Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köpråd 9-3 Aero 05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Köpråd 9-3 Aero 05

    Hej
    Går i tankarna att köpa en ny bil och tittat runt lite och märkt att 9-3 aero 05 ligger hyfsat i pris. Min fråga är vad ska man se upp för ?
    Läst lite ang att det kan finnas rost i hjulhusen då de inte har stänkskärmar standard. Och vanliga problem med fjädrar och sånt?
    Har tittat på tre ex samtliga hos handlare, värt att notera har inte besökt någon utav dem.

    http://www.blocket.se/sodermanland/S....htm?ca=16&w=3

    http://www.blocket.se/sodermanland/S....htm?ca=16&w=3

    http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=16&w=2

    De två förstnämnda är lite dyra tycker jag. Då jag inte bor i närheten till någon utav dem är ett par timmars färd så kan det vara lite surt om man kommer fram och bilen inte är som man tänkt sig eller säljaren vägrar gå ned ett par tusen lappar. Vad tycker ni? Är det bra pris på dem

  2. #2
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Den första låg ute för 48k bvsa. hos en privatperson för någon vecka sen. INKL. BBS-hjulen....
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Vanliga fel är väl brustna fjädrar, CIM-modulen, olja i servooljan på grund av kass tätning, trasiga förstärkare på grund av fuktskador, rost i skärmarna som du nämnt, mycket slitet skinn på grund av lite sämre kvalité, slitna knappar på inredningen då gummeringen släpper. 6-växlade modeller har väl dessutom problem med dubbelmassesvänghjulet.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Här är en av flera trådar som listar fel/råd på tidiga 9-3 SS: http://forum.saabturboclub.com/showt...5d-9-3ss-03-07

    Jag köpte en 9-3 Aero SS manuell 5vxl 2005 privat i somras. Bilen hade då gått 7500 mil och jag betalade 62000 kr. Pluspaket, pilotpaket, backvarnare, regnsensor, Xenon, Navigator, AS2-ljud utan CD-växlare finns. Jag saknar tyvärr riktig skinnklädel. Min klädsel består av en trist blandning av tyg och billigt skinn av låg kvalité. Det finns några små skador på nedre delen av spoilern fram. Färgen lossnar på väster backspegelsfäste.

    Av alla listade fel har min knak och knirr i inredningen, främst från dörrar och stolar. Farthållaren fungerade inte men det berodde bara på att den ena strömbrytaren vid bromspedalen hade fastnat. Med lite pillande så lossnade den och har fungerat problemfritt sedan dess. Överhuvudtaget känns elsystemet inte så robust jämfört med tidigare Saabar jag har/haft. Kolla noga att allt elektriskt fungerar.

    Motor, bromsar och väghållning uppskattas stort. Det har börjat klonka svagt från framvagnen men efter drygt 9 år så är det bara förväntat. Det finns lite att fixa med men det är ganska mycket bil för pengarna.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2015-04-08 klockan 18:25.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för alla snabba svar. Nu har man fått lite kött på benen

    Tänkte lite angående ljudsystem i bilen hur vet man vilket man har eller vilket är värt att gå på? Samt är det standard med aux i 2005 aero?
    sen tänkte jag lite gällande prissättning är bilarna prisvärda ? eller ska man stå på sig och pruta ned dem 5-6k ? Tänker lite om TCarlsson lyckades hitta ett fint ex utav "privatsäljare" för 62000 kr med endast 7500 mil körda och manuell för den delen. (Medveten om att bilhandlare är lite dyrare än privat men ändå) Verkar vara väldigt få manuella i min prisklass. Är det något att föredra eller fungerar automat lådan lika bra?

    Hittade denna också lite mindre mil samt ingen aero http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=16&w=3

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    FAQ om ljud i 9-3 SS här: http://forum.saabturboclub.com/showt...%3A+Ljud+i+9-3

    De flesta äldre 9-3 SS har gått lite längre än min men det kan ju löna sig att leta en stund om man inte har bråttom. Jag har en vän som i vintras hittade en fullutrustad 2004 9-3 SS Aero som gått 8000 mil. Min bil har exakt den inredningen som i din senaste blocket-länk. Jag jämför tyvärr inredningen med min og9-3 som har mycket finare skinn och träpanel.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_....htm?ca=16&w=3

    Om du ändå rör dig i de prisklasserna skulle jag överväga att köpa en efter facelift 08, inte nödvändigtvis den länkade men någon liknande. Jag stod i samma situation som dig förra sommaren, och efter att jag insåg att många av de Aero som finns ute för kring 60 är rätt hårt körda när man börjar titta lite köpte jag en 09 Aero som jag lade till lite pengar för istället. 2.0t Biopower är en riktigt trevlig maskin på etanol, med billig skatt på 2400 och iaf på mig nån tusenlapp lägre försäkring per år än motsvarande 05a Aero (men då är jag för ung för att ha bil enligt försäkringsbolagen).

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Så de flesta aeron för 60 papp är oftast hård körda, även de relativt lågmilade?
    Visst en 08 facelift hade varit schyst och det där med låg skatt. Men i min budget får man väl endast långmilare 08 typ 18-22k mil ? Är de verkligen något att satsa på? Kör runt 1500 mil per år. Tänker om jag ska sälja den eller byta in om några år lär den väl inte ha något värde kvar?

    Edit: Hittade den här verkade riktigt fräsch kanske bättre att köpa denna ? Om man tänker att man ska ha bilen 2-3 år ? Och kanske mindre problem för den delen också? http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=16&w=3
    Senast redigerat av arbetskraft den 2015-04-09 klockan 01:12.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av arbetskraft Visa inlägg
    Så de flesta aeron för 60 papp är oftast hård körda, även de relativt lågmilade?
    Visst en 08 facelift hade varit schyst och det där med låg skatt. Men i min budget får man väl endast långmilare 08 typ 18-22k mil ? Är de verkligen något att satsa på? Kör runt 1500 mil per år. Tänker om jag ska sälja den eller byta in om några år lär den väl inte ha något värde kvar?

    Edit: Hittade den här verkade riktigt fräsch kanske bättre att köpa denna ? Om man tänker att man ska ha bilen 2-3 år ? Och kanske mindre problem för den delen också? http://www.blocket.se/jonkoping/Saab....htm?ca=16&w=3
    Alltså, det var egentligen bara min magkänsla som sa det när man pratade med ägarna. Dessutom hade många av dem bytt ägare flera gånger under de senaste åren, och det är i alla fall i mina ögon inget gott tecken.

    Långa mil på nyare bil kontra äldre bil med färre finns såklart inte heller nåt facit på, men i min värld sliter åren ganska hårt på en bil också. Men visst, drygt 20k mil sliter på en bil det också (framförallt om det är mycket stadskörning, men det vet man ju aldrig hur en bil gått).

    En sak man kan fråga sig är också om det är värt att gå upp lite mer i pris för ett fräschare exemplar. Krånglande bilar tickar på rätt friskt de också, och då kanske det är värt att lägga lite mer pengar på bilen direkt istället.

    Kan du tänka dig kombi skulle jag säga att utbudet ökar stort. Där finns många familjebilar som, förutom lite lackskador osv ofta brukar vara i bra skick med få ägare.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Och om du kan tänka dig att chipa bilen så får du ju aero prestanda i både en 1.8t och 2.0t för någon tusenlapp

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Hästkraftmässigt kommer man lätt upp på 200-240häst(beroende på trim) men vridmoment på närmare 400+ måste man byta en del..jag har en 2.0t nu med 240hk på e85 men för 270hk/370nm+ måste jag byta avgas,turbo,spridare mm. Så lätt 10-20k extra(nytt)

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Om ekonomin är viktig så ska du köpa en lågmilare i orört orginalskick och låta bli att trimma den. Dessutom ska du behålla bilen länge. Troligen ligger optimum någonstans runt 3-5 år gammal vid inköp och behålla den i minst 10 år.

    Om man inte behöver en kombi så har man en fördel då sedanmodeller oftast är billigare p g a mindre efterfrågan och dessutom är de ju alltid mycket snyggare.

    Jag köpte min 9-3 SS av en nybliven pensionär som var enda ägaren av bilen. Garanterat oskruvad och aldrig trimmad. Många tror att det mesta brakar ihop när en bil passerar 10 år. Visst kräver en äldre bil en hel del underhåll men gör man jobbet själv så blir kostnaden försumbar jämför med värdeminskningen på en ny bil. Undvik bilhandlare.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Kombi kan jag absolut tänka mig tycker 9-3 SC faceliften är riktigt fina kärror. Om man höjer budgeten till 60-75k kanske man kan få en fin bil lågmilare bra historik och okej utrustning?
    Tänker främst halvskinn alt helskinn,elspeglar, backsensor och drag. Kollade ljudet idag på en standard 9-3 vector 2.0t tyckte ljudet var helt okej för mina ändamål (radio och lite aux typ). Ska se omkring nu om man hittar något vettigt på blocket sedan eller kombi. Något speciellt utrustningspaket som ni anser är ett måste att ha ?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Jag tror att det är rätt väg att betala lite mer för en lågmilare i fint skick. ACC, elspeglar och annan grundutrustning har nog alla bilar. Undvik snikmotorn med kamrem, se länken ovan om fel/råd. Backsensorn är bekväm och verkar funka bra. Drag är ofta oumbärligt. Jag saknar inget lull-lull förutom helskinn som gör att inredningen känns helfräsch mycket länge. Taklucka vill jag inte ha då de förr eller senare alltid läcker. Bra skick, låga mil och naturligtvis otrimmat skulle jag prioritera mer än starkare motor om ekonomin är viktig.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    En bil med få ägare tror jag generellt är bra att titta på, både för att problembilar brukar byta ägare ofta och för att den som behåller sin bil längre sköter den på ett annat sätt. I övrigt finns det otroligt mycket köpråd skrivet här på turboclub, annars har jag nyligen skrivit en del i en tråd på garaget: http://www.garaget.org/forum/viewtop...96292#p4196292. Man kanske skulle sammanfatta alla råd i en FAQ, men å andra sidan skulle forumet bli ganska dött då

    Lycka till! Återkom gärna med frågor och såklart om du köper någon

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om ekonomin är viktig så ska du köpa en lågmilare i orört orginalskick och låta bli att trimma den. Dessutom ska du behålla bilen länge. Troligen ligger optimum någonstans runt 3-5 år gammal vid inköp och behålla den i minst 10 år.

    Om man inte behöver en kombi så har man en fördel då sedanmodeller oftast är billigare p g a mindre efterfrågan och dessutom är de ju alltid mycket snyggare.

    Jag köpte min 9-3 SS av en nybliven pensionär som var enda ägaren av bilen. Garanterat oskruvad och aldrig trimmad. Många tror att det mesta brakar ihop när en bil passerar 10 år. Visst kräver en äldre bil en hel del underhåll men gör man jobbet själv så blir kostnaden försumbar jämför med värdeminskningen på en ny bil. Undvik bilhandlare.
    Jag tror detta att behålla bilen länge funkar om man inte kör alltför långt, för tyvärr så tror jag att vid 30.000 mil har eller kommer man få byta endel slitsaker som turbo, kamkedja mm. Den andra extremen är att byta bil riktigt ofta och hålla sig med nästan nya eller "förra årets modell" på rea. Har hört några som gjort så, köpt en fjolårsmodell ny alt demobil till kraftigt reducerat pris, fulla garantier, sen sälja den efter ~1-2 år. Visst har bilen gått ned kraftigt, men iom den var nedsatt från början blir tappet inte alls som att "beställa" en ny bil. Jag börjar bli mer och mer tveksam till att köpa en 5-6 år gammal bil med 10.000 mil på mätaren, då alla maskinskadeförsäkringar och garantier går ut, mycket som stötdämpare, däck osv kan behöva bytas och bilarna trots allt är ganska dyra. Jag tror man kan ha lika mycket problem med en sådan bil som en som gått 17.000 mil och är 6-7 år gammal och betydligt billigare. Tycker det är konstigt att tappet inte är större när garantier går ut än vid första året.

    Nu finns ju inga saabar att köpa på det sättet.

    Jag tror tyvärr även att service intervall på 3000 mil gör att första ägaren får bra ekonomi, men att bilen när den gått 10.000 mil är betydligt mer sliten än den skulle kunna varit med tätare oljebyten. Likaså blir nya avancerade bilar extremt dyra att reparera om någon avancerad komponent går sönder, partikelfilter, dubbelkopplingslådor, radar, klimatanläggningar, inbyggd navi etc.

    Skulle gärna köpa en "typ" 2009 års 9-3, men får inte ihop ekonomin, för mig blir det nästan billigare att ta ut en helt ny personalbil från jobbet. Drabbas man av någon större reparation så blir den begagnade bilen en förslustaffär mot en helt ny bil.

    Men, en 2005 aero, bör gå att få så billigt att den inte hamnar i kategorin där värdeminskning är hög.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 SC Aero
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •