Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Det lär ju vara värt att kolla bultarna, måste bara hitta ett verktyg som funkar, tack för tipset!
    Detta är inte oåtdragna bultar. Möjligen, möjligen skulle det kunna vara bultar som gått av, men det bör ju vara lätt att upptäcka.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om du gasar eller ej vid komptest spelar ingen roll så läge du gör lika hela tiden, det är ju framförallt skillnaden mellan cyl. man vill se.
    Precis.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    I ditt fall handlar det om att konstatera om motorn kan räddas eller ej och då till vilken kostnad.
    Ja, jag skulle låta bli andra åtgärder till man felsökt klart.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Detta är inte oåtdragna bultar. Möjligen, möjligen skulle det kunna vara bultar som gått av, men det bör ju vara lätt att upptäcka.
    Jepp, men det kräver att man lyfter ventilkåpan och dess packning kan vara hård som gammal lakrits och den kanske inte går att återanvända, bara så han vet.



    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ja, jag skulle låta bli andra åtgärder till man felsökt klart.
    Ja, det är pengar i sjön annars, håll utgifterna till ett minimum tills fel är konstaterat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Finns många här som har bättre kunskap än mig men du måste börja någonstans.
    Jag skulle testat det som kostade minst pengar.

    Lyfter du på kåpan kan du ju se hur det ser ut under där med och passa på att kolla det som kallas J rören.
    Du skall kunna blåsa igenom dom.

    Packningen kostar 200-300 men skall väl ändå bytas om du nu ev skall renovera motorn.

    Vare sig det är lös bult/brusten så är det enkelt att kolla hylsa torx E16

    För skojs kan du ha i en skvätt olja i var cyl o se om kompet höjs.

    Kör du med bilen ?trycker den fortfarande ur olja?
    Forum amatör!

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Har nu testat att göra kompressionsprov en gång till, men enligt konstens alla regler, med varmkörd motor och full gas. Denna gång fick jag 11-10-11-6, värdena på cyl 1-3 är m a o relativt lika i förhållande till varandra, dock inte över 12 som spec säger vilket iofs kan vara instrumentfel också (Biltema), men fyran är fortfarande skräp.

    Det borde väl inte kunna vara packningar eller bultar som är felet då motorn ju verkar ha tryckt ur sig olja och det kommer ut lite rök om man tar av locket på oljepåfyllningen efter körning. Det måste ju betyda att någonting släpper ner kompression i vevhuset. Alltså trasig cylinder eller kolvringar?

    Dock gjorde jag även test med att hälla ner en tesked motorolja i fyrans cylinder vid komptest och värdet blev tyvärr inte bättre, fortfarande 6 bar, alltså borde det inte vara kolvringarna. Damnit.

    Jag har även kollat [MENTION=93819]SAAB93TS[/MENTION] tips och lyst ner i tändstiftshålen. Vad jag kan se är cylindrarna torra men inte "rena", alltså de är typ lite ljusbruna/grå/svarta och matta i ytan.

    Oljenivån är fortfarande bra dock, den har inte sjunkit sedan jag fyllde på. Om det nu är nån tröst. Vilket det inte är.
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-04-18 klockan 12:30.

  5. #45
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Kingbacks tanke om att 95 oktan och trimmad motor lett till spikningar känns väl som en tänkbar förklaring. Tack för era svar på min fråga för övrigt!

    Var bilen fullservad innan du började gasa? Jag kör aldrig hårt med en bil i okänt skick. Köpte mig själv nyligen en 9-5 (men ingen aero och inte trimmad) och har precis gjort större service vid 15700 mil eftersom senaste stora var vid 11'. Även om tändstift osv såg mycket bra ut så blev motorgången märkbart lugnare efter genomgången (har även tk3.7, toppen!). Först nu tänker jag börja plåga bilen lite. Jag gillar att gasa friskt men bara så länge allt är i ordning.

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Kingbacks tanke om att 95 oktan och trimmad motor lett till spikningar känns väl som en tänkbar förklaring. Tack för era svar på min fråga för övrigt!

    Var bilen fullservad innan du började gasa?
    Ja enligt serviceboken, men inte av mig efter köpet.

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    En intressant länk som min far tipsade om: Fel på bilen efter köp av bilhandlare

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag har hela tiden utgått från att du köpt den privat. Har du köpt den av en bilfirma kommer saken i ett helt annat läge, då bör du pronto gå på säljaren baserat på konsumentköplagen. Du har i så fall goda chanser att få bilen reparerad av säljaren, alldeles speciellt om motorn var deklarerad som varande i normalskick. Fel inom 6 månader är att betrakta som ursprungliga om inte annat kan visas, samt att bilen är köpt i det skick som framgått ur varudeklarationen, inte i befintligt skick. Har du inte fått en varudeklaration så gäller normalskick om inget påtalats, men vägen att gå är att utkräva (den ev icke existerande) varudeklarationen för att få dokumentation på att det inte framgått från en sådan att motorn hade osäker funktion.

    Rent allmänt brukar bilhandlare kunna utnyttja kontakter och spilltid för att repara betydligt billigare än vad du kan göra på verkstad. Rör i så fall inget!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Normal T7 kolv

    Från ovan ser allt OK ut,dvs om man lyfter toppen


    Men när man drar ur den visar sig sanningen, låter misstänkt för din vagn tyvärr.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men när man drar ur den visar sig sanningen, låter misstänkt för din vagn tyvärr.
    Det är så jag förväntar mig att det ser ut i ett fall av "godartad" kolvras (utan följdskador) dä det "bara" är att byta kolven.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har hela tiden utgått från att du köpt den privat. Har du köpt den av en bilfirma kommer saken i ett helt annat läge, då bör du pronto gå på säljaren baserat på konsumentköplagen. Du har i så fall goda chanser att få bilen reparerad av säljaren, alldeles speciellt om motorn var deklarerad som varande i normalskick. Fel inom 6 månader är att betrakta som ursprungliga om inte annat kan visas, samt att bilen är köpt i det skick som framgått ur varudeklarationen, inte i befintligt skick. Har du inte fått en varudeklaration så gäller normalskick om inget påtalats, men vägen att gå är att utkräva (den ev icke existerande) varudeklarationen för att få dokumentation på att det inte framgått från en sådan att motorn hade osäker funktion.

    Rent allmänt brukar bilhandlare kunna utnyttja kontakter och spilltid för att repara betydligt billigare än vad du kan göra på verkstad. Rör i så fall inget!
    Ja, jag såg nu att jag varit otydlig med detta i första inlägget. Bilen är köpt av en bilhandlare och bolaget stod som ägare på bilen innan ägarbytet. Det sega är att säljaren ligger en bra bit ifrån mig, typ 30 mil, så en eventuell transport dit kommer att bli kostsam då jag ju inte kan köra bilen dit, ett ras på vägen dit kommer ju då att vara "mitt fel" då jag kände till den dåliga kompressionen m m.
    Jag har kontaktat konusmentrådgivare m m, så vi får se vad jag får för respons på måndag.

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Normal T7 kolv

    Från ovan ser allt OK ut,dvs om man lyfter toppen


    Men när man drar ur den visar sig sanningen, låter misstänkt för din vagn tyvärr.
    Ja det får man verkligen hoppas att det "bara" är det som är fel. Men å andra sidan så åligger det väl säljaren att reparera det i vilket fall som jag nu har upptäckt. Dock väljer jag att måla fan på väggen och utgå ifrån att han gör snabbaste, billigaste och fulaste lösningen för att få problemet ur världen tillräckligt länge.

    Är bilden från egna erfarenheter [MENTION=48444]HeRmAN[/MENTION]?

  13. #53
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Är bilden från egna erfarenheter @HeRmAN?
    Kan va så...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Ja, jag såg nu att jag varit otydlig med detta i första inlägget. Bilen är köpt av en bilhandlare och bolaget stod som ägare på bilen innan ägarbytet. Det sega är att säljaren ligger en bra bit ifrån mig, typ 30 mil, så en eventuell transport dit kommer att bli kostsam då jag ju inte kan köra bilen dit, ett ras på vägen dit kommer ju då att vara "mitt fel" då jag kände till den dåliga kompressionen m m.
    Jag har kontaktat konusmentrådgivare m m, så vi får se vad jag får för respons på måndag.
    Jag skulle gissa på att den med hyfsad sannolikhet går att köra dit om du har ägget på gaspedalen.

    Men, detta är inte ditt problem. Låt säljaren avgöra hur du ska transportera tillbaka bilen. Det ger troligen inget att prata med konsumentvägledare, de är inte jurister. Vad som gäller för din del är:

    1) Se till att få någon form av handfast dokumentation om att bilen såldes i normalskick. Detta är hela basen för att kunna utnyttja konsumentköplagen. Det är alltid svårare om man ska bevisa detta i form att inget sades om att motorn hade osäker funktion. Ett sätt är att inleda kommunikationen med email, och fråga varför du inte fick med varudeklarationen som du förstås förutsätter bara var ett förbiseende att den inte kom med, för att fastställa att den saknades (om du nu inte fick med en).

    2) De har 2-3 st försök att avhjälpa felet, så du ska förutsätta att du kan lämna bilen hos dem för reparation. Är det en seriös bilfirma så vill de antagligen ha in den för att reparera själva (det blir sannolikt billigast för dem) eller så kommer ni överens om verkstad.

    3) VId behov påpeka att detta är en reklamation enligt konsumentköplagen, och att det inte är någon garanti du åberopar. Erfarenheten säger att de kommer att börja med att hänvisa till att det inte igår i någon trafiksäkerhetsgaranti.

    4) Medge inte på något sätt att du ska betala något eller något ansvar, men bete dig närmast överdrivet artigt för att inte ge säljaren någon som helst anledning att bryta kontakten. Gå inte med på något deal om att du ska stå för någon risk eller betalning, åtminstone inte på stående fot.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    En knepig grej med att efterfråga deklaration i efterhand är att på kvittot/köpekontraktet som han och jag skrivit på så står det "Varudeklaration: nej". Om jag begär en deklaration kan ju säljaren dessutom naturligtvis skriva vad som helst i den eftersom jag inte har sett den/den har inte funnits tidigare. Det förutsätter ju iofs att säljaren sålde bilen med vetskapen att den var kass.

    Enligt vad jag läste på länken så förutsätts bilen säljas i normalskick om ingen varudeklaration finns, vilket borde tala till min fördel eller? Även utan deklaration. Borde det inte då vara bättre att initiera ärendet utan deklaration då säljaren, om ovanstående stämmer, inte kan hävda att han sa att motorn var kass vid köpet då den förutsätts säljas i normalskick samt att köpekontraktet inte anger något sådant?

    Jag avser föra all kommunikation per mail eller dylikt för att enkelt kunna hänvisa till konversationen vid behov. I övrigt gäller telefonsamtal med inspelning.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 15:59. Anledning: glömde citera. Edit: Gör inte det!

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Om det står Varudeklaration: nej på köpekontraktet bör du i princip vara hemma (och du kan peka på att varudeklaration saknades), det det betyder som du säger att säljaren har att visa att han särskilt påtalat problem med motorn för att undvika ansvar.

    Inspelning är ett bra stöd för minnet men ett nästan oanvändbart sätt att få dokumentation, går bara att använda i en tvist under speciella förhållanden, och är dumt att dra upp i diskussionerna. Saker som du vill dokumentera tar du och repeterar skriftligen.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 15:59. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Det låter som att jag har uppfattat det hela korrekt. Även Hallåkonsument har svarat mig i ämnet och skriver i akt och mening samma sak.
    Inspelning är som du säger ett bra minnesstöd om man skall få ner det sagda i skrift bland annat.
    Jag får sätta mig ner och författa ett reklamationsbrev att skicka till handlaren.
    Jag återkopplar resultatet i tråden.

    Tack för all input hittills allihop!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Hej igen.
    Tänkte att jag skulle uppdatera om min (magra) framgång hittills.

    Bilen är reklamerad per mail 2015-04-21. Ingen respons från säljaren på en vecka.
    Bilen reklamerades därför per rekommenderat brev 2015-04-27. Återigen ingen respons. Brevet hämtades dock ut 2015-05-02, men ingen hörde av sig.
    Bilhandlaren kontaktades av mig per telefon 2015-05-05 första gången. Han var då inte nåbar under förmiddagen, men jag smsade mitt nummer enligt instruktion från personen som svarade så skulle han höra av sig. Det gjorde han ej.
    2015-05-06 (idag) fick jag tag i honom på telefon och föga överraskande vill han inte kännas vid att han skall stå för felet.

    Reklamationen som skickades:

    Reklamation

    2015-04-09 köpte jag en svart Saab 9-5 Aero Sportscombi -04, med registreringsnummer XXXXXX av er som jag inte är nöjd med. Anledningen till att jag inte är nöjd är att motorn läcker olja och har dålig kompression i cylindrarna, speciellt cylinder nummer 4. Uppmätt kompression är 11-10-11-6 Bar i respektive cylinder, vilket ligger långt under de 14 Bar som denna motor skall ha. Detta kan bero på skadad eller trasig kolv eller kolvringar bland annat och kan resultera i totalt motorhaveri om det ej åtgärdas, förutom det faktum att bilen inte går som den skall.

    De åtgärder som kan bli aktuella är avhjälpande av felet, prisavdrag med motsvarande kostnad för mig att åtgärda felet hos verkstad, eller att jag får pengarna tillbaka.

    Jag vill att ni så snart som möjligt kontaktar mig med ett förslag på lösning.
    Nedan är en transkription av samtalet.

    Samtal med Bilhandlare 2015-05-06 14:04

    Bilhandlare: Ja det är XXXX.
    Mattias Winbladh: Tjenare XXXX, Mattias heter jag.
    BH: Ja hej.
    MW: Jo, jag ringer angående en reklamation på en Saab som jag skickade tidigare.
    BH: Ja, okej.
    MW: Du har tagit emot den antar jag?
    BH: Ja, den eh svart 95:an där ja.
    MW: Ja just det, exakt.
    BH: Ja.
    MW: Det stämmer.
    BH: Jag höll på och, eh fick den igår eller idag här var det va.
    MW: Ja, jag mailade dig, men jag fick inget svar på den så jag skickade brev istället.
    BH: Nä, läser en innantill där så står det att mail besvaras ej, står det men...
    MW: Ja.
    BH: Eh, ska se här vad det stod. Du köpte den där bilen (ohörbart)
    MW: Nionde april.
    BH: Ja du köpte den bilen nionde april ja.
    MW: Just det
    BH: Du köpte den bilen till ett nettopris, för 37500.
    MW: Ja, stämmer.
    BH: Och du... säljes i förevisat skick.
    MW: Ja.
    BH: Du stod och besiktade den och, eh, den har vi ju ingen garanti på.
    MW: Nä, inte garanti men, eh, bilen var ju inte i helt skick då visar det sig, i och med att dom här felen visade sig. När jag körde den liksom på motorvägen då, ja då misstände ju motorn liksom och då visade det sig att det läcker ut olja ur oljepåfyllningen, eh. Hissar jag bilen så läcker det olja under bilen, och eh, då tog jag ett komptest då på cylindrarna och då visar det sig att eh, fyrans cylinder är ju trasig.
    BH: Ja, det kan ju, jag såg att du hade med dig nåt test på nån kompressor, ja
    MW: Ja
    BH: Det kan ju bero på mycket att om det skulle vara sämre där men, det vet jag ju inte så, vad det beror på.
    MW: Nä, precis, men eh, alltså, är det fel på liksom, eh kolven och så, alltså om det är kolvringarna eller om det är en spricka i kolven då kan det ju liksom leda till motorhaveri i stället.
    BH: Ja.
    MW: Om man inte åtgärdar det.
    BH: Om det var nåt fel på kolven så skulle han ju inte gå på... eh, då skulle du ju märka det absolut när du kör att motorlampan lyser och den går inte så, hit och dit (?)
    MW: Ja, men det beror ju på vad felet ligger i, men jag pratade med en verkstad och frågade lite symptom och så och dom sa ju det att det kan ju bero på en, ja som sagt, spricka i kolven eller trasiga kolvringar och eftersom då läcker det ner kompression i vevhuset. Och det gör ju att det trycker upp olja i oljepåfyllningen bland annat och, eh, läcker ut och sådär då.
    BH: Ja.
    MW: Det kan ju leda till, eller. Om man inte åtgärdar det så, så kommer det leda till att den rasar istället.
    MW: Om det nu är det som är felet.
    BH: Det låter även som det kanske kan vara, eh pa... eller vevhusventilationen också som är, som behöver göras ren.
    MW: Mm, men då borde det ju...
    BH: Det kan vara så enkelt
    MW: Borde det ju vara på alla cylindrar då. Samma dåliga kompression, eller?
    BH: Eh, ja. Har du tagit kompressionsprov på den där eller?
    MW: Ja.
    BH: Själv eller nån annan som har gjort det åt dig?
    MW: Nej, jag gjorde det själv eh, bara för, eh konstatera ifall det var det.
    BH: Ja, precis. Det behöver ju tas om flera gånger kanske för att kolla så det verkligen är rätt att...
    MW: Mm.
    BH: Sen, sen kan det ju bero på kanske också, det kan läcka i nån, eh eventuellt nån packning där på insugningssidan eller nåt. Det behöver ju inte vara så jättestora fel.
    MW: Nä, jag funderade på om det kunde vara typ eh, topplockspackningen eller dylikt men då eh, på vad heter det, eh, vad säger man, då borde det liksom inte trycka ut i vevhuset, utan då skulle det ju läcka ut vid sidan istället, på alltså mellan block och topplock.
    BH: Ja, precis
    MW: I och med att eh, ja, den verkar trycka ner i vevhuset då för när man har kört med bilen då och öppnar oljepåfyllningen, så kommer det rök ur oljepåfyllningslocket, det vill säga avgaser då. Och då
    BH: Ja
    MW: (ohörbart)
    BH: Ja, det är ju inget konstigt att det ryker lite när det blir varmt där heller då.
    MW: Det beror väl på, antar jag, jag är ingen expert men det var den eh, felsöknings...
    BH: Nä men börja på att titta så är det isåfall på vevhusventilation som jag förstått (?)
    MW: Mm.
    BH: Så är det ju.
    MW: Mm. Men då är ju frågan hur vi löser det.
    BH: Ja som sagt var, du har ju köpt bilen utan garantier så att vi har ju ingen garanti.
    MW: Nej inte garanti men jag har ju rätt att reklamera när den ska vara såld i normalskick. I och med att det fanns ju ingen varudeklaration som specificerade fel på bilen.
    BH: Nä precis och det är väl inget snack om nåt annat, du hade ju en hel lista med dig här, du gick igenom alltihopa och.
    MW: Ja ja, så gott jag kunde liksom, eh.
    BH: Ja du har ju godkänt bilen som han är om man säger så.
    MW: Ja, men jag kan ju inte godkänna fel som inte syns.
    BH: Nä men det säger jag ju inte att det behöver vara några stora fel heller, det kanske behövs nån enkel, ja, jag vet inte men nån enkel, servicegrej kanske eller nåt.
    MW: Mhm. Men det är ju fortfarande om det är är ett fel som eh, bilen liksom eh, alltså hade när jag köpte den så är det ju ingenting som jag ska stå för.
    BH: Nä, men du har ju köpt bilen utan garanti, med, du har ju sett bilen och, du har ju, vi har ju sålt den här i sett och förevisat skick helt enkelt.
    MW: Ja, så är det ju.
    BH: Som, som du har, som du har godkänt.
    MW: Ja det har jag gjort, absolut, MEN, eh, felet som eh, som eh, som var i bilen liksom från början är ju ingenting som jag kan se genom att titta på bilen, utan det har ju visat sig vid körning.
    BH: Ja, ja. Ja det har ju inte jag heller kunnat sett då om man säger så att eh. Det är ju en gammal bil.
    MW: Ja jo så är det ju men ursprungliga fel det är det ju du som säljare som får stå för.
    BH: Ja inte i det här fallet.
    MW: Jo. Om man kikar på eh, kikar man på eh konsumentlagen så gör det det.
    BH: Ja, men det beror nog på hur man, hur man har köpt bilen om man säger så, så att, så är det. Men börja du med att titta, titta först och främst om det är nånting avgas(ohörbart) eh vevhusventilation.
    MW: Ja, men är fortfarande ingen kostnad som jag ska behöva stå för.
    BH: Nä då får du kolla på’t själv isåfall då.
    MW: Eh, jaha, men det är ju liksom, det är ditt ansvar fortfarande som bilförsäljare, enligt konsumentköplagen.
    BH: Ja, nej det är det inte i det här fallet.
    MW: Jo. Tittar man på konsumentköplagen så är det det.
    BH: Ja, men eh, det beror ju på hur du köper den om du säger, så är det.
    MW: Ja, av en bilhandlare. Och eh, där liksom felet är ursprungligt och inte specificerat vid försäljning.
    BH: Nej, Nej. Men du har ju köpt bilen i förevisat skick och du har ju godkänt den och hit och dit, utan garantier.
    MW: Eh, ja inga garantier nej eftersom den är gammal men det är fortfarande ett ursprungligt fel.
    BH: Ja det vet vi inte, du har ju kört bilen en månad drygt nu va?
    MW: Nä, nej nej nej, det här hände ju en vecka efter jag köpte den, sen skickade jag ju det här mailet till dig ganska omgående, sen har inte jag fått nån respons från dig.
    BH: Att du inte har ringt då?
    MW: Ja, jag har ju skickat mailet, och sen så har jag skickat brev och sen har jag ringt. Men jag har ju...
    BH: Den 27:e skickade du brevet.
    MW: Vad sade du?
    BH: Så, den 27:e står det här att du skickade brevet.
    MW: Ja men mailet skickade jag långt tidigare än så.
    BH: Ja precis, ja, det står ju att vi inte besvarar mail där nere.
    MW: Mm.
    BH: På hemsidan. [Anm: Det finns ingen sådan information på deras hemsida]
    BH: Ja, men eh, så eh, så eh, ser det ut då.
    MW: Ja, jag, jag vill ju fortfarande att du ska undersöka det här och stå för det.
    BH: Ja, men det är jag ju in... finns ingen möjlighet till då när det, när det, ja, när bilen är såld på det här sättet då om man säger.
    MW: Ja, nej men jag...
    BH: Så att eh, till reducerat pris och du köpte den och godkände den utan garanti.
    MW: Ja men jag, det eh, jag anser inte att det eh, att det är giltigt. För det här.
    BH: Nej. Nej nej precis det är möjligt att du inte anser men eh, vi har ju skriftligt på att vi är överens om det så att.
    MW: Ja alltså jag jag har ju sett bilen och provkört den men det här felet är ju fel som, eh liksom inte kunde upptäckas förrän, ja efter en viss körning då så att säga.
    BH: Ja, ja. Ja jag vet inte eh, när du upptäckte, när upptäckte du vilka fel som du säger att det här är men det behöver ju inte vara nåt fel utan det kan ju vara som sagt var en (ohörbart) vevhusventilation. Mer behöver det inte vara. För han har ju inte gått så långt så att nåt större fel tror jag nog inte att det är.
    MW: Mm. Men eh, men liksom eh, för är det är det ett större fel ja då, då skulle jag då ta den till en verkstad och stå för reparationen när felet är ursprungligt, vilket återigen enligt konsumentköplagen är ditt ansvar.
    BH: Jo men som sagt var, eh återigen som du säger så har du ju köpt bilen utan garantier i förevisat skick.
    MW: Ja jaja...
    BH: Och godkänt den om man säger (ohörbart)
    MW: Nej nej, garantier har jag inte pratat om utan det är en reklamation.
    BH: Nej. Ja.
    MW: Av en felaktig vara.
    BH: Det är ju som sagt det är ju ingen felaktig vara utan du har ju eh, du har ju, du gick ju här och besiktade den och du körde ett varv och, och alltihopa och du godkände den som han var.
    MW: Ja, men som sagt det här felet gick inte att upptäcka på den tiden.
    BH: Nej, nej, okej nej som sagt jag vet inte vad felet är om den är fel överhuvudtaget om han, som sagt var du får kolla vevhusventilationen först.
    MW: Mm, jag får se hur jag gör vidare med det här.
    BH: Ja visst, men då vet du.
    MW: Då vet jag din inställning, men jag kommer höra av mig igen sen.
    BH: Tack ska du ha, hej hej.
    MW: Hej.
    Jag har haft kontakt med konsumentvägledare också och de meddelar att om det ligger till som jag säger så bör ansvaret ligga hos bilförsäljaren, men det enda jag kan göra nu är att försöka övertyga bilhandlaren att hjälpa mig eller vända mig till ARN.
    Det känns osannolikt att jag kommer lyckas ändra hans inställning och ARN tar sex månader på sig att behandla en ansökan. Dessutom är bilhandlaren inte medlem i MRF så han kan högaktningsfullt skita i vad ARN än kommer fram till i vilket fall som helst.

    Känns som att detta kommer att bli nånting jag får lösa själv tyvärr

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    81
    Har haft liknande problem när min koppling på min gamla S60 visade sig vara dålig efter bara någon månad.
    Han ville inte veta av mig och bad mig dra åt helvete ett par gånger.
    Sedan sa jag att jag skulle vända mig till ARN och han bad mig åter igen att dra åt helvete.
    Men sedan fick han ett brev från ARN och han ringde upp mig några veckor senare och bad mig lämna in bilen på Volvo här i hbg (bilen köptes i Borås) och att han står för kostnaden.

    Så hoppas att "pricken" i registret lyckas skrämma även din bilhandlare.
    Riktigt tråkigt när de inte kan stå för att lagen ligger på din sida, naturligtvis tråkigt för honom att behöva laga/köpa tillbaka bilen men sådant får man ju ha med i beräkningar att det händer ibland som bilhandlare.
    Därför bilhandlare kan ta ut såpass mer betalt för bilar trots att de ofta köper in dem till ett lägre pris.

    Lycka till och ge dig inte!
    Golf MK7 R SC -16

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Tack!

    Det tråkiga är dock att beskedet jag fick från Hallåkonsument är att ARN som sagt har en handläggningstid på sex månader, vilket jag inte har tid med. Dock skall jag fortfarande göra en anmälan, prata med lokal konsumentvägledare mm. Det är fan en hederssak om inte annat. Sen kanske ARN i själva verket har en kortare handläggningstid när man frågar dem direkt, vem vet?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 16:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •