Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bil gick från chippad till original

  1. #1
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Bil gick från chippad till original

    Hej!

    Upplevde något märkligt igår. Nyligen haft bilen inne för byte av koppling, urtrampningslager samt slavcylinder. Samt att jag har fått göra ett byte av en tryckregulator som var dålig.

    Skulle göra en omkörning, växlar ner och gasar på.. Men bilen kändes otroligt trött, blev misstänksam och tänkte jag måste gasa upp igen och kolla. Märkte då att turbomätaren stannade precis innan rött (som de brukar ochippat) hackar inte eller något, bilen går jättefint. Men som original! Vart hemma och lämnade av lite saker innan jag 30min senare skulle bege mig igen. genast så går turbomätaren upp på rött och bilen gick bra igen. Vad kan detta bero på?

    Bilen är en 9-3 2010 2.0t

    Tack på förhand!

    Med vänlig hälsning,

    Johan
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Dem kan mkt möjligt uppgraderat din originalmjukvara till en nyare ifall det var en SAAB verkstad för o fixa en bug.

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,
    Den kanske blev för varm och effekt sänkts ner ?Gasade du innan den repa när den gick ner till orginal bil typ ?
    Vet att dessa styrsystem är väldigt känsliga ,när jag hade min på orginal då kunde sånt uppstå vid varmare väder.Dock 9-5 Aero 08.Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Man uppdaterar inte mjukvara vid varken service eller kopplingsbyte. Det är bara Volvo som kör Service 2.0.
    Uppdatering endast vid kundklagomål.
    Däremot kan det ha varit att motorn gått i "Begränsad effekt"-läge precis då (om inte det plockats bort i chipp). Antingen var den lite för varm eller så har den detekterat misständning, luftläckage eller liknande.
    Koppla in Tech2 och läs ut ev. felkoder. Kan även ha varit magnetventilen...

  5. #5
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44
    Tack för snabba svar! Det var 1.5 vecka sedan jag bytte tryckregulatorn som var senast den var inne. efter de har jag knappt kört/mest stadskörning så inte märkt av om de är därefter den blev sådan. Känns inte som att de borde va pga att den går varm då jag bara kört i ca 10 min samt pendlat mellan 50-70km/h ? Hade inte gasat på något innan de.

    När jag lämnade in den senast så tyckte dem sig höra ett pysljud men kunde inte riktigt lokalisera de.. Får kanske köra upp med den igen. Om de varit magnetventilen, hade inte bilen upplevts ryckig då?

    Har tyvärr ingen Tech2, så får kolla de på verkstaden. Tändstiften samt olja är även de bytt för ca 100 mil sedan. Allt efter rekommendation.

    Mvh Johan
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Ok, nä då var den nog inte för varm. Magnetventilen behöver inte göra motorn ryckig, bara slö + ev. sätta motorn i 'begränsad effekt'.
    Fast om du inte fått upp meddelande om just begränsad effekt eller motorlampan lyst behöver det inte vara den.
    Men om verkstaden hört ett pysande ljud som inte bör finnas hade jag lämnat in den igen för att kolla alla slangar och ev. felkoder.
    Kan ju vara en intercoolerslang eller en vacuumslang till magnetventilen. Något skumt är det ju. Och vad de än gör så ska de INTE uppdatera mjukvaran i motorn om du har chippat. Det slutar inte bra...

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-15, 22:29
  2. chippad strybox från en 2.3
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 20:10
  3. Manual till original vatteninsprutning från Saab
    Av Guran ng900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 17:55
  4. Byte av bakkjol från original till SE på Saab 9-3
    Av Dreamlight i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 14:19
  5. Något problem att gå från 3" till original
    Av Sato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 10:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •