Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Regnsensorproblem NG9-3

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Japp, det är en Pilkingtonruta som är bytt under andra halvan av 2014.

    Tejpade alla fyra sidorna med Innotec 05.2311. http://www.innotec-online.de/produkt...-tape-12mm.pdf Vet inte om den tejpen har häftkraft så det räcker för ändamålet. Men nu får konsolen sitta & härda till söndag. Sen får vi se.

    Att limma med Loctite 319 limmet går nog inte då det är en millimeterhög fläns mot glasrutan. Men något fyllande så som lämplig Sikaflex eller PL400, eller motsvarande som kan limma mot metall & glas (på den svarta målade delen av vindrutan) skulle nog fungera.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    För ett par månader sedan byttes rutan på min ng9-3 pga spricka efter stenskott. Jag sa att jag helst ville ha en Saint Gobain ruta eftersom det monteras från fabrik. Just då kunde firman endast erbjuda Pilkington. Jag gick med på det. Ca 1-2 veckor efter rutbytet så körde jag i regn och rengnsensorn betedde sig konstigt, den reagerade knappt på regnet trots att jag ställde in på känsligaste läget.

    Jag åkte tillbaka till firman och visade upp bilen. De såg direkt att sensorn hade släppt. De erbjöd sig direkt att byta ut Pilkingtonrutan mot en ny Saint Gobain. De hade haft inne flera 9-3:or med exakt samma fel, alla problemen var kopplade till Pilkingtonrutor. Tydligen är det något fel på deras "fäste" där man monterar sensorn. Firman var ganska irriterade på Pilkington.

    Med Saint Gobain rutan så fungerar nu regnsensorn klanderfritt.

    Så mitt tips vid nästa rutbyte är att kräva att få en Saint Gobain ruta.

    Firman som jag använde var Ryds Bilglas. Väldigt bra och professionella, de stod för alla kostnader för extra rutbytet.

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag kompletterade idag med smältlim på de båda vertikala sidona av konsolen mot vindrutan, som förstärkning till tejpen. Återstår att se om det håller.

    Hade glasmästaren tagit sitt rutlim & dragit en sträng runt konsolen innan rutan monteras på bilen så tror jag det skulle hålla även på dessa Pilkington-rutor.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2015-08-09 klockan 21:11.

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det höll inte. Ramlade av ganska snabbt p.g.a. trycket.

    Köpte en tub transparent BT-Multibond från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...nd-2000028571/

    Applicerade på det plana ytorna efter rengöring & sedan en sträng runt om metallkonsolen. Lät det härda några dygn. Därefter återmontage av regnsensorn. Detta har hållit ett tag.

  5. #25
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Iofs 9-5, men jag har ungefär samma story.. bytte rutan på ryds bilglas (det enda som FB godkände), kunde bara få pilkington, och regnsensorn funkade knappt alls när jag fick tillbaka bilen, in med den till ryds på backjobb, nu en annan ryds, och dom sa att doms ett felet förut,. hämtade bilen senare samma dag och nu funkade den bra..

    ..Nu två månader senare har sensorn tappat känsligheten och funkar bara halvbra..

    OTROLIGT irriterande..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •