så illa är det ju inte
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #117
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Det kan vara en ostbåge med. ImageUploadedByTapatalk1434446825.345265.jpg
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #118
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Åh fy fan. Ja det var typ nåt sånt jag hade väntat mig

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •