Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bakluckan går ej att öppna OG9-5 SC -06

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258

    Bakluckan går ej att öppna OG9-5 SC -06

    Min baklucka går ej att öppna och genom mina sökningar här på forumet så är det troliga kablar som gått av.
    Det enda ställe kablarna kan gå är genom gångjärnen kan jag tänka, menhur gör jag för att komma åt att se om det är ett kabel brott?
    Hur pillar jag fram kablarna?
    Det gäller min 9-5 AERO -06
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Det er som du antar; kablene går igjennom hengslene, og uten at jeg selv har vært innom dette, så ser det i WIS ut som om de kablene som her er aktuelle, går via den på venstre siden.

    Igjen ifølge WIS, er det litt plundrete å få "full" tilgang til kablene, da en må av med øvre deksel for ruta, demontere deksel på D-stolper, takdeksel og litt til, slik at en får bøyd ned innertaket LITT for å få tilgang til pluggene for kablene.

    For å få tilgang til kabelrenne i selve hengselet, skrues de to skruene for tetningen ut for så demontere dekselet. Om du får sett så mye her, er kanskje ikke sannsynlig, men det er enklere å komme til. Så kan det jo hende at noe reagerer når man pirker litt i kabelbunten her

    Kanskje kan det være lettere å foreta noen målinger på selve låsemekanismen, før du ev. går (må gå) den tunge vegen, da det må være enklere å ta av kledning på innsiden av luka for å få tilgang til målepunkter på motoren. Der kan man jo måle om den får spenningspulser og har jord.

    Har du spørsmål om måle punkter etc., er det bare å komme med dem, så får vi se om vi kan svare på en fornuftig måte

    Er det selve åpningen av luka, med håndtaket på utsiden som svikter, eller er det opplåsingen av den?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Tack för svaret! även om det krävs en del kryptering för att förstå
    Tipset att först mäta upp motorn är bra, tack för det. Det är själva motorn som inte svarar när man trycker på knappen.
    Jag skall under dagen (om jag hinner i påsk brådskan) riva av klädseln och mäta upp om jag har spänning ända fram.

    Kunde inte hålla mej så jag har nu rivit av klädseln från luckan och skall till och mäta.
    Nu är det ju så att man har ju inte svart bälte i mätning av bil el, så jag tar gärna hjälp med hur och vilka punkter jag skall mäta på för att ta reda på var felet ligger.
    Senast redigerat av björne den 2015-04-03 klockan 11:04.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Nu är det löst! Det var kontakten som går från knappen till låset som var ergad så med lite gymnastik och kontakt olja så hoppade den igång.
    Jag har även haft problem med att larmet börjar larma av sig själv, tutat till lite då och då kanske även det blir löst nu.
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Beklager at jeg ikke har sett disse postene tidligere - her har det vært påskebesøk med "brunch".

    Jeg holdt på å finne frem informasjon om målepunkter da jeg oppdaget at du hadde løst problemet . Knappen du oljet, er det den som er utvendig på luka? I så tilfelle tror jeg kanskje de tilfeldige alarmene du har heller er den beryktede sirenen. Levetid for batteriet er stipulert til ca. 10 år.

    Ellers beklager jeg krypteringsbehovet du har, men jeg tror det hadde blitt større om jeg hadde forsøkt skrive på ditt eget språk.

    Fortsatt - og nå kanskje bedre - påske
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    258
    Hoppas maten smakade bra! själv så kommer vi ha huset fullt av folk idag som skall utfodras med div påskmat.

    Det är inte knappen på utsidan utan kontakt-stycket på kabeln som sitter mellan knappen och låsmekanismen inne i bagage luckan, en av stiften/kontakterna där var ergad.
    Tack för att du tog dej tid att leta mätpunkter åt mej!! turligt nog så behövde jag dom inte.

    Det där med alarmet, menar du att det sitter ett batteri i själva sirenen som behöver bytas ut?

    Glad påsk
    9-5 AERO Sport Combi -06
    9000 cse 2,0 ltt -96 190hp

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Takk for tilbakemelding.

    Sirenen, sjekk dette: http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=Siren

    God mat og fortsatt god påske
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •