Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Värdering 9-5 '04 med vatten i motoroljan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Värdering 9-5 '04 med vatten i motoroljan

    Hallå!

    Sitter hos svågern som har en 9-5 från 04 med vattenläckage in i motoroljan. De har köpt annan bil, Saaben står bara och det känns ju tråkigt. Kan vara topplocket eller vevhusventilationen som mest troliga orsakar. Efter upptäckt av problemet har oljan byts sedan har bilen inte körts mer, sitter ganska fräsch olja i nu.

    Han har varken tid, ork eller verktyg för att kolla upp, lyfta motorn osv. Borde dock finnas folk som har och som kan se det som ett bra tillfälle att tjäna en slant eller komma över bra extra bil till bra pris?

    Vad anser ni är ett vettigt pris på bilen om man inte är ute efter att få ut max möjliga, utan snabb och smidig affär och alla nöjda?

    Lite uppgifter:


    Saab 9-5 SportCombi, 2004, ca 21 000 mil, 150hk. Bra vinterdäck (dubb), sommardäcken sådär. Alufälg på båda. Oljan har byts var 1000:e mil. Finns i Kumla.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Runt 8-10.000:- om den är i normalt skick i övrigt.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 483
    Är det ett typfel på 9-5? Jag har en kollega som nyss bytte topplockspackningen på en 9-5 från 2004 efter endast drygt 13 000 mil. Kostade knappt 10 000 på verkstad.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163
    Svårt att säga, men jag skulle nog tro 5-8kkr.
    Är det mycket vatten den tar? Om inte så skulle jag börja med att efterdra toppen och sedan ta ett kompprov.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Det är svårt att säga vad den är värd när man inte vet exakt vad felet består i. Detta kommer i alla lägen leda till trist hårt prutande.
    Visst din svåger och du spekulerar i mest troligt .. men den bittra sanningen är att ni inte vet... knowing is everything.
    Det kan vara som tidigare sagts bara en åtdragning av topplock men det kan även vara spricka i toppen o.s.v

    ta er tid att checka lite mer så ni får mest valuta för pengen ..
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481
    Mycket hänger nog på skicket i övrigt, det är ju en del arbete med att byta toppackningen, kanske läge att byta kedja med när allt är nere, om det nu ska vara någon som köper för att "tjäna en slant" så for det nog vara rätt billigt.

    Sen är ju en stor sak i det hela, är bilen körbar som den står?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218
    Bilen är körbar som den står, den tar inte mycket vatten. I övrigt är bilen i bra skick, rostfritt förutom små prickor vid hundsbenen (som alla äldre 9-5 har mer eller mindre).
    Jag förstår vad ni menar ang att kolla upp vad felet är, men det är just det han inte orkar och hinner med
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Om han inte har lust eller orkar men vill sälja och har lite tid. Så lägger han sig på en nivå där han själv hade kunnat tänka sig köpa bilen om han själv var intresserad. Tänkvärt är och att man alltid tycker att sin egen bil är gjord av guld.

    Mvh jocke

  9. #9
    Tänker väl ungefär som övriga beträffande värdet. Smart kan ju vara att börja med att efterdra och se om felet försvinner. Då är det ju en easy fix.
    Behöver däremot packningen bytas och toppen planas snackar vi ju helt andra pengar. Görs jobbet på seriös verkstad med kvitto lär ju den notan kunna springa iväg en del. Är väl lätt att det för med sig byta av kedjor när man ändå håller på....?
    Vad är en schyst sådan här bil värd? Kanske dryga 20 tkr och det är nog inte så värst långt ifrån vad notan skulle kunna hamna på. Plus då allt besvär...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Som Anders_SAAB säger så betingar den tyvärr väldigt lågt värde.
    Om jag skulle byta toppackning så skulle även komplett kedjetransmission bytas, då det högst troligt börjar bli dags.
    Dessutom så skulle jag troligtvis byta ut kolvringar alternativt smidda kolvar för att inte sälja en bil som riskerar att dra massa olja trots att jag "renoverat" motorn.
    Men visst kanske jag skulle kunna tänka mig att göra det om den kostar mer än nån tusing, måste ju även traila den till Stockholm..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Annars köra in den till MapTun för kostnadsförslag.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur? när ? kollar du motoroljan?
    Av Yamaha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 15:29
  2. Kylarvätska i motoroljan?
    Av T_E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 21:12
  3. Vit sörja i motoroljan.
    Av amethystium i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:48
  4. Vatten i motoroljan.
    Av Lingan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 15:35
  5. Motoroljan.
    Av kallekula i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •