Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp!! Mina bromsar krånglar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144

    Hjälp!! Mina bromsar krånglar

    Tjena! Saab 9000 CD från 89

    När jag var ute o körde här för några dar sen började plötsligt Anti look lampan o varning för trasig bromskrets lampan lysa o vakumet försvan så jag hade ingen bromsservo, det hade hänt så förut men då slocknade den fort, men nu lyser den hela tiden har provat o ta av batteripoolen för det hjälpte sisst men nej då, kollade genom kontektstycken nere på bromssevon nej. Men så upptäckte jag en sak, när jag sätter på tändningen börjar en motor gå väldigt dåligt som den skärt ihop nästan den sitter under bromsservo trumman eller vad det heter, eller allt sitter ihop med bromsrör överallt, vad kan det vara HJÄLP blir tokig på detta snart, är ny saab ägare så jag är inte så insatt i jusst detta problem, behöver kunnig hjälp fort..

    Tack för snabba svar

    MVH/ Tommy!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Ingen, blir inget klokare själv??

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    23
    abs/tcs pumpen kass?
    Saab 9-5 2,3t -02

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Endera är det din servopump som har skurit ihop eller så är det pumpmotorn. Lokalisera pumpen och pumpmotorn och ge på den ett par stötar med ett kvastskaft eller liknande och lyssna om det blir någon skillnad. Hur det är på din årsmodell vet jag inte men på min SAAB 9000 CD -90 så finns det ett "diagnosuttag" under en kåpa mellan motorn och vindrutan där man kan läsa ut felkoder från ABS-systemet. Sök lite på det och läs så kommer du nog underfund med hur du ska göra. Lycka till...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Okey! Tack för svaret, är det dyra saker det handlar om isåfall?

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Okey! Tack för svaret, är det dyra saker det handlar om isåfall?
    Ganska dyrt att köpa nytt ja, typ 12000:- har jag hört för en pump, om det är sant vet jag inte...
    Jag köpte en till SAAB 9000 för tusen spänn och plockade massa grejor från (hydraulaggregatet, drivaxlar, kupéfläkt plus en massa andra grejor, så för mig blev den inte så dyr ) Men det är inte gjort på en kvart att byta skiten heller, det tog några dagar för mig, men då var jag magsjuk också och blev "lite störd" av och till...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Okey.. inte så kul kanske. Ja får se nu om jag kanske säljer den istället, eller nåt.. Tack för alla svar iallafall

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Endera är det din servopump som har skurit ihop eller så är det pumpmotorn. ...
    ...som på Mark II systemet är samma pump.

    Men med felsymtomen och oljudet låter "pumpuslingen" som en trolig felkälla.

    >>Tommy Henriksson, man kan byta elpumpen separat, dock brukar den vara rätt dyr begagnad endå då nypriset som sagt är rätt saftigt.....
    Hittar man rätt skrot kan man köpa de för 800 riksdaler och bytet som inte är någon dans på rosor direkt gör du så här:


    -Tappa ur att bromsvätska (tex via ett ok) så att behållaren är tom INNAN du börjar demontera.
    -Lossa hjul och demontera innerskärm.
    -Demontera batterikonsol.
    -ÖS på rostlösare på de 3 bromsrören.
    -Lossa alla kontakter på enheten.
    -Lossa bromsören och kom ihåg/märk upp hur de satt.
    -Lossa slangen till kopplingscylindern.
    -Lägg dig i valfri ryggknäckarställning och lossa sprinten till bromspedalen.
    -Lossa och de 4 muttrarna vid pedalstället (jobbigt) som håller enheten mot torpedväggen.

    -Krångla ut enheten.
    -Be en bön för att de bägge skruven (insex) som håller pumpen vid enheten lossar.

    -Montera i omvänd ordning.
    -Fyll på bromsvätska så behållaren är TOK-full.
    -Trycksätt behållaren (har du inget verktyg för detta så skaffa det innan du börjar)

    Kallas "Luftman" kostar 149kr och har artikelnummer: 42-71340 på Mekonomen.
    -Lufta koppling och fyll på vätska ofta.
    -Lufta bak.
    -Lufta fram.

    Att tänka på
    Krånglar det vid luftningen och hydraulpumpen inte bygger tillräckligt med tryck för att stanna får du manuellt stänga av den via tändningen.
    Pumpen får inte gå mer än 1½ minut då det finns risk för att den bränner.
    Så ta tid och skulle du överstiga tiden låt den vila MINST en kaffekopp och ett toalettbesök innan du fortsätter.

    Självklart skall du verkligen VETA att det är pumpen innan du byter den

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Endera är det din servopump som har skurit ihop eller så är det pumpmotorn. ...
    ...som på Mark II systemet är samma pump.


    Jag syftde på pumpen eller pumpmotorn om det inte framgick...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    144
    Tusen tack för alla svar: jon te o mågis!

    Var inne på saab o opel förut o dom trodde dock att det räckte med att lufta systemet..

    Gjorde en upptäkt idag bromsvätskan var slut, dock inte till bromsarna utan i dom andra 3 av 4 fickorna i behållaren, fyllde på idag o då surrade pumpen till riktigt, ryckte ur säkringarna då för o inte bränna den, så med lite tur kan der räcka med o lufta .. Det ska vara minst DOT 4 vätska väll?

    Tror då att det är kopplingen som ligger o läcker, den är nämligen lite konsdig först vid start då jag tycker den tar långt ner. Sen förlyttar sig dragläget mer o mer uppåt beroende på hur varm den blir, men som sakt var ska ta en total genomgång av bilen nu, ställa av den o göra iårdning, istället för o köra med alla fel o låta dom bli mer o mer..


    MVH/ Tommy

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 585
    Det ska inte vara något annat än dot4 i systemet.
    Om kopplingen läcker så kommer dragläget att flytta sig neråt mot golvet.
    Om kopplingen läcker så kommer den sluta funka långt före bromsen.
    Det sista du skrev var en bra idé och det var ju bra att pumpen hoppade igång åt dig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Verkstad stal mina Aero-bromsar.. :(
    Av Acer8m i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 00:32
  2. Jag är sååå less på mina anliggande/skrapande bromsar bak...
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 18:20
  3. Problem med mina bromsar
    Av RoGGe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •