Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: FAQ: Byta olja i de flesta Saab-motorer

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Byta olja i de flesta Saab-motorer

    Går det att bädda in youtubefilmer här på forumet? Jag lyckas i alla fall inte, men tycker att filmen jag gjorde om oljebyte för B2x4 och B2x5 (dvs. de flesta 900, 9000, 9-3 och 9-5) hör hemma här på forumet

    https://www.youtube.com/watch?v=x3UiWh6kc5c

    Något som kan förbättras till nästa film?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312
    Alltid trevligt med instruktionsvideor, kul!

    ang. förbättringar: Inte lätt när man kör hela produktionen själv men i möjligaste mån använda stativ, exv ett gorilla pod kanske kunde vara bra här.

    ang. just denna film:
    * Nämner du att man ska köra motorn varm? jag hörde inte det sägas
    * I kombination med din kommentar om att inte förstöra gängorna i oljetråget kunde man kanske nämna åtdragningsmomentet (24 Nm om jag minns rätt) och rekommendera att använda momentnyckel om man kan/har
    * Varför gammal olja på filterpackningen? jag brukar köra med den nya
    * Jag brukar också förfylla oljefiltret innan montering, sannolikt overkill men jag fick turboras någon vecka efter ett oljebyte där filtret inte förfylldes och har svårt att helt avfärda det som slump

    Obs: tycker fortfarande att det är en bra guide, mina småkommentarer är absolut inget du ska ta åt dig av, jag tycker mest det var kul att se att det finns lite olikheter i hur man byter olja. Själv brukar jag ofta glömma att öppna påfyllningen innan bytet varvid jag inte får ut den sista oljan förrän jag lossar filtret (jag har dubbla oljeuppsamlare och har både filter och plugg ur samtidigt)

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Rättelse; Motorn tar 4L inte mer lr mindre vid byte.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av ullberg Visa inlägg
    Alltid trevligt med instruktionsvideor, kul!

    ang. förbättringar: Inte lätt när man kör hela produktionen själv men i möjligaste mån använda stativ, exv ett gorilla pod kanske kunde vara bra här.

    ang. just denna film:
    * Nämner du att man ska köra motorn varm? jag hörde inte det sägas
    * I kombination med din kommentar om att inte förstöra gängorna i oljetråget kunde man kanske nämna åtdragningsmomentet (24 Nm om jag minns rätt) och rekommendera att använda momentnyckel om man kan/har
    * Varför gammal olja på filterpackningen? jag brukar köra med den nya
    * Jag brukar också förfylla oljefiltret innan montering, sannolikt overkill men jag fick turboras någon vecka efter ett oljebyte där filtret inte förfylldes och har svårt att helt avfärda det som slump

    Obs: tycker fortfarande att det är en bra guide, mina småkommentarer är absolut inget du ska ta åt dig av, jag tycker mest det var kul att se att det finns lite olikheter i hur man byter olja. Själv brukar jag ofta glömma att öppna påfyllningen innan bytet varvid jag inte får ut den sista oljan förrän jag lossar filtret (jag har dubbla oljeuppsamlare och har både filter och plugg ur samtidigt)
    Bra förslag! Jag valde med flit att inte diskutera moment eftersom denna film riktade sig till nybörjare utan nöjde mig med att bara säga att man inte ska dra för hårt.

    Sedan spelar det ingen roll om man använder den gamla eller nya oljan för att fukta packningen eftersom det är en så försvinnande liten oljemängd. Sedan är det ju smidigt att ta lite gammal olja eftersom det droppar ur precis där

    Jag brukar inte förfylla filtret eftersom det verkar så kladdigt utan brukar i stället låta startmotorn pumpa upp oljetryck med bränslepumpens säkring urdragen. Detta hann jag dock inte filma, men det ska göra varken till eller från.

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Rättelse; Motorn tar 4L inte mer lr mindre vid byte.
    Tack! Ska lägga upp en liten notis om detta. 4L gäller väl B2x5, eller hur? Tar inte B2x4 lite mer?

    Tack för era kommentarer
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    B2X4 motorer ska ha 5liter motorolja.
    B2X5 motorer ska ha 4liter motorolja.



    Sen med att förfylla oljefilter är inget nödvändigt. Gjorde vi aldrig på Saabs provbilar och de bytte vi ej motorer eller turboaggregat på efter någon service.

    Du hade inte behövt ha på ny/gammal olja på din packning på det nya filtret då det var fullt av olja på oljefilterhuset. Hade du däremot torkat av anliggninsytan på filterhuset är det viktigt att fukta packningen.

    Men det är en bra guide du har gjort. Tycker dock att dina handskar var lite för grova och klumpiga. Men alla är vi olika på vad vi vill ha på händerna.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    og9-3 1999 med B204E 4 liter inkl filer vid oljebyte - enligt instruktionsboken


    instrux 93 1999.JPG

    93 T5 olja.JPG
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 113
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    og9-3 1999 med B204E 4 liter inkl filer vid oljebyte - enligt instruktionsboken


    instrux 93 1999.JPG

    93 T5 olja.JPG
    Oj ja jag glömde faktiskt bort att OG9-3 B204 ska ha 4liter vid service. :/

    Tack för att du rättade min blunder Arne 2226.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Blaafaran Visa inlägg
    vilken olja är rekommenderat till en saab aero 00?
    Lite Off Topic, i synnerhet med tanke på att det här är en FAQ-tråd. Men för att svara på din fråga: Vad som helst som är dexos2-klassat! Listan har du här:
    http://www.centerforqa.com/gm/dexos2-brands

    Därefter är det mycket tycke och smak och din fråga har ställts många gånger förr på forumet - om du söker lite hittar du nog många svar.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av Blaafaran Visa inlägg
    vilken olja är rekommenderat till en saab aero 00?


    GM Dexos2 5W-30 om du vill köra original eller annan dexos 2 märkt olja
    själv kör jag på Swedol helsyntetisk.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    GM Dexos2 5W-30 om du vill köra original eller annan dexos 2 märkt olja
    själv kör jag på Swedol helsyntetisk.
    Är Swedols olja rätt klassning?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Är Swedols olja rätt klassning?
    nej men sök på nätet eller ställ frågan i rätt forum som tidigare person hel rätt noterade att detta är en FAQ tråd
    glömde själv bort det när jag svarade
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Nu ska vi se till att detta inte blir en 100+ sidor lång tråd om val av olja, detta finns redan besvarat/diskuterat i andra trådar.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. Diagnosvertyg som tar de flesta system?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-23, 21:04
  2. Servicesammanställning till flesta SAAB modeller
    Av eco972 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 13:49
  3. Hur kommer man åt att byta olja i växellåda? Saab 9-5 -99
    Av turbo_erik_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 14:31
  4. För högt tryck i däcken för de flesta av oss...?
    Av Iceman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •