Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Ernst på hälsokur...

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Ernst på hälsokur...

    Jag har ju sparkat igång min gamla Sierra igen och funderar på om jag ska får tummen ur och göra en del uppgraderingar på den nån gång, det där jag har planerat och har delar till.

    Har ju hållit mig så passiv med SAAB i så många år nu att jag tror jag glömt bort det mesta jag hade i skallen av SAAB-kunskap förr i tiden, så det blir att ställa frågor och försöka väcka liv i minnet eller lära sig på nytt igen.

    För det första, vad är det för skillnader mellan själva blocken på lång och kort? har för mig att vissa sa tidigare att det inte var nån särskilt stor skillnad på själva blocken utan det handlade mer och grejorna man skruvade på blocken, att det som satt på ”kort” var kompaktare transkåpa och svänghjulet tätare mot blockets bakkant? Funderingen är om man kan ta ett långblock och använda till en kortgrund, alltså skruva på kortgrejorna på den? Råkar ju ha ett långblock 2,3 borrat 92mm med smidda kolvar och Verdi-stakar ståendes...

    Sen har jag ju några nya 18T och 19T Volvo-turbo liggandes för eget bruk. Funderar på att sätta på en sådan och Volvo gröna R-spridare plus 4bars regulator, och bygga en 3” downpipe fram till katten och sen kanske fortsätta med 2,5” för lite diskretion i utseende och ljudnivå. Kanske ett custom pulssplit grenrör med. Men då måste det ju mappas, och vilka är det idag som har bra kunskaper och möjligheter på att mappa Trionic T5.5, för sansade slantar? Idag har bilen ca 280-300Hk och 450Nm men målet är väl kanske närmare 350 Hk och 500-550Nm om det låter sig göras på ett diskret och prisvärt sätt. Biluslingen väger ju bara ca 1200kg så det behövs inte så himla mycket mos för att det ska sparka ganska bra för det mål jag har med bilen.

    Har Marco 1880 (eller vad han hette i Katrineholm?) lagt av eller är han aktiv än? Ena ”Uhr-slyngeln” återvände väl till Dalom och Borlänge? MapTun håller de på fortfarande? Jag känner mig helt inajour på hur det utvecklats sig på SAAB-fronten de år jag varit passiv....
    Sierra 2,3 Aero

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Blocken minns jag inte exakt vad mer som var skillnaden, i första hand är det väl storleken på kedjesidan som skiljer.

    19T skall ju, enligt det som vet, räcka för närmare 450hk med E85 om man bara har rätt spridare. De gröna spridarna räcker väl inte långt nu när E85 "is da shit" utan vad jag har hört är det Siemens Deka 875 eller 1000 som man skall stoppa i.

    Eftersom du redan har den dyraste komponenten (turbon) så borde det väl inte bli dyrt. 19T, 875-spridare och 2.0 eller 2.3 är ju ett väldigt beprövat koncept som sitter i var och varannan ungdoms-ng900 idag så du lär kanske inte behöva betala för en hel mappning utan kan ta något befintligt och då lär det ju inte gå på många lusentappar.

    Marco minns jag inte alls Uhr håller på både i Norrköping och Dalarna (Falun tror jag). MapTun är väl i högsta grad aktiva fortfarande. De enda som jag vet försvunnit från radarn är väl SQR.

    Ser med stort nöje fram mot lite nya skalper för Ernst!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det blev faktiskt en skalp, eller i alla fall en liten hårtuss, redan på första lilla turen efter besiktningen här om dagen. En Focus RS av nyare sort med dubbla blås vingar och doningar dök upp i vimlet på riks70 i riktning Hedemora, och han fick lite bekymmer med en grå spinkig Sierra och så tämligen förvånad ut när han gick ut på max omkörning och såg att jag körde ikapp utan större problem och fick slå av för att inte komma för nära, sen när han gick in i högerfil igen så klev jag på och blåste om fast han fortfarande höll järnet. Ingen vansinnig stor skillnad men han klarade inte att hålla undan om man säger så... Kanske RS’en var standard, eller chippad, fan vet, men lite kul var det ju ändå. Är väl 305hk i dessa har jag för mig, men bör vara klart tyngre än Sierran.

    2 användare gillar detta inlägg


    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Långmotorn skiljer på kedjesidan framförallt. Annan trigger lösning. Det är även skillnad på bultmönstret mot växellåda.
    Marko 1880 håller inte på längre. Men nu för tiden finns ju ett helt gäng som bränner hemma.
    Det enklaste för dig måste ju vara Robban Uhr i Falun.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Först, kul att du hittad tillbaka till hemmet.
    Antar att du har fixat vevgivare och har T5.5 redan idag och då blir inga problem att chipa.
    Insuget från kort topp ska pluggas på ett ställe och även en koppling till kålkanister modifieras
    så den passar den nyare plenum vilken du måste ha för att passa korttopp. Topp ska förlängas vid
    transkåpa,som du visste, samt fixa annan fäste för hydrauldämpare på transkåpa, för att passa korttopp mot långblock. Jag har detta gjort på min 9000-91-a dvs. långblock med korttopp men kör gamla styrsystem LH2.4 som har trim begränsningar.
    Finns bilder på allt i fall du vill ha dom.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Jag tackar för svaren hittills.

    I Sierran sitter idag en B234E kortmotor från -96, men då den är exakt lika rent mekaniskt som en B234R förutom programvaran och turbon så sitter det en TD04-15T på den och hetare programvara än original Aero-program, och en original Aero intercooler samt ett komplett kylarpaket med dubbla fläktar och allt från nån Aero-modell. Det är alltså i praktiken en R-motor, en Aero++ kanske man kan säga. Bränslepumpen sitter i bagaget med en catch-tank och är en Bosch 044.


    Funderingarna på långblocket handlar bara om att jag har ett klart långblock med smidda kolvar och allt som bara står, och funderade om det kanske kunde användas som grund för en kortmotor om man flyttade över allt på utsidan från en kortmotor. Har några olika svänghjul från motorlabbet där man fräst in för triggerläsning på svänghjulet.

    Jag kör gärna vidare på denna kortmotor som sitter i Sierran nu så länge det låter sig göras utan att öppna den. Så då kanske det i första hand är ny turbo, spridare, ev. ny intercooler och och downpipe som är det viktigaste för att få lite mer sprutt. Kanske nya kammar kunde vara nåt med?

    Jag har på hyllorna sedan länge länge (om jag minns rätt)

    1-2 styck TD04-18T flång ny.
    1-2 styck TD04-19T flång ny.

    2-3 olika hel-alu-intercoolers (men de är ganska tjocka och tunga som fan...) som det kan vara svårt att hitta plats för i dagsläget.

    Spridare nya på hyllan.
    Gröna Volvo R-spridare

    Har även en sats större spridare, undrar om det var Siemens eller nåt annat, heter 564 på slutet tror jag. Måste kolla igen...

    Mitt mål är inte herrejösseseffekt då det blir ett race jag inte är intresserad av. Så jag kan tänka mig effekter runt ca 330-450Hk, och det viktigaste är att motorn och dess effekt blir så snäll och lättkörd som möjligt, alltså så lik karaktären på en originalmotor som möjligt, tidigt laddtryck och mycket vridmoment från låga varv. Gärna ca 550 Nm från ca 2000-2500 rpm. Hoppas BMW M3 E36 ZF 5vxl lådan klarar det annars får man väl böka dit nåt annat som tål.

    Bilen väger ju bara ca 1250Kg fulltankad med förare, så det måste inte till en massa effekt för att det ska skena på rejält bra ändå, och då jag 99% av tiden kör med spinkiga 175-195/60 däck så är ju fästet lite begränsat även med diffbroms. Planen är ju att den ska vara en diskret sleeper som kan köras runt som folk bland folk utan att den väcker uppmärksamhet. Men som sen kan bita ifrån rätt bra om det skulle behövas.
    Senast redigerat av Tony 418 den 2015-04-07 klockan 09:09.
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Helrätt koncept.
    Vad gäller långblocket så skulle du ju rent teoretiskt väl bara kunna släppa ner veven och slita ur allt och flytta över till kortmotorn? Kolvarna är väl desamma?
    Enligt vad jag har fått fram så menar många att man får väldigt trevlig karaktär med 19T, 875-spridare och E85. Då får man precis som du säger tidigt laddtryck, bra körbarhet och ett bra påse kraft.

    Se här t.ex.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...er-ur-td04-19T

    De gröna spridarna tror jag dock är på tok för små. I sammanhanget är ju dock inte det något av det dyra

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Interccoler ska du absolut byta. Idag finns ju bra helaluintercoolers för kaffepengar.
    Precis som redan påpekats är gröna spridarna för små. Gissningsvis är dom i minsta laget även med den setup du har nu.

    Det jobbiga med att använda långmotorblocket är väl att göra om anpassningen mot lådan och "förlänga" toppen.

    Andra kammar och grenrör är ju också kul saker att montera och ger nog fördelar med det effektmålet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Helrätt koncept.
    Vad gäller långblocket så skulle du ju rent teoretiskt väl bara kunna släppa ner veven och slita ur allt och flytta över till kortmotorn? Kolvarna är väl desamma?
    Enligt vad jag har fått fram så menar många att man får väldigt trevlig karaktär med 19T, 875-spridare och E85. Då får man precis som du säger tidigt laddtryck, bra körbarhet och ett bra påse kraft.

    Se här t.ex.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...er-ur-td04-19T

    De gröna spridarna tror jag dock är på tok för små. I sammanhanget är ju dock inte det något av det dyra
    Långblocket jag har ståendes med Verdistakar och smidda Wiseco-kolvar är borrat 92mm, så det blir lite trång att pressa in dessa i ett standard kortblock då det har 90mm borr. Är det förresten exakt samma vevaxlar i lång och kort, nä på kort finns väl fäste för triggerskivan.
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    En annan sak dök plötsligt upp...

    Såg nåt om att man kan bygga om från T5 magnetventil till T7, det går alltså? Ev. nackdelar? En fördel är ju att T7 magnetventil är mycket billigare än T5.
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det är mycket lätt att bygga om och den enda nackdelen jag känner till är att T7-ventilen i T5-applikation har en förmåga att slamra, t.ex. om man gasar till i friläge så hör man den slamra som sjutton.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Det kan hända att det klickar lite från T7 ventilen även på tomgång i vissa lägen. Tror det finns någon lösning även på detta lilla skönhetsfel om man orkar rota.
    Rent funktionsmässigt har jag inte märkt någon nackdel.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    Kolla med Robban. Han har maxat ett 19T och vad jag vet ett sitter i sin 900a och ved vad de tål och har även flödesmaskin till spridare och moddar även sådana så de flödar mer men bihållen kontroll.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Fast en T5 ventil kan ju surra som fan den med t ex tystnad vid pådrag men tydligt surr vid gassläpp. Inget som hörs in i kupén kanske men hörs under huven om den inte är gummiupphängd
    Sierra 2,3 Aero

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Veven är sticker ut längre på långmotorn. Även triggerhjulet sitter utanför blocket.
    Stakar/kolvar passar dock på kortveven om du vill borra kortblocket
    Jag hade dock planat org t5 kolvar och satt dit en t7packning. 19t med tillräckliga spridare och en bränslepump. Ic och sinter smackar du dit samtidigt. Be Robban eller valfri hemmasnickrare fixa ett program....

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Och kör med T7-ventil. T5 är ju ett rackarns gissel,och dyra är dom också!

    /M
    Akta skinnet!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Hur görs ombyggningen från T5-ventil till T7?

    Kanske man kan vara intresserad i en hel färdigbyggd motor av lämplig kaliber (ca 350-500Hk) skick och pris, om nån har nåt intressant ståendes.
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Guide för ombyggnad finns på nätet om man googlar lite. (min gamla källa är borta)
    Boxen behöver lödas, mjukvara uppdateras och ventilen kopplas in
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Varför krångla till det bara för att du har en renoverad motor över? 100 cc extra kommer ju i sig inte ge ett under av extra bottrenvrid. Så banka på en 19T på nuvarande motor, som väl inte är helt sliten? Sedan vill jag minnas att IC:n på din Sierra inte bara är original, utan sitter ganska trångt med inte det bästa atmosfärsflödet. Kanske en vatten-IC, eller två mindre alu-ic skulle fungera bättre? Annars passar ju vanliga "Kina-IC" ganska bra i 9000-kaross iaf, och den jag har gör ett klart bättre jobb än original. Du kan ju klämma i T16 kammar (86-88 utan kat) så får du lite lagom trimkammar utan att motorn blir hysterisk.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    KL-Racing har tydligen färdiga grenrör till 9000 turbo, med olika flänsar. Hur är dessa i kvalitet? Har sett nån äldre tråd om dessa, men då kanske en äldre modell än den senaste generationen, och då klagades det på att de sprack för lätt av värme. Hur är det nu för tiden?

    Priset verkar ju hyfsat och kanske passar det direkt i Sierran, eller kan moddas en smula.
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •