Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oerhört spårig / torque-steering / vibrationer i bilen (9-5 SC AERO) -07

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Oerhört spårig / torque-steering / vibrationer i bilen (9-5 SC AERO) -07

    Hej!

    Har lite frågor kring min 9-5 Aero som är oerhört spårkänslig (åker runt som en vante på motorvägen när vägen är lite spårig).
    Lider även av en oerhörd torque-steering när jag gasar på mindre bra vägar, tycker även den känns väldigt svampig i körningen, känns inte stabilt direkt.
    Inte nog med det så vibrerar det även smått i bilen då jag kör på motorväg i högre hastigheter, inte i ratten utan då framförallt i förarstolen men även från golvet.

    Lite information:
    Saab 9-5 SC Aero 2007
    18500 mil
    18" fälgar med 225/40-18 däck.
    Liiite snedslitna däck bak (fram fräscha), vet att de bästa skall sitta bak men hade tänkt byta ut dom och därav satte jag dom sämre bak vid skiftet.

    Vid besiktningen har inga fel hittats, och när jag för ett par dagar sedan lämnade in bilen för en fyrhjulsinställning sa mekanikern att framvagnen var bra (förutom litet glapp i båda stagen), men att bakvagnens bussningar för länkarmen var slitna (minns inte om det var det han sa, var lite otydligt, men kan även tänka mig att det var A bussningarna som var dåliga). Hur som, problemet vid hjulinställningen var att dessa bussningar var dåliga vilket gjorde att han inte kunde ställa in rätt värden på bakvagnen. Påpekade även att mina 18" fälgar förmodligen skulle göra nya original bussningar dåliga på ett år igen~. Ratten blev ej heller helt rak märkte jag senare, trots att jag själv såg när den ställdes in exakt rätt.

    Bifogar en bild med värdena från hjulinställningen.
    hjulinställning saab.jpg

    Utöver de problemen jag tidigare nämnt knarrar det även (framförallt innan bilen blivit varm) i framvagnen och jag ville hävda att det var kräningshämmarbussningarna men ingen av de mekaniker jag träffat har sett något fel där (kanske bara behöver smörjas) skall dock byta dom senare till PF.

    Så, med en begränsad budget undrar jag nu vad jag bör göra för att motverka de problemen jag upplever. Vet att mina 18 tums däck inte gör saken bättre men är dessa den största anledningen till mina problem?

    Vilka bussningar kan ni tänka er att jag främst bör byta? Finns det något jag som lekman kan tänkas byta själv utan några speciella verktyg? Tänker mig byte till powerflex bussningar isåfall. Haft bilen i ca 1000 mil och jag har inte bytt något tidigare, minns ej heller att tidigare ägare gjort det förutom några bussningar i bakvagnen för över 10k+ mil sedan.

    Ursäktar då det blev mycket text och många problem..

    Tack!

    mvh,
    Eken

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Det ja skulle börja med att byta är A bussningarna bak till powerflex.
    Samtidigt kolla skicket på kullederna så det inte är något glapp i dessa.
    Kolla de bakre länkarms bussningarna fram och gärna även byta dessa till powerflex.
    När man ändå har länkarmarna nere så byta spindellederna.
    Byta de båda glappande stagen, om det var styrstagen så gör ett minimalt glapp ganska mkt ute på vägen.

    När allt det är klart göra en ny hjulinställning.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tusen tack för snabbt svar! Då får jag börja med att göra det, förenklas bytet av länkarmsbussningarna vid byte av A bussningar eller är dessa arbeten som görs "enskilt"?

    Det som glappade var krängningshämmarstagen, kanske är samma sak som styrstagen? Känns som dom har ett antal olika benämningar.
    Känns lagom surt att jag började med hjulinställning, men man lär sig!

    Vad anser du att rimliga priser för byten av A bussningarna, samt byte av länkarmsbussningarna/spindellederna kan ligga på? Får självklart ringa runt senare men så man har någon form av riktlinje~

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Det görs enskilt, det är ju bak och fram

    Ok krängstagen gör inte så att bilen blir spårkänslig, men ingen dum idé att byta om de ändå glappar. Krängstag och styrstag är 2 olika saker.

    Så svårt att säga vad som är rimligt då ja själv aldrig lämnar in bilen på verkstad utan gör allt själv man sparar ju massor med pengar plus att man lär sig något
    Men på en höft mellan 3000-10000:- för att byta allt det ja nämnde samt hjulinställning beroende på vilken verkstad man väljer, den billigaste är inte alltid den bästa

    Skriv gärna ner på din profil vart i landet du bor finns många hjälpsamma här på forumet som kan tänka sig göra jobbet åt dig för en mindre peng.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Oj! läste lite fel! Tänkte att det var de bakre länkarmarna men dess främre bussningar :d. Var bakvagnens bussningar som var dåliga så som du säger bör jag byta dessa först, antagligen då A bussningarna. (vilket ledde till att hjulinställningen inte blev perfekt) Men känns som att framvagnen är sliten så skulle nog vara bra att byta de du sa också.

    Sådär, satte dit min ort nu tack för påminnelsen!

    Skulle mer än gärna göra saker och ting själv, tycker det är väldigt intressant men problemet är väl att jag inte riktigt vet var jag ska börja då i och med osäkerhet då jag aldrig meckat förut direkt, samt att endast innehar vanliga "standard" verktyg.

    Stort tack för din hjälp! bara att lyfta på hatten för detta forum.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 -99 Vibrationer i bilen
    Av Bollejr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 12:18
  2. forfarande vibrationer i bilen...
    Av sleepy86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 12:15
  3. spårig 9-5 aero
    Av Niska i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •