Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur fungerar smörjningen i motorn? Saab

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Hur fungerar smörjningen i motorn? Saab

    Hej, sitter och kollar lite hur oljan fungerar i motorn och var kanalerna är.
    Gäller b205 motorerna.

    Ett par frågor.

    Går det en oljekanal rätt igenom vevaxeln ut till vevlagerna?
    Bild.
    http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1221211653

    vad gör det där röret som går tvärs över? kolla bild.

    En annan fråga är, om vevlagerna rasar, går det byta på plats under med motorn i bilen?

    Har ni bättre bilder hur oljekanalerna är så bomba gärna-
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    namnlös.JPGSom i alla bilmotorer så pumpas oljan genom motorblocket till bla ramlagren. Från ramlagrena är det hål borrade i vevaxeln ut till vevlagrena.
    Räret tvärs under vevaxeln för motoroljan från oljefiltret (som sitter framtill på motorn) till andra sidan (baksidan) av motorn där motorn huvudoljekanal ligger.
    Det går att byta vevlagrena med motorn i bilen.

    Per L

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Tack för bilden och infon.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Dock så är det stor risk för skador på vevaxel och vevstakar om vevlagren rasar.
    Vid ett regelrätt vevlagerras så är det skador på ovannämnda...
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Okej. Anledningen att ja frågar är för att ja har en läcka i motorn och måste ha koll på trycket. har med drevet till balanskedjan att göra. det drevet som smörjer med olja. läcker. Men lampan lyser ej. Har haft såhär i 1 år nu. Men ville veta lite mer djup gående.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Du får nog förklara litet noggrannare för jag förtår inte vad du menar! Vad jag vet finns det inget "drev som smörjer med olja" i samband med balansaxelkedjan!
    Här ser du hur det ser ut i min motor. Den yttersta kedjan (som syns bäst) är balansaxelkedjan. Till den hör 4 kedjehjul, en spännare (under övre vänstra kedjehjulet) samt ett flertal plastskenor.

    Det nedre kedjedrevet sitter på vevaxeln och det övre vänstra samt det näst översta högra kedjedreven hör till de två balansaxlarna.

    Per L

    PICT0034.jpg
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-10 klockan 18:07.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    det övre högra kedjehjulet har en oljetryckskanal där, när jag tog bort min balansaxelkedja vid renovering så glömde jag och sätta dit detta hjul med följd att motorn fick för lågt oljetryck och nöp i lagret vid lite högre varvtal.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Då förstår jag vad du menade!
    På alla mina bilar brukar jag sätta in oljetrycksmätare för att ha motorns oljetryck under full kontroll. Detta har säkert räddat mig från motorskador fler gånger under de år som jag haft bil.

    När jag satte in en sådan mätare i min og9-3Aero upptäckte jag att det i stället var för högt oljetryck i motorn. Trycket gick upp till bortåt 7-10 bar vid högre varvtal Vid tomgång och andra varvtal var trycket som det skulle.
    Jag kollade en massa olika saker, bytte fjäder och kolv i oljereduceringsventilen, bytte till SAAB original olja och filter osv

    Till slut kapde jag av reducringsventilens fjäder och när 2,25 varv var bortkapade började det bli "ordning" på trycket (dvs som jag tycker det skall vara). Trycket vid tomgång och lägre varvtal påverkas inte av kortare fjäder men vid ej genomvarm motor och högre varvtal (säg 3-4000 och högre) går tryckat upp till max 6-7 bar.

    När man ger sig på sådana här känsliga saker i motorn gäller det förstås att ha en mätare som man litar på. Jag använder uteslutande VDO-mätare som jag dessutom för säkerhets skull har kollat vad dom visar jämfört med en referensmätare.
    "Biltema"-mätare för 150-200 kr inklusive givare skulle jag nog inte våga lita på.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-11 klockan 09:15.

  9. #9
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Kortfattat hände detta, precis som capster säger så har övre drevet oljekanal.
    Nu är detta ca 7 månader sen så inget med det.
    Men för att få en bild varför jag måste se efter trycket.
    vi bytte kamkedja inklusive alla släpor/drev. Allt gick jätte bra och vi drog dreven hårdare än va som anges i boken. Vi tryckte in lim som man använder till plan som ska sitta som berget. Likt förbannat 20 mil efter så har förmodligen en av skruven till dreven lirkat ur sig och metalliskt ljud tillkommer. Vi fråga på SAAB Facebook och flera hade fått samma problem. ja bytte oljepump, rensa oljetråget igen, bytte olja. Osv. Inget hjälpte.

    Vi högg kedjan och hoppades på det bästa, gammal skit bil från 02 så rasar den så får den göra det. Det blev knäpptyst och bilen gick bättre än någonsin. Kedjan hade rispats på vänster sida hela vägen. Så nått har tagit i, gissar starkt på drevet som lirkat ur sig. nu har jag kört 2000 mil. Olje lampan lyser inte vid normal körning, möjligt när jag precis får kärringstopp. Har bytt filter 5 gånger för att oljan aldrig ska pumpas med hårt motstånd. Kollar efter splitter och hittar inget sånt. (tur) Men har jag en läcka vill jag vara säker på att oljan ändå kan smörja allt. Ska kanske om jag orkar riva allt igen nu när värmen kommer. Inget har hänt än och motorn är tyst och går bra, bytt oljegivare också. Men fy vilken otur. Det som kan hända är väl om balanskedje spännare (sprinter) flyger, men det var någon som skicka en bild hur den ser ut in i och sprinten kan inte flyga ur eftersom det sitter en metalliskt hake på pinnens ände. Så därför vill jag veta lite om smörjningen.

    Hur som helst så bytte jag allt som har med oljesmörjning.
    Pump/huset.
    Packningen.
    oljesilen med tråget.
    givare
    osv.


    jag gissar starkt på det övre drevet ovanför kylningslangarna
    http://forum.saabturboclub.com/attac...7&d=1428523929

    Som har en egen oljekanal.

    Det behöver inte vara drevet , men vad kan annars vara felet. något har ju tagit i på sidan av kedjan.
    tänkte köpa mig en endoskopi kamera och gå ner via ventilkåpan för att kolla.
    Senast redigerat av toorp den 2015-04-11 klockan 10:23.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Kan det vara så att skruven till det övre högra drevet lossnat och drevet har börjat vandra utåt? då
    kanske trycket smiter förbi nånstans, en tanke bara.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34
  2. knack i motorn saab 9-5 00 , men motorn går!!!!!
    Av turbo+++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 17:06
  3. 9-5 griffin hur fungerar motorn?
    Av M frändberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •