Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud, kärvande bromsok eller annat?

  1. #1

    Unhappy Missljud, kärvande bromsok eller annat?

    Hej
    Jag har ett irriterande missljud höger fram.
    Från början va jag säker på att det va kärvande bromsar, missljuder kom ibland och lät som beläggen låg emot skivan trots att jag inte bromsade.
    Uppkom främst vid körning under 20km/h och vid parkering.

    plockade isär bromsarna fram (trots att det rullade lätt). Kolvarna va lite tröga men jag trycke ju in de i oken utan större problem med en polygrip.
    skall tillägga att jag inte hade några missljud den dagen, innan jag plockade isär bromsarna (såklart...).
    Det skumme va att när jag drog åt det sista på hjulbultarna blev det ett litet skrikande ljud precis när jag drog till med spärrskaftet (skumt).
    Lät fortfarande ibland efter men mindre än innan jag hade isär och filade och putsade så beläggen löpte fint, smörjade även upp glidpinnarna trots att de gled bra.

    Igår va ljudet högre än vanligt, det är metalliskt. och jag kände att bromsskivan va varm, inte brännhet dock.

    Det låter inte som ett lagerljud och vid ca 60km/h slutar det, eller klarar inte av att överrösta vägljudet.
    Då hör jag alltså inte det.

    Vid vänstersvängar ökar missljudet, vilket jag inte tycker det bör göra vid bromsproblem.

    spelar ingen roll om jag rullar, motorbromsar eller accelererar.

    Om jag lägger foten på bromsen och försiktigt bromsar så hör jag inte att ljudet direkt förändras men svårt att avgöra.

    Har ni någon bra ide eller tips på vad det kan vara?

    Ska försöka hinna hissa upp och snurra på däcket och se ifall det ligger på ikväll-

    Bilen är en 9-5 2,3t -99

    Tack på förhand
    Senast redigerat av Rikardm den 2015-04-08 klockan 15:13.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det ligger ingen sten mellan bromssköld och skiva?
    Kan inträffa och ge oljud och det borde du märka om du hissar upp och rullar runt hjulet för hand, prova åt båda hållen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Finns det inga stenar så låter det ju onekligen som ett hjullager.
    Fredrik J

  4. #4
    Igår rullade den ca 5 mil utan missljud.

    Frågan är bara när det återkommer...

    Jag har aldrig varit med om att ett hjullager låter ibland och ibland inte.
    och det brukar ju mer vara ett vinande lager-ljud.

    Men du tror ändå att det kan vara en bov i dramat?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Känn efter hur navet snurrar för hand,jämför med andra sidan och känn efter om det glappar.
    Ett dåligt lager brukar kännas och det blir sämre och sämre över tid.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Klonkande, kärvande missljud
    Av Steffelitix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 01:36
  2. Missljud - växellåda eller något annat?
    Av Draupner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 12:50
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •