Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Tändkassett T7, köpa ny eller våga köpa beg?

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Min tändkassett sprack precis så vid tändstiftsbyte. Precis identiskt. Drabbades direkt efteråt av misständningar som försvann när jag bytte till en osprucken kassett. Min teori är att jag bröt i den när jag drog av den från tändstiften. Satt som fan.

    Köp en annan.
    Fredrik J

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    DrBoost's Råd 1 gäller nog fortfarande men ibland är man av nöd tvungen, huvudsaken att man är medveten om vad man gör.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Min tändkassett sprack precis så vid tändstiftsbyte. Precis identiskt. Drabbades direkt efteråt av misständningar som försvann när jag bytte till en osprucken kassett. Min teori är att jag bröt i den när jag drog av den från tändstiften. Satt som fan.
    Aha, om det är så sprickan uppkommit så förstår jag, den uppkom som en effekt av att man brutit sönder kassetten (med möjlighet för högspänningen att ta nya vägar), dvs. det är visserligen inte sprickan i plasten som är problemet, men det tyder på ett doldt problem bakom.

    Den här biten information, att en spricka i plasten innanför första tändstiftet tyder på sönderbruten ingjutning, är faktiskt så intressant, och knappast uppenbar för nytillkomna, att den borde platsa i tändkassetts-FAQen, Herman.

    Då ändrar jag min rekommendation 180 grader till att inte köpa en kassett med en spricka där.

    Kul att man lär sig något nytt.

    (Angående bildelsbasen så har man väl fungerande ångerrätt/reklamation där, så det skulle troligen inte vara ett problem att skicka tillbaka den.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Kanske beror på var sprickan sitter också... Funderar på om man skulle kunna täta sprickan.
    Lite mer nyfiken på de olika versoner som finns. När kom de olika? Finns ingen info om vad det är för skillnad på dem? NÅgon som har, eller känner någon, där senaste versionen pajat, och vid hur många mil?
    Har en 3.7 B privat på gång, som inte verkar ha så många mil för kanske 500-600... verkar det tillräckligt bra...?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av han540 Visa inlägg
    Kanske beror på var sprickan sitter också... Funderar på om man skulle kunna täta sprickan.
    Sprickan du ser spelar i sig ingen roll alls. Problemet som Fredrik J pratade om är att sprickan mycket väl kan ha kommit som en följd av att man bänt så det spruckit inne i ingjutningen som sitter en bra bit in bakom plasten, du ser en öppnad kassett i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post415963:

    DSC02611.jpg DSC02612.jpg
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Just TK med spricka, det fanns flera så ser jag det som en onödig risk att plasten spruckit, fortsätter den att spricka på fel ställe läcker isolatoroljan ut och TK'n tar stryk.
    Att det är nyare än bilen den sitter i betyder ju att den gått mindre men hur mycket är svårt att säga och det finns betydligt nyare (tid & mil) att välja på så det är ju pris och bruket som får avgöra.
    3.7E är den senaste version jag sett och eftersom den finns borde den vara förbättrad jfr. tidigare versioner.

    Hur länge de håller? Den som kunde svara på det ändå! Inte tillräckligt länge är nog det närmaste man kommer ett svar.
    Intressant. Man lär så länge man ölar.

    Trodde att 3.7D var "final". Det finns alltså en 3.7E från Åmålfolket.

    Tack för infon Herman.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Min poäng är att om man skall köpa en begagnad OEM TK så skulle jag om jag kan undvika kassetter med synliga defekter och välja bland övriga en som först har så ny version som möjligt och därefter så få mil som möjligt.
    Om man då gallrat fram den "bästa" kassetten med flest bekymmersfria mil kan nog ingen svara på ändå men så resonerar jag kring beggade kassetter

    2 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    740
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Min poäng är att om man skall köpa en begagnad OEM TK så skulle jag om jag kan undvika kassetter med synliga defekter och välja bland övriga en som först har så ny version som möjligt och därefter så få mil som möjligt.
    Om man då gallrat fram den "bästa" kassetten med flest bekymmersfria mil kan nog ingen svara på ändå men så resonerar jag kring beggade kassetter
    Oj vad hände?

    Var ju mest skitnöjd att du visste att det fanns en 3.7E. Sen blev det försvars-mode omedelbart.

    Slappna av.

    /Lufto

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Nu blev det nog ett missförstånd här, mitt inlägg var bara en redogörelse för hur jag resonerar om jag skulle behöva köpe en begagnad TK på skroten. 3.7C är ingen dålig kassett vad jag bet så länge de är felfria, har själv en sådan.
    Mitt resonemang var mer för TS skull än för dig Lufto ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Min poäng är att om man skall köpa en begagnad OEM TK så skulle jag om jag kan undvika kassetter med synliga defekter och välja bland övriga en som först har så ny version som möjligt och därefter så få mil som möjligt.
    Om man då gallrat fram den "bästa" kassetten med flest bekymmersfria mil kan nog ingen svara på ändå men så resonerar jag kring beggade kassetter
    Det där stämmer väl med hur jag brukar välja reservdelar på Bildelsbasen (jag undviker också delar som saknar foto).

    Men just när det gäller TK så har jag kommit fram till att version och framför allt få mil har mycket begränsad betydelse för hur länge till de kommer att hålla. Jag kan inte se någon tydlig korrelation allt på de data jag har. Jag har kört slut på några tändkassetter från nya (senast med full historik var en 3.7B) och hur länge de håller varierar vilt under såvitt jag kan se närmast identiska förhållanden.

    I valet mellan två tändkassetter med samma pris och lika bra utseende skulle jag också välja som du, men jag skulle inte lägga många kronor extra för det. Naturligtvis går alla piratkassetter bort, men det behöver jag väl egentligen inte påpeka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Spricka eller ej, varför köpa en 9 år gammal tändkassett?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Skulle vara intressant om alla kunde skriva version och uppskatta hur många mil just den kassetten höll. Skulle ju bli lite statistik till slut...

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 315
    Medlem#
    8758
    Eftersom snittlivslängden är runt 20000 mil så är statistikinsamlingen rätt svår, de flesta bilar har bytt ägare oftare.

    Ett ungefärligt mått på felbenägenheten är c:a 5% risk att de går sönder de närmaste 1000 milen oavsett hur långt de gått hittills. För min del har det när det gäller T7 på ett ungefär:
    Första (troligen 3.4D) c:a 20000 mil
    Andra (troligen 3.6 någonting): c:a 2000 mil (garantibyte)
    Tredje (troligen 3.6 någonting): c:a 20000 mil
    Fjärde (3.7B): c:a 10000 mil
    Femte (3.6A köpt begagnad som reservkassett): 2000 mil efter inköp hittills.

    Kort sagt. jag tror man lurar sig själv om man lägger ner energi på att leta efter bästa versionen. Det enda är att enligt uppgift ska 3.7 fungera bättre när man kör på Etanol.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Tack. Intressant läsning.
    Fler tändkassett berättelser!!
    Varför fungerar 3.7 bättre med etanol?

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Fler som vill dela med sig av egna eller andras tändkassett-liv?
    Saab 9-5 2.0t 2002

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Min TK3.6 som suttit i bilen sedan tillverkningsåret 2003 gav upp efter 10 år, 13000 mil.

  17. #37
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Min 3,7 OEM Har gått 23.000 och går fortfarande.
    Min kina pirat gick 5-8 mil. sen kom felkod, hackningar som ett flygande paket på posten.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78
    Jag hade en tänskassett med en typ likadan spricka i.

    Jag bytte kassetten efterssom motorlampan lös då och då, någon dag i veckan eller så. Minns inte vilka felkoder som jag fick men tror att det var att kassetten gick varm på cylider 1 och 2...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  19. #39
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    605
    Medlem#
    6833
    Satt en 3.4D i bilen som började ge felkoder vid 18000mil/10år ungefär. Om den suttit där hela tiden vet jag ej. 9-5 2003. Byttes mot begagnad 3.7.
    Senast redigerat av axelsson den 2016-04-04 klockan 16:15. Anledning: 3.4D var det ju..inget annat.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    152
    Kollade min och det vekar vara org 3.4 från 2002 och 27000 mil. Rätt bra då!
    Det måste väl slita mer på den med hård körning eller?

Liknande ämnen

  1. Våga köpa denna bil?
    Av Jäder i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 12:43
  2. Våga köpa 9 5 aero ?
    Av driver i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 20:46
  3. våga man köpa 9-5 aero -00
    Av Danne.F i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 21:06
  4. Våga Köpa 9-5 Aero 01-02?
    Av imported_Larzan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:09
  5. Tändkassett köpa ny eller begagnad?
    Av Bullen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •