Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Startproblem 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57

    Startproblem 9000

    Tjena.
    Har ett akut problem. Körde bilen till jobbet i morse, men när det var dags för hemfärd startade inte bilen. Startmotorn drar runt, men bilen tänder inte. Inte an antydan till tändning faktiskt.

    För att beskriva det enda jag vet som kan ha något med saken att göra, så har bilen ett tag gått litet orent, framför allt vid visst gaspådrag. Ibland har turbotrycket sjunkit omotiverat snabbt och när man har pressat bilen vid högre hastigheter har det känts som om något ”tagit emot”, som om den inte gick riktigt 100 %. Ungefär som när ett fordon går på tre cylindrar, fast detta brukar kännas mer påtagligt om jag minns rätt. De senaste par dagarna har fenomenet blivit mer märkbart vilket får mig att tro att det kan finnas ett samband.
    Och nu startar den alltså plötsligt inte. Någon som har en aning om vad det kan tänkas vara? Problemet är akut då bilen står vid mitt jobb i centrala Göteborg, och eftersom det är en automat går den varken att putta igång eller bogsera.
    Hjälp emottages tacksamt!

    Ps: SAAB 9000 CD 2,3T, aut. 1992. 25000 mil, 245 hk/430nm om det kan vara till någon hjälp... Ds.

    Mvh Thomas.

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Sätter mina byxor på att det är tändkassetten/DI-kassetten!
    Art. nr. 74 85 808 hos Saab, kostar mellan 2.000:- och 2.500:-.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Edit! Artikel ersatt av följande nr: 91 78 955 eller 93 21 787.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Okej... trist på pengarna, men är det troligt att det är lösningen är det skönt att ha en bra gissning iaf. Passar symptomen på ryckig gång in också, Marcus?
    T.o.m. serienumret... imponerande. ;o)
    Hmm... för en som inte är förtjust i tekniska detaljer - samma DI.kass. till alla, d.v.s. jag behöver inte fundera över olika typer?
    Kruxet är bara hur fastställa diagnosen innan jag anlitar en bägare för 1500 spänn... jag kan knappast inte byta på plats. Blir nog till att bärga. Elände!!!
    Ps: jag antar att det inte är en bra idé att köpa en tändkassett beg..?
    Hör om andra har fler tips eller instämmer... tack så länge.

    "... & jag tackar Gud, för countryns alla ljud."

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Passar symptomen på ryckig gång in också, Marcus?
    Japp!

    Citat Ursprungligen postat av ronin
    samma DI.kass. till alla, d.v.s. jag behöver inte fundera över olika typer?
    Japp! Kontaktstycket kan skilja, men adapter finns hos Saab.

    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Kruxet är bara hur fastställa diagnosen innan jag anlitar en bägare för 1500 spänn... jag kan knappast inte byta på plats.
    Jodå, kan bytas på plats. Behöver bara rätt torxmejsel, T-25. Se om du får tag på en garanterat hel kassett (kompis kanske?) och testa med den. Se bara till att inte vända kassetten uppochner!

    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Ps: jag antar att det inte är en bra idé att köpa en tändkassett beg..?
    Nepp! Kan vara på väg att brinna upp om du har otur, men den bör iofs vara billigare...


    Citat Ursprungligen postat av ronin
    "... & jag tackar Gud, för countryns alla ljud."
    "Om låten blir för tråkig då tar jag det kallt, då byter jag tonart och höjer ett halvt..."
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Okej... trist på pengarna, men är det troligt att det är lösningen är det skönt att ha en bra gissning iaf. Passar symptomen på ryckig gång in också, Marcus?
    T.o.m. serienumret... imponerande. ;o)
    Hmm... för en som inte är förtjust i tekniska detaljer - samma DI.kass. till alla, d.v.s. jag behöver inte fundera över olika typer?
    Kruxet är bara hur fastställa diagnosen innan jag anlitar en bägare för 1500 spänn... jag kan knappast inte byta på plats. Blir nog till att bärga. Elände!!!
    Ps: jag antar att det inte är en bra idé att köpa en tändkassett beg..?
    Hör om andra har fler tips eller instämmer... tack så länge.

    "... & jag tackar Gud, för countryns alla ljud."
    Mer info om TK finns här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=63479

    Troligen den som spökar, så prova en annan!
    Ingen höjdare att köpa beg då man inte vet hur länge den kommer att gå och det är en vanlig detalj som går sönder.
    Som sagts så är den mycket lätt att byta på plats så skippa bärgare.

    LARS H

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Frågan är bara HUR säker man är på att det är kassetten. Om jag köper en är det ju ingen höjdare om det inte hjälper. Kan inte komma på ngn i min närhet som kör 9K heller. Ingen jag känner iaf. Originalhandeln lär väl knappast inte lämna ut en på öppet köp om man mekar med delen...

    Vidare: var sitter skiten? Jag har inte tummen mitt i handen, utan mer utåt kanten av till. Men osäker på var den sitter. Förklaring/ritning?
    Angående håll/riktning - passar den åt båda håll, dvs man kan sätta i den fel? Finns väl riktningsvisare av ngt slag antar jag..?

    Skulle tro att det är en röd historia jag behöver med tanke på det andra inlägget.

    Tack för tipsen! Efter alla år av WWW är seriösa forum fortfarande bland det bästa Internet givit oss.

    Blir trol. till att krypa till korset hos SAAB i Kungälv i morgon då...

    /T.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    STHLM/Huddinge Medlemsnr: 5631
    Inlägg
    423
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Frågan är bara HUR säker man är på att det är kassetten. Om jag köper en är det ju ingen höjdare om det inte hjälper. Kan inte komma på ngn i min närhet som kör 9K heller. Ingen jag känner iaf. Originalhandeln lär väl knappast inte lämna ut en på öppet köp om man mekar med delen...

    Vidare: var sitter skiten?

    /T.
    Enligt din beskrivning så är DI mest troligast och det är utan tvekan det första som verkstan kommer att prova om du lämnar in bilen.
    Andra fel brukar vara bränslepumpen eller vevaxelgivaren, dock är dessa lite bökigare att byta.

    Om du inte känner någon med 9000 så kanske någon härifrån kan göra en god gärning så det är bra att skriva var man bor i profilen.
    Om du vill vara säker på om det är DI så har ssab testkasseter som de provar med och är man trevlig så brukar det gå att få testa en sån då man besöker dem (beror på verkstad och personal).

    DI är den långa röda delen du ser då du öppnar huven



    LARS H

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Kan man inte bogsera automatare, ens kortare sträckor. Kvaddar man något då.
    Har nämligen bogserat polarens 850 automat precis

    Trodde bara att det var om bilen var 4-WD som man absolut inte fick bogsera (Iaf inte med bara två hjul i backen)
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  10. #10
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Frågan är bara HUR säker man är på att det är kassetten. Om jag köper en är det ju ingen höjdare om det inte hjälper. Kan inte komma på ngn i min närhet som kör 9K heller.
    Sitter röd DI-kassett i 900 -94-98 också.
    All makt åt Thengil!

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av ronin
    Frågan är bara HUR säker man är på att det är kassetten. Om jag köper en är det ju ingen höjdare om det inte hjälper.
    Det är just det....felsymtomen kan stämma men en chansning som kostar 2000kr är rätt "vågad".
    Satsa på att försöka låna en som LarsH tipsade om, och om det är totalt omöjligt hade jag gjort ett test av di:n innan jag köpte en ny (se FAQ:n).
    Du kan även försöka starta den på startgas, startar den då är det inget fel på tändningsbiten utan mer igensatt bränslefilter eller trasig br-pump.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921
    Ett allternativ kan ju vara att kolla om du får gnista!

    Får bilen soppa?, kan ju vara pumpen som e dålig, igen satt soppafilter osv.

  13. #13
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Se bara till att inte vända kassetten uppochner!
    Varför får man inte vända kassetten uppochner? Vad kan hända? Hur vet man att en ny kassett som man köper aldrig har blivit vänd på fel håll då?
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Se bara till att inte vända kassetten uppochner!
    Varför får man inte vända kassetten uppochner? Vad kan hända? Hur vet man att en ny kassett som man köper aldrig har blivit vänd på fel håll då?
    Dags för en gammal klassiker :
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...=asc&highlight

    Såg att "mustacholjebilden" ramlat ur tråden så jag bifogar den här:

    Hoppas konstnären inte misstycker

    OT: snygg avantar Angus

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Nästan rörande med allt engagemang. Tack.

    Tjonge: ngn kan rätta mig vid fel, men överlag skall man inte bogsera bilar med aut. Vissa funkar det med, vissa mindre bra. Lådan kan ta skada - beroende på att den inte får ngn smörjning skulle jag tro?

    Lars, Marcus, Pumpe3, Jonte m.fl. Bra tips och förslag. Kan ju höra med SAAB om lånakassett, fast med tanke på bärgningskostnaden kan jag nästan lika gärna köpa en direkt eftersom bärgningen till verkstad eller hem annars kostar 2/3 av kassetten...

    Men det klart, är det ett igensatt filter eller en kass bränslepump blir det inte roligt om bilen inte startar när jag satt i den nya DI:n. Hmm...
    Dessutom vill jag inte ha bilen där dne står nu. Jag kan ju kolla vad en bärgning kostar också. Tror inte jag har rabatt gnm försäkring heller. Man brukar kunna lösa sina ev. problem utan bärgare.

    Nåväl. Nu har jag tillräckligt för att komma igång i alla fall.

    Mvh T.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Tips:
    Kolla på Mekonomen på tändkasset och jämför garantitiden med Saab.

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Angus
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Se bara till att inte vända kassetten uppochner!
    Varför får man inte vända kassetten uppochner? Vad kan hända? Hur vet man att en ny kassett som man köper aldrig har blivit vänd på fel håll då?
    Dags för en gammal klassiker :
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...=asc&highlight

    Såg att "mustacholjebilden" ramlat ur tråden så jag bifogar den här:

    Hoppas konstnären inte misstycker
    Riktigt klassisk bild, och tack för länkningen jonTe... Medger att jag var lite lat där... Kassetten är alltså ok igen efter ett tag om man bara inte startar med den direkt, kan vara bra att veta!

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    OT: snygg avantar Angus
    OT: Tackar, din är inte så tokig heller... Skulle nästan kunna tro att jag har kopierat din idé där Men det var faktiskt inte min tanke... Tur att jag har Saab-emblemet med i bilden och en lite annan vinkel, annars skulle man nästen åka dit i en upphovsrätts-tvist
    Snygg bil för den delen jonTe!
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Trodde inte att Mek. hade sådana detaljerade delar. Kikar på deras sida nu. 2316 för kassetten, 296 spänn för adapterkabel. Hoppas de vet om jag behöver en eller ej, för det gör inte jag... ;o)
    Kollade på Speedparts för att kunna nyttja medlemsrabatten, men de verkade inte ha det. Kan iofsig ringa och höra. 10-20 procent på en så pass hög summa blir ju iaf en liten besparing.
    Micro och HCJ verkar inte saluföra DI heller.
    Hittade två beg. på Blocket, en för 1000 och en för 1600, men det lät ju inte precis som man borde köpa beg. Nog bättre att göra en riktigt investering.
    /T.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Kompisen köpte tändkasset till 9-5:a på mekonomen, 3 års garanti....
    Begagnad är inte ett alternativ tycker jag, när kommer den att gå sönder?

    mvh
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Sannum, landet norr om Götet.
    Inlägg
    57
    Beställt av Mekonomen. SAAB/original var för en gångs skulle faktiskt inte dyrare -det skiljde tre kronor (2313-2316), men jag har 10 % på Mek. så det får det bli.
    Skall byta i morgon.

    En annan fundering. Jag vet att värmeutvecklingen i mitt motorrum inte direkt är exemplarisk. Kan en alltför hög värmegrad a påverkat negativt, i och med att vi ju talar om plast (bakelit)?

    Mvh T.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem 9000 -98
    Av SaabJanne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 20:32
  2. [LÖST] Startproblem 9000 T16 -87
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 20:39
  3. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13
  4. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •