Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken OBD-läsare skall man ha?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340

    Vilken OBD-läsare skall man ha?

    Hej!

    Tänkte nu ta steget in i OBD-världen och skaffa mig en läsare och inser att det finns från 149kr upp till "dyrt". Självklart ger de dyrare något mervärden som jag inte inser just nu, så frågan är vilken nivå är tillräckligt bra?

    Det jag vill kunna göra är läsa ut felkoder från OG 9-3 bilar, samt även 9-5 NG, och gärna kunna radera felloggen.

    /Martin

  2. #2
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag har den tidigare varianten av denna:

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...lasare-151362/

    Min kan inte läsa lambda-värden och liknande, men felkoder och radering av dessa klarar den fint, så denna verkar vara snäppet vassare!
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Alla ODB2-läsare har begränsad funktionalitet jämfört med den heltäckande tech2. Därför skulle jag satsa på den allra billigaste ODB2-läsaren, den kommer man ändå långt med, t.ex. denna:

    Http://www.ebay.com/itm/Super-Mini-E...879432&vxp=mtr

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    340
    Tack för tipsen!

    /Martin

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Köp en Obd 2 Elm327 från Kjell & co. Gav 299kr för min och funkar enligt mig riktigt bra, har du iPhone så laddar du ner appen OBD car doctor

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Bra ämne som jag hakar på:

    Nu har jag förvisso beställt 2st eSID2 som ligger på postutlämningsstället sedan kl.11:54. Men jag funderar även också på en generell OBD2 lösning.


    Har sedan tidigare spanat in http://www.obdautodoctor.com/ då den verkar få bra kritik & fungerar med Windows Phone. Kanske finns det någon annan rekommendabel ODB2 app till WP?


    Hur som, då kommer frågan om vilken OBD2 h/w jag ska införskaffa? Det är i.v.f. något ELM327 v1.2-> baserat som gäller. Windows Phone stödjer både Bluetooth & WiFi, i.v.f. ihop med OBD Auto Doctor. BT är ju enklare att hantera, men långsammare i uppdatering. WiFi är lite meckigare hanteringsmässigt, men snabbare.


    Jag kommer primärt att använda det i felsökningssyfte. Så livedata är i.v.f. i nuläget inte prio1.




    Hur skulle ni resonera? BT eller WiFi, samt vilken ELM327 produkt är vettig att införskaffa?




    (Om man tänker anslutning till andra enheter. Jag har några gamla Android devices, vem vet, kanske kan det leta sig in fler sådana i framtiden. Äppelskrutt prylar kommer dock aldrig komma innan för mina väggar.)

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Viktigt att veta är att ELM327 v1.0 var mycket lättkopierad och kopior på denna återfinns i nästan alla billiga ODB2-läsare. De kan dock kalla sig helt andra versionsnummer som inte motsvarar orginal-ELMs versionsnummer. Roligast är nog alla s.k. ELM327 v1.5 som finns därute när trots att ELM electronics själva aldrig har tillverkat någon sådan:

    Http://elmelectronics.com/obdic.html#ELM327
    Så är du ute efter en viss funktion som återfinns i en viss ELM327-version måste du kolla att det verkligen sitter ett orginalchip från ELM i felkodsavläsaren!

    Jag har som sagt gått på billigaste lösningen, alltså en 40kronors-felkodsläsare med bluetooth på ebay (garanterat ELM-kopia i) samt betalversionen av torque i min androidtelefon. Funkar för mina behov, d.v.s. läsa felkoder. Ger livedata också men jag har inte lekt så mycket med det.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Köper man en på ebay billigt kan man ju kasta den om den inte funkar, hos Kjell&Co m.fl. kanske man kan prova på öppet köp? Kan vara värt att kolla upp.
    Eller låna av nån för prov och köpa likadan.
    9-5 MY00 vill inte kännas vid någon av dem
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Köper man en på ebay billigt kan man ju kasta den om den inte funkar, hos Kjell&Co m.fl. kanske man kan prova på öppet köp? Kan vara värt att kolla upp.
    Eller låna av nån för prov och köpa likadan.
    9-5 MY00 vill inte kännas vid någon av dem
    Bara 2.0t, på 2.3t fungerar det... Om man stoppar in senare mjukvara i bilen kan man få igång det, hårdvaran är på plats.

    Kör denna på min 2.3t -00 med originalprogram: http://www.aliexpress.com/item/2013-...211012528.html

    Om man tänkt köra mot en PC ska man vara medveten om att vissa av ELMs originalprogramvara har elakartad hantering av piratchip, som kan permanent slå ut dem genom att skriva om piratchipens device-ID. Om man låter bli att använda ELMs originalprogramvara, och t.ex. bara kör Torque är detta inget problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. OBD scanner,läsare vilken to buy?
    Av andreas2251 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-14, 00:53
  2. Felkods läsare. Vilken modell ?
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 16:01
  3. Vilken MV skall jag ha?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 17:54
  4. Vilken skall man välja??
    Av micke_asd i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 23:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •