Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Problem efter tankning NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105

    Problem efter tankning NG9-3 B207 BioPower

    Hej. Från ett fel till ett annat, känns lite trisst.

    Men tänkte höra om någon varit med om något liknande. Varje gång jag tankar min ng9-3 1,8t biopower 2009 så går den fruktansvärt dåligt i ca 10-15 sek. Kör på bensin (så byter inte fram och tillbaka). Det spelar ingen roll om jag tankar fullt eller bara halva tanken. Tomgången ligger på 300 rpm ca och släpper man gasen dör den. Svårstartad är den med. Men efter de 10-15 sek så går den bra igen. Då går den som den ska tills nästa gång det ska tankas..

    Mycket märkligt och otroligt irriterande.
    Vart bör jag börja felsöka? Bränslepump/filter?

    Mvh. Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    När du tankat och vrider på locket, spänner du tills det klickar 3 ggr.?
    Det ska man göra. Tror det står i instruktionsboken.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Det glömde jag skriva, men det har jag gjort. Visserligen kan ju locket vara kasst med?

    När och hur adapterar adapteras bränslet? Tänkte om det är nån vajsing i programvaran? (Original)

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234
    Har du kollat hur tändstiften ser ut? Vet att det kom ut ett service info om svårstartade Saab 9-5 bensin. Då skulle tändstiften bytas då de kunde orsaka att bilen blev svårtstartad.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Precis där, vid det tredje klicket adapteras det

    Har du provat tanka med motorn igång? Har hört att det funkat för vissa som har haft samma problem som du. (Har själv aldrig upplevt det)
    Det är ju ingen lösning på problemet men man slipper kirra på starten och dålig motorgång...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Stiften har jag inte kollat, det skulle jag ju absolut kunna byta. Tack för tipset

    Haha, ja då gäller det att man inte klickar fyra gånger Har inte testat att tanka med motorn på än, men har övervägt det. Har inte heller provat att tanka E85 än, men det kanske kan göra det hela ännu värre?

    Börjar nog med stiften, så får vi se vad som händer den är dock alltid lättstartad när jag inte tankat.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Uppdatering:
    Tankade fullt med E85 idag, samma skit. Den spottar och fräser en stund, för att sedan gå bra igen.

    Börjar misstänka tanklocket eller evap-systemet. Vart sitter evap-ventilen och skulle den kunna ställa till det såhär?

    Mvh. Magnus

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Har i helgen bytt stift, och det hjälpte inte.
    Lade in en nu programvara, Maptun steg 1. Då går den något jämnare
    på tomgång, men är lite mer svårstartad kall. (2-3 sek för att starta, svajjar 2-3 sek på tomgången och sen går den bra).
    Vid färd går den kanonbra, inga problem.

    Börjar mer och mer gå mot spåret med EVAP-ventilen. Frågan är om man ska köpa en beg och provbyta eller om det
    är lika bra att köpa en ny direkt? Vill ju inte råka ut för att få en dålig igen.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...r/1997278.html

    Någon som varit ute för något liknande?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Spridarna är ju något av en akilleshäl på ng9-3 Biopower om man kör E85, men jag har inte hört om de problemen på bensinbilar. Har du ägt bilen sen den var ny eller kan det vara en gammal synd som spökar? Spridarna är väl inte så svårt att kolla i och för sig, så det kanske kan vara värt om du kan skruva själv. Spjällhuset var problemet för någon annan med ryckande ng9-3, ska vara ganska lätt att byta har jag hört.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Okej, jag har ultraljudstvätt som jag skulle kunna köra spridarna i. Eller om man kör i en flaska STP spridar-rengörrning innan för att testa.
    Ryckningarna är enbart när tomgången är låg 7-800 rpm kanske. Ger man fullgas så sticker den bra utan ryckningar.

    Jag har bara haft bilen i 2 månader, så vet inte hur den har varit behandlad innan. Stift, olja och luftfilter är bytt.
    Kan det annars vara bränslepumpen som sjunger på sista versen?

  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    När jag hade igensmetade spridare på 9-3:an så körde jag den en vinter på bara bensin. Sedan var det problemet borta. Så jag är tveksam till att det ska ha med igensatta spridare att göra. Men det är klart att det är svårt att säga stensäkert utan att inspektera spridarna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Okej, jag har kört på bensin i 2 månader. Men den beter sig ungefär lika på både bensin och e85.

    Det största problemet är ju som sagt när jag har tankat och en liten stund efter, så jag är också lite tveksam till att spridarna skulle ställa till det
    så enbart när man tankar. Sedan tror jag att bara jag får bukt på tankningsproblemet så kommer tomgången att bli bättre.
    Jag vill gärna tro det i alla fall Och det är inget som är jätteilla, jag skulle kunna leva med det.

    Men alla tips på saker jag kan testa är välkomna

  13. #13
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Men det dyker bara upp när du tankat? Får du samma problem om du bara öppnar tanklocket, och sätter tillbaka det? Eller måste du få ner något i tanken för att få fram problemet? Samma problem oavsett tankmängd? Dvs, kan du pytsa i 2 liter, och det uppstår problem och motsvarande tanka fullt?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Ja precis, så det är inte så kul att tanka..
    Har inte provat att bara öppna tanklocket, det kan jag göra i eftermiddag!

    Det blir samma symptom om jag tankar 45 liter som 20 liter (från 1/4 tank). Har inte testat att tanka så lite som 2 liter.

    Testar att öppna och stänga tanklocket så återkommer jag ikväll

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Testade att öppna tanklocket en stund och sedan stänga det, då startade den och gick utan problem. Så verkar inte vara tanklocksrelaterat.

  16. #16
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Hur länge hade du av locket? En tankning tar ju ett antal minuter så om du inte hade av locket så länge kanske symptomen inte visar sig eller så måste det kanske vara förhållandevis lite bränsle i tanken när locket öppnas. Du kanske måste göra testet innan du åker och tankar nästa gång.

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Simulera en riktig tankning med öppningstid av locket och mängd soppa i tanken, men utan att hälla i ngn soppa. Se om det gör ngn skillnad.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Det är sant, hade drygt halv tank och öppnade bara en minut ca.
    Lär få tanka i nästa vecka, testar då!

    Återkommer, tack för hjälp och tips!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    105
    Hej igen!

    Nu har jag varit och tankat.

    Började med att låta tanklocket vara öppet i 5 min för att simulera en tankning. 1/4 tank med e85 fanns i bilen.
    Startade den sedan, inga problem alls (filmade starten)

    Sedan fyllde jag upp tanken med e85, vred på nyckeln. Då tuggar den på starten 4-5 sek kanske? Startar sedan men går illa. Måste hålla gas
    för att den inte ska dö. Men idag så började även motorlampan blinka. Jag petar lite på gasen så den inte ska stanna och efter 30 sek så går den som den ska igen.

    Läste ut felkoderna, lampan var släckt nu. P0300 (Random missfires) men det är ju inte så konstigt.. hade hoppats på en mer specificerad felkod.

    Har som sagt filmer på de båda starterna som jag kan lägga upp i eftermiddag-kväll.

    Riktigt irriterande detta, nu lär bilen gå bra och starta som den ska till nästa tankning. Och tanka är ju tyvärr ett sånt nödvändigt ont..

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Då bör det ju vara nåt med adaptionen. Den ska väl kicka igång om man tankar ett visst antal liter.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •