Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: 9-3 Alu43 16" fälgar över 314mm bromsar?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Vilken 9-5 fälg gäller det?

    På min 9-3SS med 314mm bromsar har jag kört med ALU22 fälgar utan problem. Den här fälgen: Bifogad fil 2465

    På en 9-5 -01 med adaptrar och 314mm bromsar tog det i med ALU26. Den här fälgen: Bifogad fil 2466

    Mvh
    Det är denna fälgen: ALU 47, 16x6,5J 32026147_508.jpg
    De var de snyggaste som killen jag köpte de utav hade. Han skrotade saab 9-5 och sålde delar hemma hos sig. Hade säkert 10 par fälgar till salu.

    Hittade förresten denna databas: http://www.saabarchive.net/index.php/w/wdb

    Provmonterade fälgen för att se hur det är nu.
    Mätte att bromsskölden till standardskivorna var ca 33cm i diameter. Hade ca 14mm över på vardera sida mellan sköld och fälg.
    Fälgens innerdiameter var 55,5cm som minst och 56,5 som mest när jag mätte. Var svårt att mäta exakt.
    Fram på oket var det ca 5mm till ekrana på fälgen. Antar att oket flyttas utåt så mellanrummet borde bli större om inte oket sticker ut mer.





    Senast redigerat av Esaus den 2015-09-27 klockan 20:58. Anledning: Intressant länk, bilder på fälgen

  2. #22
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    Hej, när jag bytte till 314 bromsarna så tog vinter fälgarna i, det räckte med 3mm spacers, men jag var orolig för vad bilprovningen skulle säga om spacers så jag tog vinkelslipen och "putsade" lite funkade fint.
    9-3ss MapTun steg 7

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Installerade bromsarna i fram och testade fälgarna idag. Fälgarna gick på men det är förmodligen 4 mm som minst över mellan bromsok och fälg. Får se om jag vågar köra så senare. Vore tråkigt om något fastnar mellan ok och fälg i fart. Samt att slask och snö fastnar och fryser fast allt i en klump. Hittade en som hade fälgar billigt så kanske köper de. Va 16" de också men de hade rätt et och var bredare än alu 47.


    DSC_0024.jpg

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Esaus Visa inlägg
    Installerade bromsarna i fram och testade fälgarna idag. Fälgarna gick på men det är förmodligen 4 mm som minst över mellan bromsok och fälg. Får se om jag vågar köra så senare. Vore tråkigt om något fastnar mellan ok och fälg i fart. Samt att slask och snö fastnar och fryser fast allt i en klump. Hittade en som hade fälgar billigt så kanske köper de. Va 16" de också men de hade rätt et och var bredare än alu 47.


    DSC_0024.jpg
    Vet inte om dessa passar över 314 mm bromsarna, det är ju fortfarande 16" fälgar vi pratar om - men de är gjorda för NG9-3 med rätt ET-mått iaf.
    Är kampanj just nu - så du inte missar detta och köper begagnade fälgar för samma pengar:
    http://webshop.saabparts.com/kampanj...ge-65x16-alu87

    Jag löste det så att jag kör på 17" originalfälg för att vara helt säker på att det går fritt på över 16+ oken. (plus att det ju är mycket snyggare!) Med original GM-stålfälg med rätt ET var det inte mycket tillgodo vid bromsoket heller...
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #25
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Vet inte om dessa passar över 314 mm bromsarna, det är ju fortfarande 16" fälgar vi pratar om - men de är gjorda för NG9-3 med rätt ET-mått iaf.
    Är kampanj just nu - så du inte missar detta och köper begagnade fälgar för samma pengar:
    http://webshop.saabparts.com/kampanj...ge-65x16-alu87

    Jag löste det så att jag kör på 17" originalfälg för att vara helt säker på att det går fritt på över 16+ oken. (plus att det ju är mycket snyggare!) Med original GM-stålfälg med rätt ET var det inte mycket tillgodo vid bromsoket heller...
    Dom du länka till lär passa utmärkt över 314 bromsar.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Vad bra! Har kikat på de men har inte köpt eftersom jag ej var säker på att de heller passade. Kanske gör det om jag märker problem med slask eller tar det nästa vinter.

Liknande ämnen

  1. 314mm bromsar eller 345mm bromsar? 314mm bromsok OG9-5
    Av läppglans i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 20:24
  2. 9-3SS 314mm bromsar på 9-5 ?
    Av fabbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •