Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hårt knackande från toppen ....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28

    Hårt knackande från toppen ....

    Hallojsan alla saab vänner

    Har en 9-5 2,3t -01 som knackar hårt i toppen och undrar om någon har en fiffi ide om vad jag skall hitta på ?

    Lite historia ...Kompisen köpte bilen och den knackade lite i motorn så han bytte ram och vev lager ( och det behövdes ) i hopp om att motorn skulle bli tyst, det blev den inte och han tröttnade på kärran så jag tog över den. Vi båda trodde att det var ett par ventillyftare som var boven till dramat så jag bytte dessa men ljudet var kvar. Tog då ett kompprov och det visade mellan 11 och 12 kg på samtliga cylindrar. Tog med mig bilen till en mekaniker som bor i närheten så han fick lyssna på eländet och tyckte jag skulle kolla kamkedjan. Gjorde detta och det visade sig att den var slut ( ca 19 mm ute ) så den byttes tillsammans med ballanskedjan men motorn låter precis som innan ...

    Motorn knackar både kall som varm. Lyssnar man med skruvmejsel mot toppen så låter det mer mot växellådan till.

    Som sagt är det någon som har några bra ideer på vad som kan vara fel på bilen min ?
    När jag ändå håller på , hur mycket jobb är det att lyfta toppen å kolla hur det ser ut ?

    Mvh Brolin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Jag kanske cyklar lite. Men hur är trycket till ventilerna.. dom är ju hydrauliska. . Lågt tryck till ventil och du får fint ljud..
    mvh jocke

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Hej 71jojje

    Kan man mäta trycket till ventilerna? hur 17 gör man det? Har bytt ventiltryckarna mot ett par som jag hade hemma , tog först ifrån en 9000 topp som jag hade liggande och sen från en 9-5 som jag visste var tyst å fin, så jag tror inte tryckarna är boven i dramat.

    Har nu också vart ute å dubbel kollat så att alla märkningar står rätt och det gör dom så vitt jag kan se.

    Mvh Brolin

  4. #4
    Hej.
    Om tryckarna monterats utan olja i dom kan det ta upp till 20 minuter innan de stumnar och blir tysta.
    Knackar de fortfarande kan man lyfta ventilkåpan och känna om någon lyftare känns svampig, när motsvarande ventil är i opåverkat stängt läge.
    Överfallen ska ju monteras rätt väg för att olja skall pumpas in i tryckaren. Kolla det.

    mvh
    loca

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Hej lars-ove

    Jag försökte trycka i olja med oljekannan i samtliga tryckare både första och andra gången som jag bytte tryckarna. Överfallen monterades som dom satt innan. Ska dra igång motorn lite i morron också så dom får gå i 20 minuter minst så får vi se vad som händer...

    Mvh Brolin

  6. #6
    God morgon. Kom på att det är viktigt att bultarna till överfallen hamnar rätt. En bult är slitsad för oljans skull
    . Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Tjenare

    Började dagen med att starta upp kärran å låta den gå på tomgång i ca en halvtimme för å se om ljudet försvann eller om det ändrade karaktär vilket det inte gjorde. Drog sedan iväg till en verkstad i närheten och förklarade vad jag har gjort på bilen och vad dom trodde det kunde vara. Dom tyckte att jag skulle ta bort sumpen å kolla efter glapp. Har nu revet ner allt och jag har en kolv som glappar lite mer än dom andra, kan felet ligga i en glappande kolvbult?

    Tog en lång skruvmejsel å trycker på ena sidan av kolven , för att sedan göra likadant på andra sidan av kolven och det hörs ett " klock " när detta görs. Om jag gör detta på de andra kolvarna så finns där också ett litet glapp men inget " klock " .

    Finns det några andra sett å kolla detta samt hur stort spel skall där vara ?

    Mvh Brolin

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Sprucken kolv...
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Sprucken kolv...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Bilen hackar HÅRT / misständer hårt saab 9-3 og
    Av Thermo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-05, 12:01
  2. Automatlåda med fördröjd växling och slår hårt från P/R/N->D
    Av mry i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 11:41
  3. hur hårt dra toppen och var skall kontakterna sitta
    Av Krogis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •