Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjullager ras? saab 9-5 2002

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    872

    Hjullager ras? saab 9-5 2002

    Ja har haft ett konstigt ljud vänster fram. Bytte till vinterdäck för att se om ljudet försvann. Blev ingeb förbättring. låter vid 50 och 80km som mest. Tänk dig att du hör en racer båt på långt håll. Eller en lastbil som växlar ner typ pressar motorvarvet. Ja bytte skivan idag för det vibrera i ratten och skivan va skev. vibrationerna är nu borta men inte oljudet. Öppnade damaskerna som är hela på drivaxeln och pressa in ännu.mer fett. Det var fett där i redan. Hissat upp bilen och hjulet glappar ej. Har kört sick sack. upplever kanske 5% mer oljud vid vänster sväng. hjullagret? Hur byter.man enklast det?
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 475
    Jag har aldrig haft nån 9-5 men tog en titt i Wis. Från 2002 byts tydligen hela navet. Tidigare byttes bara lagret som på og9-3. Nackdelen är att komplett nav är mycket dyrare. Fördelen är att man slipper köpa lagerpressen. Å andra sidan fick man ju både pressen och två lager billigare en två kompletta nav. Någon som vet varför de ändrade utförandet på navet på 9-5?

    Själva bytet ser väldigt enkelt ut. Hojta om jag ska försöka klippa ur instruktionen från Wis. Min erfarenhet säger att det är svårt att dra navmuttern rätt utan en stor momentnyckel. Den ska dras med 230 Nm vilket är betydligt mer än vad jag tror utan momentnyckeln.

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ing/hjullager/
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...GERSATS-74146/

    Enligt vissa här ska man inte köpa hjullager på Biltema.

  3. #3
    Hej. Ett tips. Köp ett stetoskop. Kostar en hundring. Sen lyfter du bilen fram och lyssnar mot fjäderbenet när du snurrar hjulen för hand. Du kommer att höra om lagret är dåligt.

    Mvh
    loca

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    872
    Testat med stetoskop det är lagret. Hur byter man det? Lossa dom två bultarna fjäderbenet. Sen spindelleden? Sens styrleden?

  5. #5
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    872
    Hjullagret. Bytte blev tyst.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    14
    Medlem#
    7085
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Hjullagret. Bytte blev tyst.
    Hej,

    Har samma problem, men med min 9-3 SS -11.

    Fick du lossa på fjäderbenet, spindelleden och styrleden? Och ta bort hela hjulspindeln?
    Jag kommer inte åt den över skruven för hjullagret, som sitter inklämd mellan drivknut och hjulspindel.

    Problem att knacka ur drivknuten ur hjukllagret?

    Mvh Fredrik

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Momentdragning av navmutter OG9-5
    Av SköldSjögren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-22, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •