Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Momentbegränsning Turbo X

  1. #1
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    199
    Medlem#
    9073

    Momentbegränsning Turbo X

    Jag är van att folk blir imponerade när man berättar att en Turbo X måste momentbegränsas på första växeln då man monterar dragkrok för annars "drar man sönder växellådan" lite tillspetsat uttryckt. Där jag jobbar nu blir man inte alls imponerad utan börjar ställa motfrågor om varför och ha sig. Därför vänder jag mig nu till Saabentusiasmens ädlaste kunskapskälla med följande fråga om varför denna momentbegränsning egentligen existerar från början:

    Eftersom motorn når max moment och effekt oavsett om en husvagn hänger bakom eller inte så landade vi i en diskussion om det beror på olika friktionsfall. Men då max kultryck ofta är mindre än maxlast för t.ex. takräcke och mycket mindre än skillnaden mellan tom och fullastad bil känns det inte som rätt anledning heller. Bilen går heller inte loss så lätt med hjulen även utan husvagn.

    Är det någon på PowerTrain som gjort en "bedömning" baserat på en känsla att det känns tyngre att dra husvagn än att köra utan. Det tar ju längre tid att nå en viss hastighet då husvagnen adderar en hel del tröghet. Det tar längre tid och accelerationen blir lägre, men kraften är densamma, dvs vad motor+drivlina tillåts verka med.

    Snälla, hjälp mig med en fysikalisk förklaring så jag kan framstå som seriös på jobbet igen.
    9-3 TurboX SportCombi 2008 310hk/475Nm
    9-3 Vector 2,0t SportCombi 2009 175hk/265Nm
    9-3 Vector 2,0t SportSedan 2003 175hk/265Nm

  2. #2
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    307
    Medlem#
    7606
    Är det inte automatlåda som är känslig? Eller ja, inte bra nog För finns samma begränsning på manuell?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    En generell förklaring, som inte direkt handlar om TurboX-bilarna, som jag hört är att man designar växlar i växellådan olika beroende på hur de är tänkta att användas. Den första växeln är tänkt att användas för att få igång bilen och därefter går man vidare uppåt. Den mesta tiden kommer en bil att framföras på sin högsta växel. Därför designar man också lådan på så sätt att högsta växeln kan motstå slitage och kraft på bästa sätt, man har ju trots allt begränsat utrymme att bygga fästen och förstärkningar inne i lådan.

    Dessutom, att man har momentbegränsning på första (eller till och med första och andra) växeln är ju inget som är speciellt för TurboX-bilar utan har funnits på alla SAABar åtminstone med Trionic. Redan i T5 så innehöll programvaran laddtrycksbegränsning på första och andra växeln och därmed momentbegränsare.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Att ytterligare begränsning på vrid behövs vid högre tröghet beror på att en högre tröghet "håller emot" vridmomentet mer än vad en mindre tröghet gör. För att växellådan och drivsystemet skall tåla ("klara av") en högre tröghet så behövs grövre dimensioner. Är då växellåda inte dimensionerat för detta, TurboX designades inte från början för att dra två ton, så behövs en sänkning av vridet för att växellådan skall hålla.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    199
    Medlem#
    9073
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Att ytterligare begränsning på vrid behövs vid högre tröghet beror på att en högre tröghet "håller emot" vridmomentet mer än vad en mindre tröghet gör. För att växellådan och drivsystemet skall tåla ("klara av") en högre tröghet så behövs grövre dimensioner. Är då växellåda inte dimensionerat för detta, TurboX designades inte från början för att dra två ton, så behövs en sänkning av vridet för att växellådan skall hålla.
    /Johan
    Nja, det kanske känns så. Men vad jag hävdar är att eftersom hjulen inte slirar (förutom viss mikroglidning i gummit kan vi göra antagandet om oändlig friktion) så bidrar bilen själv med tillräcklig belastning för att motorn ska kunna jobba på max moment. Frånsett ett ökande luftmotstånd så ger en husvagn mer massa att sätta i rörelse, vilket gör att det tar längre tid att nå en viss hastighet. Men motorn upplever oavsett husvagn eller inte bara att den jobbar för fullt, den kan bara ge sitt maxmoment och oavsett husvagn eller inte så belastas drivlinan och växellådan med det momentet som motorn ger.

    Tanken har dock slagit mig att det kanske är kopplingen som man främst tänkt på, vilket gör att alla försök att resonera sig fram till en motivation faller helt vid sidan av sunt förnuft och känsla.

    9-3 TurboX SportCombi 2008 310hk/475Nm
    9-3 Vector 2,0t SportCombi 2009 175hk/265Nm
    9-3 Vector 2,0t SportSedan 2003 175hk/265Nm

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Eftersom du får en acceleration vid fullgas så har detta mindre påverkan än om du inte fick en acceleration vid fullgas. Tänk kraft och motkraft.
    /Johan

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Eftersom du får en acceleration vid fullgas så har detta mindre påverkan än om du inte fick en acceleration vid fullgas. Tänk kraft och motkraft.
    /Johan
    Motorkraften förblir konstant, men accelerationen varierar. Enligt det du skriver så låter det som att det skulle vara tvärtom.

    Sedan vill jag nämna en grej som ingen verkar ha tänkt på än: Hur mycket dragkraft är draganordningen respektive släpen konstruerade att tåla? Det är inte alltid säkert att det är bilens drivlina som är begränsningen. Nu vet jag inte hur det är i detta fallet, men på vissa bilar måste man ta hänsyn till sånt.

Liknande ämnen

  1. Höja momentbegränsning till automatlåda?
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 09:01
  2. Momentbegränsning på automat Saab 9-5?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 22:06
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  4. momentbegränsning 1an o 2an? SP steg2
    Av mjong i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 20:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •