Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Årsmodell 2007 eller 2008? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Årsmodell 2007 eller 2008? NG9-3

    Halloj!
    Ny på forumet och första inlägget så var snälla.... :-)
    Jag förstår att man bör ha en fråga till en tråd, men som nybliven Saabägare (fd Volvoägare) så har jag en del frågor.
    Hoppas det funkar, i alla fall denna gången.

    Saab 9-3 Biopower 1,8t Linear

    1. Köpte bilen på firma nyss och det stod årsmodell 2008 på skylten på bilen, men i alla papper står det tillverkad 2007-08.
    Tillverkningsår och årsmodell är ju inte samma sak, men var kan man egentligen se vilket år som räknas som "årsmodell" i det aktuella fallet? Regbeviset?

    2. Tygmattor ser ju väldigt fint ut men blir det inte problem efter en slaskig vinter? Finns det skålade plastmattor att köpa?

    3. För att skaffa takräcke till bilen, måste man först köpa rails och sedan ett räcke som passar....är det bara Saab som säljer något som passar?

    4. Om man nu servar bilen själv och vill släcka "dags för service" - finns det någon manöver för detta? Brukar ju kunna vara att hålla ngn knapp intryckt en stund.

    5. Jag hade till volvon en OBD2 felkodsläsare och programvara på paddan, mest på skoj. Funkar den till Saaben också - vart sitter då anslutningen?

    6. Ser ju ut att vara förberett för telefon med tanke på knapparna på ratten. Läste ngt om att man sätter simkort i låda i skuffen nära baksätet, under mattan. Hittar dock ingen sådan - är det bara till de dyrare modellerna?

    7. Om jag vill installera ngt tillbehör i kupén finns det plusanslutning (pluspol och jordpunkt) nära till hands i kupén någonstans?

    Det var nog allt jag kom på för stunden. :-)

    Väldigt tacksam för svar! Bugar och bockar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Hej och välkommen till forumet och Saab-världen!

    Gör ett försök att svara:

    1. Normalt sett börjar man tillverka nya årsmodellerna efter semestern. Dvs, din är mycket riktigt MY08 tillverkad 2007. Hade den varit tillverkad i mars 2007 hade den varit en MY07, som jag förstått det.

    2. Jag brukar byta mattor samtidigt som jag byter däck, dvs till plast på vintern och tyg på sommaren. Finns på http://webshop.saabparts.com/9-3-200...mmimattsats015.

    3. Pass

    4. Jag tror det står i instruktionsboken, annars kommer det säkert nån som har det i huvudet. Googla "nolla serviceindikator 9-3" eller liknande annars.

    5. OBD2 är ju en standard så det ska funka! Visst sitter den under ratten på vänster sida ungefär? Aldrig tittat själv

    6. Det lättaste som jag hört är att se i menyn om du har "telefon" som val. Förmodligen inte, knapparna har du dock ändå!

    7. Utöver cigg-pluggarna menar du?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    3 Du köper lasthållare som skruvas fast, finns fästen under små luckor på taket.
    4 Går bara in i menyn i sid och "släcker" servicemeddelandet.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    På fråga 1 tycker jag du ska leta efter en 2006 och en 2010 på blocket är din front mer lik en 2010 så är det en facelift och är den lik en 2006 så är den den första

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av toien Visa inlägg
    4 Går bara in i menyn i sid och "släcker" servicemeddelandet.
    Måste inte nyckeln vara i läge ON men inte bilen på och lite sådana saker? Vill minnas att det var något mer än att bara gå in i SIDen.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    På min 08 så går jag in i menyn och släcker meddelandet med bilen igång.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Okay tack för alla bra svar!

    1. Jämför med andra bilar på Blocket och det ser ut som om jag har "facelift" alltså skulle jag således ha en 2008:a. Tackar för det!

    2. Tack AX3L för tipset. Den länken var värdefull, massor av skoj att handla. Mattor skall jag definitivt köpa!

    3. Ok, lasthållare, jag är med.

    4. Lättare än jag trodde (skäms,,,) bara att knappa in att släcka servicemeddelande i menyn.

    5. Nix - hittar fortfarande inte uttag för OBD. Kikade under ratten till vänster, utan framgång. Någon som vet?

    6. Verkar inte finnas telefonmöjlighet. Får duga med hörselsnäcka så länge.

    7. Någon som vet? Jag vill alltså dra sladdar till plus och minus inne i kupén - för att uttrycka mig i klartext. Vill inte borra mig genom torpedväggen för att komma fram till batteriet. Borde finnas anslutningspunkter i kupén någonstans. Det handlar inte om cigguttag. Jord är nog inget problem, men jag vill slippa tjuvkoppla på något annan pluskoppling.

    Tack för all hjälp!

    :-)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    OBDII-uttaget sitter lite mer till höger om ratten och liksom halvvägs ner mot torpedväggen.
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hittat!
    Satt en skyddskåpa för.
    Tack för det!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-26 klockan 11:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Biopower 2.0 årsmodell 2008
    Av Saab08 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •