Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oljeläckage OG9-3 B2x5

  1. #1

    Oljeläckage OG9-3 B2x5

    Hejsan, har börjat o undersöka ett irriterande oljedropp från min 9-3. konstaterat att det är från höger sida det läcker. oljan följer tråget ner och droppar ner vid bottenpluggen. för ett år sedan bytte jag själv turbon och vevhusventilation. då upphörde droppet. men har nu återvänt. När jag servade lite idag o bytte luftfiltret såg det ut som det läckt lite mellan topp och block..tror jag det var. drog två st 13 bultar som satt "under" remmen. kunde dra dessa nästan ett kvarts varv. Någon som har nått tipps på annan åtgärd? Mvh Mats Appelqvist .Helsingborg
    bilderna är under framvagnen med oljefiltret demonterat. är denna olja bara "rinn" eller kan läckan vara här? komm ej åt att spänna här
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Appelqvist den 2015-04-14 klockan 21:59.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Bästa att börja med är att göra rent så bra det går med t.ex brakecleaner för att sedan enklare kunna lokalisera vart läckan kommer ifrån.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Appelqvist Visa inlägg
    Hejsan, har börjat o undersöka ett irriterande oljedropp från min 9-3. konstaterat att det är från höger sida det läcker. oljan följer tråget ner och droppar ner vid bottenpluggen. för ett år sedan bytte jag själv turbon och vevhusventilation. då upphörde droppet. men har nu återvänt. När jag servade lite idag o bytte luftfiltret såg det ut som det läckt lite mellan topp och block..tror jag det var. drog två st 13 bultar som satt "under" remmen. kunde dra dessa nästan ett kvarts varv. Någon som har nått tipps på annan åtgärd? Mvh Mats Appelqvist .Helsingborg
    bilderna är under framvagnen med oljefiltret demonterat. är denna olja bara "rinn" eller kan läckan vara här? komm ej åt att spänna här

    Ta bort stänkplasten under bilen och kolla hur söligt det ser ut vid remskivan. Det är relativt vanligt att packboxen där bakom (och/eller oljepumphusets o-ring) börjar läcka. Så ta bort plasten och gör rent, sen kör du lite och kollar igen, men är det mastodonsöligt kring remskivan så är packbox eller o-ring heta kandidater

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Ok, tackar för svaren! Ska plocka av plasten o kolla! 16600 mil e ju inget för en Saab !

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Ja har oxå ett litet läckage på min, det sölar ner hela transkåpan och halva tråget.
    Tror mig lokaliserat det till spännaren till kamkedjan dock inte hundra.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6

    nästa steg..

    Har nu äntligen fått av plastskivan så man ser lite bättre... skall försöka få rent runt om. Ser onekligen ut som det är runt axeln till remskivan som det läcker. det blir markant torrare uppåt mot topplocket. kunde dra några av de skuvar till oljetråget spm var synliga, ca 1/8 dels varv. men tror inte det läcker från dem. skulle väl vart mer torrt runt remskivan i så fall.
    ska försöka punkta upp mina frågor..

    *går det att "bara" demontera "viktskivan" för att få bättre koll hur det ser ut bakom. eller måste jag då oxo lossa remspännaren

    *klockan 5 från remskivan sett ,sitter det en större bult med kopparpackning, va dränerar denna? är inte oljesumpens plugg lägsta punkt?

    *vad tror ni om läckstoppare på flaska, är det värt o chans eller öppnar man bara upp för mer problem som stopp i turbosmörjning tex.?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Den stora bulten döljer en fjäder och några kolvar, lossa inte den om du inte måste, är väl reducerventilen om jag spekulerar lite
    Det stora "viktskivan" gissar jag är en vibrationsdämare och den går att lossa men bulten du ser, oljepumpen sitter där bakom men en stor låsring.
    Läckstoppare i oljan tror jag lämpar sig bäst en gammal Datsun, leta efter felet och lös det istället.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Kallas den för främre "packbox"? Antar att man bör byta oring till oljepump oxo, kollade lite på speedparts och map tune men hade lite svårt att hitta rätt prylar.... Har någon tid och lust får de gärna posta en länk med rätt prylar!

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Drevsatsen hittar du här

    Övrigt kan du söka på här på originalnummer
    Och är du tveksam så kan du ju ringa och diskutera dig fram till vad du behöver när du konstaterat var det läcker

    Antar att det är packboxen du tänker på, använd då nummer 55557231 i första hand
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Prisa Gud för detta forum och dess kompetenta och hjälsamma medlemmar!!! delarna beställda!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Prisa STCS och posta en bild på hur fint det blev när du är klar.

    Trevlig Midsommar!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13

    väcker tråden

    väcker tråden igen.....
    bytade packbox och O ring för ca ett år sedan. blev aldrig riktigt bra.. Så nu pallade jag upp Bettan o kröp in med avfettning o diskborste! dragit crossläp o husvagn lite för att upptäck mer exakt läcka. Ganska säker på att det från området på bilderna det läcker, man kunde se ett rinn bakom remskivan ett par mil efter tvätten. men när jag nu plocka av remskivan var det inte en självklar läcka... skruven som jag pekar på en av bilderna drog jag till 22nm men den var inte jättelös. kan det vara sumpackningen. någon sade att det kunde vara beläggning på utgående axel som orsakade läckage vid packbox. någon som har ett tips,ide?? hoppas bilderna kommer med.. på andra "pek" bilden kunde man känna liten oljefilmshinna
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  14. #14
    har bytat ut vevhusventilationen för ca två år sedan. med tanke på att vissa hävdar högt tryck. sparade den gamla ventilationen för att skära sönder och kolla ev slagg, dock ej gjort det ännu.....

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage tätningsplugg ventilkåpa B2x5
    Av Gee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2022-09-19, 20:21
  2. [LÖST] Oljeläckage vid ventilkåpan B2x5 Automat
    Av Jannesgarage i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2021-11-28, 13:54
  3. [LÖST] Oljetrågspackning? B2x5
    Av Merraldimovic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-06-09, 20:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •