Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bra eller dåligt byte från 9-3 -08 till 9-5 -08 ???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Bra eller dåligt byte från 9-3 -08 till 9-5 -08 ???

    Funderar på att byta ut vår 9-3 kombi Vector -08 12.000 mil i kanonskick mot en 9-5 Aero kombi -08 1 ägare och mycket välskött 14.000 mil all utrustning förutom taklucka och ventilerade stolar.

    Jag vill veta vad som är vettigast / bäst bil. Prestandamässigt vet jag att det skiljer och det är egentligen ovesäntligt då det är frugans bil. Fördel 9-5 är att den är större och bekvämare då vi åker till stugan eller andra längre sträckor. Fördel 9-3 snyggare, modernare, billigare ägande och lägre miltal samt en härlig färg

    9-5 enligt denna (ej bilen på länken men motsvarande)

    http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_....htm?ca=15&w=3


    Vår 9-3

    http://www.garaget.org/?car=363399


    Tacksam för lite input
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag gjorde i januari det motsatta, gick från 9-5 Aero SS -02 till 9-3 Vector SC 2,0T 210hk -07.
    Skillnaderna mellan dessa bilarna är ju ännu större jämfört med de bilar du väljer på.

    Jag hade min 9-5:a i drygt 10 år. Största skillnaderna är ju främst kupéutrymmet som är större i 9-5:an samt
    att köregenskaperna (chassi, bromsar och styrning) är mycket bättre i 9-3:an.

    Den faceliftade 9-5:an från -06 och framåt har dock väsentligt bättre chassi och styrning än föregående 9-5:a som jag hade
    så den skillnaden är ju något mindre i bilarna du jämför.

    Fördelar 9-5:

    * Större kupé, främst baksäte
    * Något bekvämare sportstolar

    Fördelar 9-3:

    * Betydligt bättre köregenskaper (chassi, bromsar och styrning)
    * Modernare konstruktion
    * Framförallt -08 och nyare är mycket snyggare än 9-5
    * Bättre motor med avseende på vevhusventilationsproblem och otäta kolvringar som 9-5 har problem med.

    Behöver man inte 9-5:ans utrymme så tycker jag 9-3 är en bättre bil.

    Modifieringar på min förra 9-5: Eibachfjädrar/Konidämpare, Powerflexbussningar i bakvagnen
    Modifieringar på min nuvarande 9-3: Hirschfjädrar och nya original sportdämpare, byttes för 3 veckor sedan.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag hade inte bytt. Känns onödigt. Lite som: man vet vad man har men inte vad man får. Alltså, 9-5an kan vara superbra, eller inte alls bra (i skick etc, grejer som kanske kommer gå sönder etc). Så hade jag varit er hade jag behållt 9-3an. Men å andra sidan, tänker man så vågar man inte "prova" nytt i samma utsträckning. Så frågan är vad man själv uppskattar/värdesätter mest. Är ni riktigt sugna på att testa 9-5an, så byt. Annas inte.

    Bra inlägg va? Jag är till och med själv mer osäker nu än när jag började skriva inlägget.
    Men som sagt ändå, jag hade inte bytt under era förutsättningar.

    Lycka till, hur det än blir.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Grundladd MysCarls avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    198
    Medlem#
    9073
    Jag gjorde också bytet 9-5 till 9-3 nyligen. Från 9-5 2,0t Vector Sport Combi -05 till 9-3 Linear 1,8 SC -06.

    Nu var ju min 9-5 från 05, så chassi och väghållning är lite omodernare. Men vilken skillnad! Som natt och dag. Även bottendrag, gasrespons och motorkaraktäristik är helt annorlunda på 9-3. Och nu har jag ju jämfört modellernas minsta motorer.

    Stolarna tyckte jag faktiskt var sämre i 9-5:an med. Den hade glapp i växellägena, rost på hundbenen, startade långsamt, otroligt jänkig och sävlig, rullande väghållning. Dåligt bottendrag och törstig gång osv..

    Det enda som 9-5:an var bättre på var det uppenbara, innerutrymmen. Sen har jag faktiskt svårt att hitta på något mer. 9-3 är en betydligt modernare bil från grunden.

    Mitt tips är byt inte.
    9-3 TurboX SportCombi 2008 310hk/475Nm
    9-3 Vector 2,0t SportCombi 2009 175hk/265Nm
    9-3 Vector 2,0t SportSedan 2003 175hk/265Nm

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag måste dock säga att kvalitetskänslan är bra mycket bättre på 9-5an än 9-3 som känns plastig som få och knakar i vad man än tar i.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Johan M Visa inlägg
    Den faceliftade 9-5:an från -06 och framåt har dock väsentligt bättre chassi och styrning än föregående 9-5:a som jag hade
    så den skillnaden är ju något mindre i bilarna du jämför.
    Vet inte om jag håller med, på pappret har förändringar gjorts men på en bilar som uppdaterats med bättre prylar så vet jat inte om det är någon skillnad och jag har båda sorterna.
    Jämför man original mot original kansk edet är märkbara skillnader.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag måste dock säga att kvalitetskänslan är bra mycket bättre på 9-5an än 9-3 som känns plastig som få och knakar i vad man än tar i.
    Inte om vi pratar -06 och upp p å9-5 som har ännu mer "GM snålat som f_n" och det bidrog när jag köpte bil efter jag köpte min -07'a, det blev en äldre!!

    Tips! titta på dina behov och låt dem styra.
    Utrymmen är en avgörande faktor så är ni max 2 pers och har måttligt lastbehov så kan 9-3 vara ett mycket bra alternativ.
    Och är Herrgårdsvagen ett krav? Pratar vi utseende vinner oftast sedanen. (Det finns takboxar och demonterbara drag de fyra dagarna på året man behöver det)
    Kombisarna är också bullrigare i kupén

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan M Visa inlägg
    Den faceliftade 9-5:an från -06 och framåt har dock väsentligt bättre chassi och styrning än föregående 9-5:a som jag hade
    så den skillnaden är ju något mindre i bilarna du jämför.
    Vet inte om jag håller med, på pappret har förändringar gjorts men på en bilar som uppdaterats med bättre prylar så vet jat inte om det är någon skillnad och jag har båda sorterna.
    Jämför man original mot original kansk edet är märkbara skillnader.
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag måste dock säga att kvalitetskänslan är bra mycket bättre på 9-5an än 9-3 som känns plastig som få och knakar i vad man än tar i.
    Inte om vi pratar -06 och upp p å9-5 som har ännu mer "GM snålat som f_n" och det bidrog när jag köpte bil efter jag köpte min -07'a, det blev en äldre!!

    Tips! titta på dina behov och låt dem styra.
    Utrymmen är en avgörande faktor så är ni max 2 pers och har måttligt lastbehov så kan 9-3 vara ett mycket bra alternativ.
    Och är Herrgårdsvagen ett krav? Pratar vi utseende vinner oftast sedanen. (Det finns takboxar och demonterbara drag de fyra dagarna på året man behöver det)
    Kombisarna är också bullrigare i kupén
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Jag säger som jag brukar. Har aldrig ägt en 9-5 och kommer aldrig göra det.

    Vad grundar jag då det uttalandet på? Jo...

    Jobbade på saab typ 97-07, maken till bil att redan ha problem vid tillverkningen. (första intrycket viktigt)
    Varit aktiv på STCS forum sedan -97, maken till bil att krångla och ställa till problem för ägarna
    Känner personer som nästan försörjer sig på att renovera T7 motorer. Ska de vara så dåliga?
    Jobbat på annan saab-relaterad firma och skall de verkligen behöva så mycket reservdelar?
    Jobbar just nu som kundmottagare i en verkstad. 9-5or ger oss arbete. Det är iofs bra... :-)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Har ägt både en 9-5 och nu en 9-3SC och jag skulle aldrig någonsin köpa en 9-5 igen såvida det inte är en ng9-5. Visst, det var ett skönt landsvägslok då för 10 år sedan, men det känns som allt gick sönder, och speciellt dom sista åren jag ägde bilen var ett stort mörker. Ett riktigt pengahål som jag säkert la ner runt 50k på i reparationer under 6 års ägande. 9-3:an har jag ägt i 3 år och det som är bytt utöver service är ett hjullager och AC-kondensor. En underbart bekymmerslös bil har det varit hittills, och köregenskaperna är från en annan planet jämfört med 9-5:an. Enda minuset är att inredningen knarrar en del, men det gjorde den även på 9-5:an.

    Nej om du behöver en större bil så skulle jag isåfall byta märke helt.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Det var bra att läsa detta, jag är själv tveksam till att byta bort 9-3 an och era kommentarer bekräftar bara det jag känner att 9-3 är en bra bil även om den kanske har lite mer småbilskänsla än en 9-5.

    Bytet faller troligtvis istället på min 9-5 Aero SS -04 mot 9-5 Aero SC -08. Eller är det bytet också dumt? Det jag känner är mest jobbigt är att jag lagt över 70.000:- på bilen sen Juni 2014 och jag har väl tur om jag får ut 50.000:- så om jag behåller fälgar och däck kanske jag gör en total förlust på den bilen på ca 60.000:- efter bara två års ägande.. Så jag är övertygad om att den kommer rulla säker 10.000 mil till utan att byta en pinal i princip då chassi mm, eller ja allt är nytt..men å andra sidan så blir den ju inte yngre heller och lär ju aldrig öka i värde..

    Så min tanke är kör -04an till skrot och få inte ut en spänn för bilen eller sälj för en hyffsad peng och byt nu när chansen på en riktigt fin enägarsbil finns, kör den i två år och sälj innan den blivit för gammal, gått för långt och börjat gå sönder.

    Tänk att bilägade ska vara så krångligt och att bilarna är så förbannat dåliga nu för tiden, kvittar ju vilket märke :/ Inte konstigt att privatleasing växer!
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    3
    Måste bara flika in här då alla dömer ut 9-5 hehe, jag hade tidigare en 9-3 SS MY11 med pilotstolar och hela rusket men tröttnade på att den var så trång och liten inuti och hela inredningen skramlande ju bara man körde över ett gupp.
    Bilen hade då bara gått 3k mil!, bytte upp mig till en 9-5 SS MY07 och har aldrig varit nöjdare faktiskt!
    Får man tag i en välskött 9-5 så köp bara du kommer inte ångra dig!

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Vad är det förutom motorerna som går sönder på 9-5orna? jag köpte min 08a när den gått 10000mil, nu har den gått 21000mil och det enda jag bytt utöver vanlig service är packboxen vid remskivan fram och bakvagnsbussningarna.

    Jag tycker 9-3an känns liten och trång.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det vanliga som i äldre 9-5, bussningar och dämpare, Xenon kan också kosta lite i rep
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Upplever det är högre vägljud i 9-3an än i 9-5an.
    225/40/18 på våran 9-3:a, -09.
    235/45/17 på 9-5, -07.
    Skiljer visserligen i diemension. Men tycker det skiljer även på vinterdäcken.

    Samt som tidigare talare sagt, 9-3 är extremt plastig inuti.
    Dörrhandtagen invändigt är ett skämt.

Liknande ämnen

  1. Byte från B204R till B205R eller B235R
    Av gul93SE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 15:40
  2. Montera beg. tryckare från en annan topp, bra eller dåligt?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 23:03
  3. Går dåligt vid byte till aerobox 9000 2,3t -94
    Av e.k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 09:52
  4. Helicoila gängorna till hjulbultar, bra eller dåligt?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •