Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 118

Ämne: Hoppar på tomgång efter poff/host i motor/turbo OG9-5 Aero steg1

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Ringde Mats Riesel Bil och Maskin efter en hel del tipsande om honom både här på forumet och annorstädes. Han verkar mycket riktigt reko och kunnig över telefon i alla fall.
    Jag förklarade det inträffade och han höll med om att det lät som en sprucken kolv eller något åt det hållet, precis som alla vänliga själar här har upplyst mig om. Han förklarade också att eftersom bilen är etanolkonverterad så finns exempelvis risk att spridarna har satt igen vid etanolkörning vilket gör att bilen kan spika vid hård körning på motorväg vilket pajar kolven.
    Hans mycket grova kostnadsuppskattning utan att ha sett bilen landade på runt 25000 kr. Givetvis skall det tas med en nypa salt innan bilen ens är sedd.
    Vetefan om det är värt det, men jag fick förtroende för honom och skall höra av mig på tisdag för att eventuellt åka dit så de får kika på bilen. Suck.
    Senast redigerat av mattiaswinbladh den 2015-04-17 klockan 09:11.

  2. #22
    Kolla även med Ekman Bil&Båt på Värmdö, dom är bra på sånt här.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Jo, men priset är nog svårt att få ner i någon större omfattning. 25k är inte dyrt för en seriös reparation, det är en hel del att göra. Man gör t.ex. rimligen kam/balansaxel-kedjebyte samtidigt.

    Så länge det inte rör sig om fast pris så är prisuppskattningarna värdelösa för att välja verkstad, eftersom det är omöjligt att göra mer en en mycket grov uppskattning av vad annat som kommer att behöva åtgärdas (typ oljepump, lager och ventiler, några småsaker brukar alltid hittas). Det är klar skillnad på vad som garanterat behöver bytas och vad som erfarenheten säger brukar vara normalutfall.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Ett annat alternativ är ju om någon privat person t.ex här i från forumet i din närhet som har mek vana och verktyg att byta motorn åt dig.
    Beg. motor från skroten går att hitta ganska billigt.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Ja, helt rätt. Det är dock mer av en chansning, du vet inte vilken status motorn från skroten har, om du inte går igenom den, men nytt block är helt rätt väg att gå om det är omfattande skador i motorn. Det är dock dumt att peta in en begagnad motor utan att byta kedjorna först, och om man inte är säker på att allt är bra i motorn, ta en titt under topplocket och i oljetråget.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:27. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Ja visst är det en chansning, men har man liten budget så kanske det inte finns något annat alternativ.
    Och självklart bör personen som utför jobbet iaf byta kam transmissionen och kolla genom det man kan utan några större ingrepp.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Vad gäller budget så får man nog skrapa lite i plånkan oavsett lösning, och 25 kakor är väl inget man bara hostar upp i en handvändning, inte jag iaf, men det går väl om man måste. Frågan är ju om det är värt det. Bilen är ju fin att köra och bekväm som fan, men om man lagar den och nästa grej rasar ett par månader senare vill man ju bara spy.

    Anledningen till inköpet var att första knodden är på g och jag ville ju ha en kombi för barnvagnar och diverse rat som skall släpas runt.
    Min första tanke var att skaffa privatleasad bil och jag kom en bit med det, men sen tröttnade jag, tänkte att jag köper en jävla 745 eller nåt för inga pengar som håller ett tag och skramlar runt i tills jag har bestämt mig. Sen när man började leta beg så såg man ju de vackra Saabarna som lockade i andra annonser, så blev man kär på nytt igen. Tänkte att en 9-5 kombi hade ju inte varit så tokigt. Sen såg man Aero-kombina och började rationalisera och titta djupare i plånboken...

    Saab är ju som en jävla drog, har varit ren i tio år åtminstone men fick återfall och sitter nu och skakar och letar efter pengar till nästa fix

  8. #28
    Dum fråga men kanske missat något i tråden!
    Om det nu inte är en sprucken kolv!
    Har du kollat bultarna till toppen om dom är lösa.
    Hur ser kolv 4 ut om du lyser ner,rena kolvar då kan det ha läckt in vatten.
    Var kommer olja ifrån.
    Skulle inte kört med bilen innan jag vet orsaken.
    Lidl olja uppfyller kraven tills du hittat felen = bättre än oljevatten.
    Forum amatör!

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Har inte lyst ner och kollat kolven, får ev ta och roa mig med det i helgen. Vad menar du med att om de är rena så har det läckt in vatten? Att det har läckt in kylvatten i oljan? Kan detta inträffa vid sprucken kolv, krävs det inte att typ blocket har pajat så det har sprungit läck i nån kylvattenkanal?

    Vart oljan kommer ifrån vet jag inte ännu, eller ens om det såg ut så redan när jag köpte bilen, men när jag lyfte på täckkåpan runt oljepåfyllningen igår så tyckte jag inte att jag såg så mycket olja runt den, i alla fall inte i sådan utsträckning som skulle föranleda utseendet kring bilens underrede.

  10. #30
    Vatten spränger bort koks m.m
    Vatten olja kan läcka in i cylindern då det går kanaler i topp/block.
    https://youtu.be/JpozuZakEoE
    http://saabworld.net/f29/retightenin...m98-m01-27258/

    Är du inte hundra på att det är kolven kolla bultarna(dra sedan enligt anvisningarna )
    En bult kan ev dras om ett par gg.
    Ta sedan ett nytt kompprov
    Rengör motorn med bromsrengörningsspray o se vad det läcker.
    Be någon hjälpa dig om du är osäker och jag är ingen expert.
    Senast redigerat av SAAB93TS den 2015-04-17 klockan 14:11.
    Forum amatör!

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Det lär ju vara värt att kolla bultarna, måste bara hitta ett verktyg som funkar, tack för tipset!

    Kom att tänka på en grej; spelar det någon roll hur man har gaspedalen ställd när man gör kompressionstest? Har ett svagt minne av att jag har läst något om det någonstans. Jag hade ingen gas hur som helst när jag gjorde mitt test.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Plattan i mattan vid komptest.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Om du gasar eller ej vid komptest spelar ingen roll så läge du gör lika hela tiden, det är ju framförallt skillnaden mellan cyl. man vill se.
    Tvätta skulle nog jag göra med vanlig avfettning och täck över generatorn med t.ex. en plastpåse och lossa - polen från batteriet innan tvätt.
    Generatorn sitter ju på insidan där det förmodligen är som mest olja då det brukar vara slangen från ventilkåpan ner till oljefällan som havererar och och resulterar i öljesöl överallt kring oljepåfyllnadslocket och ner på insidan mot torpedväggen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Jag har aldrig tvättat en motor då jag är osäker på hur man går tillväga praktiskt och är rädd att förstöra nåt ömtåligt. Skall man ha avfettning överallt utom på generatorn eller bara på vissa delar? Skall man köra med högtryck vid avspolning eller vanligt vattentryck? Skrubba med borstar och grejer eller? Är det ingen risk att nåt pajar om man håller på och sprutar vatten överallt?

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    "Motorrum, rengöring" står det i innehållsförteckningen i instruktionsboken till min ng9-3. Läs det korta kapitlet. Använd absolut inte högtryck. Undvik att spola allt elektriskt så långt som överhuvudtaget möjligt. De övre regionerna under huven brukar jag torka rent med en trasa med lite avfettning på. Kör avfettning bara där det behövs och undvik att få avfettning på allt elektriskt. Skölj med tillräckligt lågt vattentryck så det inte stänker i onödan och framförallt inte på elektriska komponenter. Får du ner vatten runt tändstiften så är det inte bra. Demontera i så fall tändkasetten och blås rent med tryckluft.

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ähh, snicke snack!
    Avfettning och högtrick funkar utmärkt men man skall veta vad man gör och avfettar man tar man även bort rostskydd så det är lämpligt at återställa ett tunt vaxskikt när man är klar, Ett motorrum skall inte vara rent!!
    Och att tvätta det elektriska när spänningen är på är ingen bra idé (lossa - polen), torrblåsning med tryckluft är bra eller vänta tills det torkat.
    Jag startar gärna och varmkör ordentligt efter tvätt för att torka ur ordentligt. Men det skulle jag undvika i just detta fall.

    Och skall man gå på instruktionsboken så skullen jag inte göra som du men avfettning på en trasa utan använda Turtle Supertvätt på en torr svamp, funkar superbra och sabbar inte rostskyddet.

    Och Nej, man "tvättar inte elektriska komponenter" utan tvättar nära dem men inte direkt på, Helt Korrekt.
    Och det är skillnad på "elektriska" saker och "Elektroniska" saker! De senare är så klart mer känsliga.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-16 klockan 11:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    Men är det inte bättre då att bara spruta avfettning på och runt oljetråget under bilen och spola av där för att sedan se vad som händer vid körning? Kanske torka av runt oljepåfyllningen också. Hela motorn behöver väl inte rengöras för att ta reda på en läcka som visar sig kring ett specifikt område?
    Hur återställer man ett vaxskikt i ett motorrum? Spraya bilvax överallt? Och på vilka delar?

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Fredagkväll.... låter som att du ligger minst tre pilsner före mig....... högtrick

  19. #39
    En motortvätt skulle kunna gå till så här.
    Spraya avfettning på de delar där det finns olja.
    Tag sedan en typ elementpensel och rengör de oljiga delarna.
    Undvik i största möjliga mån elektriska kontakter m.m komma i kontakt med avfettning/vatten.
    Högtryck kan du spola block tråg med/slang på övriga delar där det behövs.
    (vatten avfettning 556 wd40 m.m kan t.ex. ge fel värden på lambda om det kommer i kontakten)
    Tvätta ej mer än nödvändigt.
    Efter tvätt kan man varmköra bilen(som sagt inte din bil)

    I ditt fall skulle jag lägga en pappskiva under bilen o spraya på bromsrengörning/bräkleen där du ser oljan då slipper du vatten.
    Men kolla allt annat först topp och ev komp olja vatten sedan rengör o starta.
    Skall du bara felsöka och starta bilen så spelar det inger roll viken motorolja du har så länge den inte innehåller vatten.
    Forum amatör!

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av mattiaswinbladh Visa inlägg
    Men är det inte bättre då att bara spruta avfettning på och runt oljetråget under bilen och spola av där för att sedan se vad som händer vid körning? Kanske torka av runt oljepåfyllningen också. Hela motorn behöver väl inte rengöras för att ta reda på en läcka som visar sig kring ett specifikt område?
    Hur återställer man ett vaxskikt i ett motorrum? Spraya bilvax överallt? Och på vilka delar?
    I ditt fall är det självfallet inte nödvändigt att tvätta/torka mer än nödvändigt. Du kommer nog om du tar bort plastkåpan runt oljepåfyllningen att se var den trycker ur sig olja och det räcker för att konstatera övertryck i vevhuset..
    Och att ta ur oljestickan kan räcka, det skall inte "ryka" ur hålet eller vara övertryck för då blåser definitivt kompressionen förbi kolvarna och ner i vevhuset, troligtvis pga. av defekta kolvar eller kolvringar.

    I ditt fall handlar det om att konstatera om motorn kan räddas eller ej och då till vilken kostnad.
    Billigast gissar jag att en mekhjälp är för att byte ev. defekt kolv, dyrast och bäst är nog renovering med lite bättre grejor och jag tror den lösningen inte riktigt passar din situation.
    Rep. på verkstad är varken billigt eller optimalt men man får sällan välja när i livet man får motorhaveri, har jag själv varit där och slutnotan stannade inte förrän långt över dina föreslagna 25kkr eftersom man inte gärna tar genvägar.
    Skulle gissa att en motor från skroten är en gyllene medelväg för dig och den gamla kan ställas åt sidan som ett framtida renoveringsprojekt.

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Fredagkväll.... låter som att du ligger minst tre pilsner före mig....... högtrick
    Nope, tyvärr inte än. Men en Thurbo från Oppigård står på kylning ;-)

    Tvättade nyligen min äldsta 9-5'a som haft en drällande ventilkåpa med just rikligt med avfettning åtföjt av en dust med min Kärcher :-)
    Generatorn täckt av en påse avsedd till att frakta ädla drycker i och - polen bortkopplad.
    Tvätta, tvatta, tvaääätta, bråsa torrrrt, på men - polen och den startade på 0.7s och därefter varmkörning varpå det ångade friskt. Idag är hela motorn helt ren och fin, rostskyddet på innerskärmar och torped är återställt med ett tunt vaxlager. Inte enligt instruktionsboken men jag är nöjd. Ev. framtida läckage är lätt att upptäcka i tid då ingen gammal ingrodd olja finns någonstans.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Nedsatt effekt och hög tomgång NG9-3 B207 steg1
    Av Sork i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2022-04-27, 10:21
  2. [LÖST] Klickande ljud vid tomgång och gas OG9-5 B235E steg1
    Av henrik.a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-04-15, 23:56
  3. [LÖST] Knaster från motor/turbo efter trim
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 03:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •