Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: og900 t16 -84 vill ej starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    43

    og900 t16 -84 vill ej starta

    Tjena,

    Har precis renoverat motorn och hinkat i den i bilen igen.
    Allt är kopplat osv men den vill ej starta!

    Vad göra?
    Jag har gnista, bränsle går fram och nytt batteri sitter i.

    Är evigt tacksam för råd/hjälp!!

    Mvh Jonas.
    Se Allas Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    Hallå!
    Börja med att dubbelkolla att du fått i kamaxlarna rätt och att tändkablarna sitter i rätt ordning...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Hur långt fram når bränslet? Kan ju vara spridarna som är felkopplade, eller problem med BTR (LMM kanske inte får kontakt eller är paj, kan också vara tänkbart). Om kammarna är injusterade och tändkablarna sitter rätt, då kan man prova hälla i ca en tesked bensin i insugsröret. Tänder den till då, så vet man ju att det är soppasystemet man ska söka vidare i. (jag brukar hälla bensin direkt i, i liten mängd, då det är billigt, men annars är det startgas som gäller)
    Senast redigerat av Tomtefar den 2015-04-15 klockan 18:58.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Följer. Vill inte äta upp tråden, men kanske är bättre att jobba vidare i samma tråd än att skapa en ny.

    Har iallafall typ gjort samma (fast bytt till en helt annan) och det startar inte hos mig heller. Gäller en og900s-91.

    Postade det här nyss på saabklubbens forum...

    Har nyss gjort motorbyte och nu startar bilen inte.

    Jag har bytt tändstift
    Tar jag ut tändstiften och testar dem mot metall har jag gnista.
    Spridarna ger bränsle, eftersom stiften är blöta.
    Spridarna har ~2 ohm motstånd
    Hallgivaren har ström
    Kontrollboxen vid innerframskärm får ström
    Jag har testat med 2 tändmoduler (eller tändspolar kanske det heter - de som går till fördelardosan)
    Jag har testat med 2 LMM
    Jag har testat 2 BTR
    Jag har testat med 2 rader spridare samt rör
    Jag har mätt motståndet på tändkablarna och de ligger från knappa 2 (kortaste) till knappa 3.5 (längsta) ohm
    Jag öppnade ventilkåpan och kollade så att kedjan såg bra ut, bytte även gummi-"packningen" som tätar vid skruvarna eftersom den gamla kändes lite otät

    Till det kassa:
    Tidigare ägare hade tydligen bytt på givare till oljetryck och "exciter" på generatorn så de var omvända. Upptäckte det på bild när jag skulle sätta tillbaka, bytt kontakter och satt rätt.

    Det kanske värsta: Efter bytet så upptäckte jag att jag hade satt generatorns plus på FEL ställe på startmotorn, dvs jag jordade den. Om någon hörde svordomar långt genom skogen på onsdag kväll så var det jag som upptäckte att jag kopplat fel... Kan precis alla kontrollboxar m.m. ha gått här eller? Isf vet jag ganska precis varför det inte startar... Kan jag testa detta på ngt sätt?

    Mitt nästa steg är att kolla motstånd i tändmodulen/-spolen.
    Därefter tänkte jag kika på bränslefilter. Känns mysko att det skulle vara det eftersom det borde ge mindre bränsle, men stiften blir ju ändå blöta (och tänder, fast jag vet inte huruvida det faktiskt sker inuti cylindern). Var sitter förresten bränslefiltret på de här bilarna? Jag har hört under bilen nära höger backhjul?

    Liten fundering jag har - vad är det för liten cylinderformad "låda" som är nere i vänster innerframskärm?

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 117
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av gouafhg Visa inlägg
    Följer. Vill inte äta upp tråden, men kanske är bättre att jobba vidare i samma tråd än att skapa en ny.

    Har iallafall typ gjort samma (fast bytt till en helt annan) och det startar inte hos mig heller. Gäller en og900s-91.

    Postade det här nyss på saabklubbens forum...

    Du skrev att du kollade kamkedjan. Kollade du kamaxelinställningen då samtidigt? Kanske var de du menade med att kolla kedjan?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #6
    Kollade du kamaxelinställningen då samtidigt?
    Nej! Jag bara kollade så att den var hel, fin och någorlunda spänd. Mest var det för att byta packningen där. Men gudars! Det skulle det absolut kunna vara! Jag ska genast springa och kolla!!

  7. #7
    Jag kollade och det såg fint ut.. Tror jag, för eftersom jag har plastkåpan på kopplingen så kan jag ju inte se märket i metallen (vilket jag har gått efter förut). Jag gissade lite på att det var den vita skåran i den svarta plasten som man kunde gå efter (finns på bilden med svänghjulet).

    https://www.dropbox.com/sh/x5hue0plk...pU-HLBlAa?dl=0

    Jag har aldrig gjort det här förut heller utan gick efter en FAQ som var på sidan, men när jag drog vevaxeln med nyckel så gick det tidvis JÄTTETRÖGT och tidvis hoppade det nästan till. Det gick aningens lättare när jag kom på att jag kunde ta ut tändstiften, men fortfarande ganska trögt emellanåt. Ska det vara så eller kan det vara något som är dåligt? Eftersom jag nyss har fått motorn och satt i den så har jag ju inte testat den på något annat sätt mer än kompression, typ.. Har aldrig varit i närheten av en motor som skurit heller så jag vet inte hur de skulle uppföra sig. Kan det vara något sånt?

  8. #8
    Jag tyckte att rotor och fördelarlock såg lite skitiga ut (även om jag bytte dem i höstas), så jag var till biltema och köpte nya idag. Tyvärr fel rotor, men nytt fördelarlock iallafall. Igår när jag gick ifrån garaget lät jag den vara med tändstiften ur under natten.

    Nu testade jag inte det gamla fördelarlocket utan bytte rätt av så jag vet inte om det har spelat någon roll, MEN... Bilen startade och gick i ungefär 30 sekunder innan den dog och nu startar den inte igen.

  9. #9
    Har nu testat en annan ECU, också 14.1, utan förbättring.

    Det fanns lite fukt (bensin) runt där spridarna sitter i insuget, så det är väl inte helt tätt. Vad jag också upptäckte var att spridare 3 var supervarm! Jag mätte motståndet på den och det var ~2 ohm, så den kortslöt inte eller så men den var mycket varmare än de andra. En annan var ganska varm, men inte lika. Någon som har spontana idéer om detta? Jag ska kika lite på hur elen går fram till spridarna och om det kan hända något vid en specifik.

  10. #10
    Idag har jag testat hur spridarna är kopplade och kanske hittat närmare felet.

    Jag lyfte bort kabeln från spridaren och mätte motståndet till jord där. Imorse var det kortslutning. Frågan är om inte det är fel eftersom det mig veterligen ska ligga 12+ där och så jordar ECU när det är dags. Efter lite felsökning var kortslutningen kunde vara, där jag kollade jord på tempgivaren mellan cylinder 2-3, spridarna, diverse lösa/oanvända kontakter i elhärvan osv, så kollade jag igen. Motståndet var då 7 kOhm. Tydligen var det kontakt, men himla (tillräckligt) dålig kontakt. Därefter städade jag lite på jordpunkterna och kontakter med lite electronics cleaner. Efter ny mätning fick jag 0.5 MOhm; i princip ingen kontakt.

    Jag bestämde mig för att bygga en liten testkoppling och satte en lampa mellan kontakterna på kabeln till spridaren. Jag drog ur kablar till alla spridare och tändstift.

    • Bilen avstängd så var den mörk.
    • Nyckeln i läge on, fortfarande mörk.
    • Köra startmotorn, blinkar med ganska låg styrka.
    • Nyckeln i läge off kommer jag faktiskt inte 100 ihåg vad som hände...


    Det funkade ju precis som jag ville, så jag tänkte att problemet kanske var löst!
    Jag satte i allt. På en spridare där jag parallellkopplade lampan med spridaren. Testade kablarna och hade nu kontakt mellan spridarkabel och + på batteri, ingen kontakt mellan spridarkabel och jord.

    • Bilen avstängd så var den mörk.
    • Nyckeln i läge on, fortfarande mörk.
    • Köra startmotorn, blinkar med ganska låg styrka.
    • Startar! Blinkar bra, men starkare och starkare och längre och längre ljus-tid i blinken.
    • Efter ett tiotal sekunder dog bilen. Lampan lyser hela tiden.
    • Nyckeln i läge off, lampan lyser till klicket från något av reläna klickar varpå den blir mörk.


    Testade kablarna och hade nu 0 Ohm mellan spridarkabel och jord, ingen kontakt mellan spridarkabel och + på batteri... Tvärtom mot förut?!


    Jag tror mig ha gjort rätt i mina mätningar. Finns det något som skulle kunna göra så att det uppför sig såhär, eller kanske jag tänker fel och det är rätt?

  11. #11
    Problemet för mig är väck!

    Efter att ha bytt allting (!) var det en kabel som - nästan- var av inuti kabelhärvan längs torpedväggen samt halvkass kontakt mellan generatorn och jord. Det var nog det som var upphov till den spökande resistansen.

    Nu när den går fint behöver jag fixa
    • vattnet till turbon som har lite rostigt rör,
    • oljeläckage genom den kassa packningen vid kedjespännaren,
    • bensinläckage i slang till BTR.

    Jippy!

    Hur har det gått för dig, _jolle?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    43
    Tjena,

    Har inte varit inne och kikat på tråden på ett tag. Tagit en paus ifrån allt felsökande.
    Men ikväll ska jag kika över allt efter alla tips och råd här!

    Tack så mycket på förhand! Återkommer när och om jag löser problemet.

    Med vänlig hälsning Jonas.
    Se Allas Avundsjuka Blickar

Liknande ämnen

  1. 900 -98 Vill ej starta
    Av ryzz3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 02:19
  2. OG9-3 T7 startar inte med omproggrammerad box
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 22:19
  3. Batteriflytt- bilen vill inte starta og900
    Av Keezo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 01:15
  4. Fläktarna vill inte starta og900
    Av AntonAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 16:15
  5. og900 T16 vill inte starta
    Av Hultman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •