Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-5 2.3t 2004 ojämn motorgång

  1. #1

    Saab 9-5 2.3t 2004 ojämn motorgång

    Har problem med ojämn motorgång på min Saab 9-5 2.3t 2004. Problemet syns på turbogivaren. Om jag ligger på motorvägen med farthållare på tex 110 km/h så ligger hastighetsmätaren fast på satt hastighet. Varvräknaren ligger också stadigt. Men, turbogivaren hoppar upp och ner. Detta känns tydligt i bilen och upplevs som det hade känts om jag hade legat med foten på gasen och gasat/släppt på gasen omvartannat. Följden blir mycket ojämn och ryckig motorgång. Har bytt vevaxelgivaren men utan att det blev bättre.

    Fick tips på annat forum att det skulle kunna vara spjällhuset. Har letat runt lite på forumet här men hittar inget mer specifikt som jag kan applicera på mina problem. Någon som kan tipsa hur jag kan isolera och finna problemet lite mer specifikt? Om det är spjällhuset, byts hela ut eller endast delar?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Spjällhuset kan man rengöra med bräkleen utifall att det blivit lite väl kladdigt i det. Jag har exakt samma intermittenta fel och tänkte börja med den lösningen. Tror man kan göra det på plats i bilen, annars tar det inte så lång tid att plocka loss huset.
    Vad det annars skulle kunna vara vet jag inte, men jag ska även byta vacuumslangar för att utesluta dem.
    Utan Saab

  3. #3
    Ok. Tänkte just det att jag ju inte kan vara ensam om detta fel. Jag testar det du beskriver. Tackar!

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Skulle inte använda bromsrengöring för spjällhuset. Använd rengöringsmedel avsett just för spjällhuset, det sitter känsliga sensorer där.

    - - - Uppdaterad - - -

    https://youtu.be/41yFXjibtLY
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    rejser99, har du fått ordning på din bil? Jag har gjort rent spjällhuset men problemen kvarstår. Bytte du ut dina vacuumslangar?
    Senast redigerat av vitaudi den 2015-04-19 klockan 14:26.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Nej, har väldigt intermittenta problem som kan göra att bilen kanske rycker i lite till och från under en femminutersperiod på en 50-milaresa. Således har inte motivationen satt fart ännu. På förra bilen (en -98a) fungerade det att rengöra spjällhuset när det började spöka. Den gången fick jag dock en felkod innan. Den bilen hade dock fina vacuumslangar.
    Utan Saab

  7. #7
    Jag har i helgen kört 2x15 mil och den rycker i princip hela tiden. Väldigt frustrerande. Dessutom känns ju den ryckiga gången mycket mer om man ligger i 120 än i 80. Jag tänker byta ut mina vacuumslangar för att utesluta dem. Kan inte ha det så här längre.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Kostar ju i princip ingenting och tar en kvart att åtgärda så det är en bra sak att börja med.
    Sådana småfel är jäkligt jobbiga att hitta. På förra bilen var det en lättnad när spjällhuset till sist brakade in i Limp home.
    Utan Saab

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Återkoppling; rycken blev värre under sommaren och motorlampan började tändas i perioder för att sedan slockna igen efter något dygn. Jag hittade en billig tändkasett på skroten som reserv, efter byte till den försvann symptomen och motorlampan har aldrig tänts igen på 2 månader.
    Utan Saab

  10. #10
    Jag ska byta spjällhus. Motorn i det har börjat låta vid stopp av motorn. Hittade ett begagnat för en rimlig peng. Hoppas mina problem försvinner då.

Liknande ämnen

  1. Ojämn motorgång. Lambdasond?
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 16:02
  2. [LÖST] Ojämn motorgång, dålig förbränning Saab 9000 -94 2,3
    Av fishingcreek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •