Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har min växellåda levt på lånad tid?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Har min växellåda levt på lånad tid?

    På grund av kopplingsbekymmer så är jag tvungen till att ta ner växellådan från bilen. Bilen är en 9000 2,3t från 1997.
    Jag har inte fått ur lådan ur bilen ännu men jag har skruvat bort det mesta, det som är kvar är kopplingsslangen och växellinkaget och sen att lossa subframen för att kunna få ut lådan.
    Igår när jag rev det mesta så skruvade jag bort vänster fjäderben för att kunna få ur drivaxeln. Alla tre M8 skruvarna till nedre spindelleden gick av när dessa skulle lossas btw.
    I vilket fall som helst så när jag hade lossat flänsen och dragit ur drivaxeln så upptäckte jag att det låg en liten bult eller liknande där inne i hålet. Det är inte bra med förmål som ligger löst inuti en växellåda tänkte jag och drog ut den med hjälp av en liten magnet.

    Såhär ser den ut:



    Är det någon som kanske till och med vet vad den lilla sprinten ska sitta i växellådan?
    Det ser ju ut som att det är någon typ av glidyta uppe på "huvudet" ju. Den saknar helt och hållet gängor och den ser inte ut att ha någon "brottsyta" någonstans så den måste vara i det skicket den är på bilden även när den sitter inne i lådan.

    Är det någon fara att skita i den eller bör jag se till att riva lådan för att få den fixad?
    Jag menar allt som sitter i en växellåda är ju till något, det är ju knappast så att man sätter i något onödigt i den. Och dessutom så kan det ju mycket väl ligga fler lösa grejer där inne.

    När jag drog ur drivaxeln så kom det ju naturligtvis en hel del olja också.
    Hur gör jag för att fylla på olja sen igen när växellådan är på plats?
    Häller jag i olja innan jag monterar den så kommer den ju att läcka ut igen genom hålet för vänster drivaxel.
    Det kanske är ett senare problem iofs, jag kanske ser påfyllningspluggen när lådan väl är ur.
    Senast redigerat av EPG den 2015-04-05 klockan 10:52. Anledning: Inga gängor
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Vad jag kan se i SAAB EPC sitter den (nr 22 i bilden) instucken i änden på drivknutens axel. Innanför den sitter det en fjäder. Den borde du hitta i axeln i det hål som "Plungen" har suttit i.
    Plungen har nog ramlat ur sitt hål i samband med att du drog ut drivknuten ur växellådan.

    Per L
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-05 klockan 13:12.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Påfyllningspluggen sitter uppepå lådan. Lite svåråtkommlig. Jag har en trädgårdsslang, men en bit kopparör i änden som passar precis i hålet. Sedan en tratt i andra änden av slangen så går det lätt att fylla på.

    Ett tips är att lossa påfyllningspluggen innan man tappar ur oljan. Den kan ibland vara ganska svår att få loss. Har behövt ta till huggmejsel/hammare för att få den att släppa ibland, och det är ju inget kul att ha en tom låda och inte få upp pluggen. Just i ditt fall så är ju det redan försent, men till en annan gång.

    Känner tyvärr inte igen den lösa detaljen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    namnlös.pdfNr 15 i bifogade bild är oljepåfyllningshålet

    Varför inte skaffa din egen SAAB EPC (Electronic Parts Catalogue)? Sök på Google om du inte vet hur man gör.
    Jag har också SAAB WIS (Workshop Information System) dvs SAABs egen verkstadshandbok till min og9-3. Jag har inte klart för mig om den finns till 9000 också men skulle gissa det eftersom EPCn finns för 9000-bilarna.

    Per L

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Tack för svaren!
    Jag ska kolla upp Saab WIS.

    Det jag inte riktigt förstår är vad "plungen" har för syfte bara.
    Är det för att "trycka ut" drivaxeln?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

Liknande ämnen

  1. Aero växellåda=2,3T växellåda ?
    Av didde75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-20, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •