Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Regnsensorproblem NG9-3

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Regnsensorproblem NG9-3

    Scenario: ng9-3 med utbytt vindruta som har regnsensor 12803629 monterad. Efter byte av vindruta så fungerar inte regnsensorn som den borde. (Backjobb inte möjligt då bilen bytt ägare) Känsligheten är dålig. Man ser att den rombformade silikonkudden som sitter mellan regnsensorn mot vindrutan, är genomskinlig & inte svart.


    Demonterar man regnsensorn så är silikonkudden delvis lös, m.a.o. den sitter inte fast mot regnsensorn runt om. Normalt eller har den släppt?


    Plast-konsolen/hållaren som sitter fäst på vindrutan, är lös/flexande i ovankant. Normalt eller skall den sitta kloss ann runt om mot vindrutan, för att kunna spänna in regnsensorn? Eller ska den vara lite flexibel för att ta upp vibrationer & spänningar?




    Tacksam för beskrivning på hur man hanterar & monterar ng9-3 regnsensorn, samt dess monteringskonsol som sitter på vindrutan. Även vad man behöver för material, då det verkar vara något silikonfett som den är insmord med.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag kan konstatera att konsolen som är fäst på vindrutan skall sitta fast & inte flexa. Det är den dubbelhäftande tejpen i ovankant (2st små strippar) som släppt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750
    Inte relevant för din frågeställning, men sett det här problemet ett par gånger nu.
    Jag skall inom kort byta ruta på ena bilen och vill helst inte råka ut för detta. Tänkte byta på en firma som ligger vägg i vägg med (före detta) SAAB i Kungsbacka, men om någon har tips på annan bra verkstad mellan Göteborg och Halmstad som fixar detta mottages det tacksamt.
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ni är förstås medvetna om att känsligheten för regnsensorn går att ställa i tre lägen.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ni är förstås medvetna om att känsligheten för regnsensorn går att ställa i tre lägen.
    Ja inne i SID inställningarna. Men det är inte detta som är problematiken i min frågeställning.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Följande art.nr. hittade jag på de tre delarna

    Regnsensor: 12803629
    Regnsensorkåpa: 12796773
    Konsol: 5147806 samt 1141015011 (Dessa är väl troligen inga SAAB nummer?)


    Jag försökte montera ny dubbelhäftande tejp på den övre delen. På höger sida gick det bra. Men på vänster sida så hade nog silikon-fettet/oljan spridit sig på plasten så tejpen greppade inte. Så vid ett senare tillfälle när jag åter har tillgång till bilen så kommer jag försiktigt värma konsolen med varmluftspistol, så tejpen mjuknar & så man kan demontera den hel. Sedan rengöra ordentligt & återmontera med ny stark dubbelhäftandetejp. Såvida inte denna konsol går att införskaffa ny med tejp som redan är förmonterad & "plug & play" tejpning mot vindrutan?

  7. #7
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 456
    Medlem#
    6988
    Ska också byta vindrutan på min 9-3a. Får se om Ryds Bilglas fixar det med regnsensorn. Det är OM man får tag i de där, svarar inte i telefon..

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Kolla gärna upp om plastkonsolen som regnsensorn sitter monterad i är förmonterad på den nya vindrutan, eller om det är något glasgubbarna flyttar över & tejpar på själva.

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Några bilder till er som inte sett hur regnsensorn är infäst eller ser ut

    Plastkonsolen som sitter tejpad på vindrutan, samt kontaktdonet som sitter i regnsensorn
    WP_20150406_10_27_05_Pro.jpg

    Regnsensorn från framsidan med silikon padden uppvikt (Tyvärr dålig fokus, men det ger en hint på hur det ser ut)
    WP_20150406_10_03_31_Pro.jpg

    Regnsensorn från framsidan
    WP_20150406_10_01_31_Pro.jpg

    Mellan regnsensorns avkänningsytor, de "runda" i den rombformade "cirkeln" & silikon padden så är där någon form av fett. Troligen silikonfett (känns det som). Detta för att ge rätt optiska förutsättningar när regnsensorn kläms mot glaset. Det är detta som gör att det antingen blir svart = rätt tryck & utan luft i kontaktytorna, eller vita ytor eller blåsor = ojämnt tryck, förlite silikonfett eller luft bubblor i silikonfettet.
    Utsidan av silikon padden, som ligger mot vindrutans insida, ska vara ren & torr.

    OBS, detta jag skriver ovan är mina egna observationer samt erfarenheter & inget fakta från WIS eller liknande. Men förhoppningsvis givande för någon. Är det någon som sitter inne på mer info eller mer rättvisande info, delge det gärna.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Jag limmade min med glassilikon lim. Man får setill att det inte är luftbubblor i limmet och lägga den i press under tork tiden så att luftbubblorna trängs bort.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Vad & var limmade du med detta?

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Silikon delen som lossnat ifrån sensorn som på din och i mitt fall på rutan men det ska inte du behöva. Du har ju lyxiga klämfästen på rutan.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Har tagit reda på att konsolen till regnsensorn som sitter tejpad/limmad på vindrutan inte går att köpa som reservdel från SAAB-parts. Då får man köpa en ny vindruta , för den sitter monterad på dessa vid leverans.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Har inte gazer skrivit i en annan tråd om just strul med en viss tillverkare av vindrutor i kombination med regnsensor?

    För att knyta ihop detta, vad är det för tillverkare av rutan?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Har också problem med att min regnsensor inte sitter fast efter ett byte av framrutan vilket gör att regnsensorn inte på långa vägar funkar som den ska... Ska förbi verkstan som gjorde jobbet imorgon och kolla hur tusan det kan fixas, då rutan endast är 10 dagar gammal kan man ju önska mer....
    Är 99% säker att rutan som vart monterad på min bil är från tillverkaren Pilkington. Ska fråga verkstan imorgon hur det funkar ifall tejpen sitter på rutan från fabrik eller om det är något dom sätter dit i efterhand.

    Återkommer imorgon hur dom ska lösa det för mig.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Kom just hem från verkstaden och all heder till Ryds bilglas här i Skellefteå!

    Enligt killen var det mycket riktigt inte första gången att regnsensorn släpper från rutan till just 9-3ng så något krux verkar tillverkarna ha med just dessa rutor...

    Det sitter 2 st 2x30 mm tejpremsor monterad på vindrutan från fabrik att montera fast regnsensorn i, bevisligen åt helvete för lite... Men Ryds löste det med ny rejälare dubbelhäftande tejp och nu verkar det sitta kvar!
    Dessutom lovade han att ifall detta inte skulle funka skulle det bara vara att komma förbi så skulle dom reklamera rutan till tillverkaren och byta ut rutan igen - kostnadsfritt!

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Intressant.Tack för informationen.

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ska ge mig på detta igen. Frågan är om man ska använda dubbelhäftandtejp eller t.ex. Loctite 319. Frågan är då om 5g förpackningen räcker?

    http://www.henkel.se/loctite-4457.ht...=8802624012289

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller kan pl400 fungera mellan glas och plast?

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Har nu tagit loss den lösa konsolen till regnsensor. Den är inte av plast, utan metall. Troligen gjuten aluminium som är svart lackerad.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Har du också en Pilkingtonruta?

    Hör av dig om det funkar för dig..
    Då tejpningen höll ungefär 2 dagar innan regnsensorn lossnade igen... så för min del blir det byte av rutan igen, och då får man hoppas att den sitter kvar... Kan ju vara bra att veta, då jag är starkt skeptisk till att det kommer bli någon större skillnad med en ny ruta...

    Misstänker själv att plastkåpan man sätter över sensorn är en stor bov i dramat (i mitt fall i alla fall) då den verkar spänna mot innertaket och där med gör den så att tejpen släpper. Därför ska jag be ryds att inte montera plastkåpan utan lämna det så får jag själv montera dit den efter något vecka då tejpen hunnit sätta sig, då borde det kanske funka

    Däremot ser jag också att det läckt något klegg från regnsensorn, gissar att det är silikonfettet som nämns ovan... är det något man måste åtgärda kanske?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •