Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: generatorknas

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    generatorknas

    . Varningslampan med batteriet började lysa under körning. Motorn tappade all kraft o jag vart stående. Har kontrollerat drivremmen o allt mm. Är intakt. Får ej igång motorn. Vad skulle det kunna vara? Någon?
    Hittade någon slags plastring 80mm i diameter som hade brustit sönder o låg under bilen. Uppskattar alla slags hypoteser.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Eftersom du inte talar om vad du har för motor antar jag att du har en 9-5 med 4-cylindrig bensinmotor från Södertälje och tändkassett (därför att det är vad jag känner till bäst). Stämmer det?
    Citat Ursprungligen postat av mad1 Visa inlägg
    . Varningslampan med batteriet började lysa under körning. Motorn tappade all kraft o jag vart stående. Har kontrollerat drivremmen o allt mm. Är intakt. Får ej igång motorn. Vad skulle det kunna vara? Någon?
    Hittade någon slags plastring 80mm i diameter som hade brustit sönder o låg under bilen. Uppskattar alla slags hypoteser.
    Motorn kan stanna av många anledningar, och det är vanligt att det man snabbast ser det på är att laddningslampan tänds.

    Eftersom du såg lampan först antar jag att stoppet var odramatiskt, inga ljud eller smällar?

    Snurrar motorn på startmotorn? Konstiga ljud? Konstig lukt (bränd elektroniklukt är ofta tändkassetten) eller andra saker som är konstiga under motorhuven?

    Om du inte har några observationer om vad det kan vara så här får man börja att försöka börja med att lista ut om det är mekaniskt haveri, tändning eller bränsleblandning.

    Om det är tyst kan man höra om bensinpumpen går någon sekund när man slår på tändningen. Alternativ provar man om den går på startgas.

    Det kan också vara något brustet i insugssystemet som gjort att mängden luft blir helknas.

    Tändkassetten avgörs genom att provas med en känt fungerande, finns ingen annan bra metod, köra den i luften tar lätt kål på den.

    Om det är ett mekaniskt haveri som skett utan ljudeffekter är nog kamkedjan huvudmisstänkt.

    Sedan finns en uppsjö andra möjliga fel också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    "Plastring" låter som ett löphjul som exploderat. Stämmer ju bra med att batterilampan började lysa och att motorn tappade kraft efter ett tag
    Är du helt 100 på att remmen och alla aggregat och löphjul är OK?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    om laddningen uteblivit och motorn stannat och remmen är hel och sitter där den ska så gissar jag på att generatorn skurit helt. Då orkar inte startmotorn dra runt allt sen. Plastringen kan ju vara vad som helst, kanske legat kvar efter nåt tidigare remhaveri.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •