Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Välja ny bil...

  1. #1

    Välja ny bil...

    Ja som ni ser har jag börjat jaga ny bil, men då kommer det till massor man måste ta i beaktning. Ute efter en 9-3 kombi, helst Vector varianten.
    Först och främst, Diesel eller bensin?
    Hur är automatlådorna på Saab?
    Vilket motor alternativ ska man välja?
    Är det skillnad mellan årsmodellerna?

    Tacksam för svar för de som har en aning

    Har idag en 9-5 aero som är uppe i 28500 och var på besiktningen där höger länkarm är dålig samt höger frambroms är kass..... SUCK... Orkar inte mer med den bilen snart.....

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Alltid kul med ny Saab. Vad ska bilen användas till? Pendling? Hur många mil/år? Är det ekonomin som styr eller hjärtat? Har själv (bland annat) en 9-3SC diesel manuell och en 9-3SC V6 automat. Det ena är en linear, den andra en aero. En är pendlingsbil, medan den andra "finsemester-bil". Båda har sina för- och nackdelar, men jag är riktigt nöjd med båda.

    Automatlådorna funkar finfint på Saabarna enligt mina erfarenheter. Skillnader mellan årsmodeller finns. MY07 kom ny inredning, MY08 ändrades utsidan.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Tack för svaret!

    Ja jag vet om att det finns små saker som kan hända med dieseln, typ generator och EGR ventilen men annars är de ju bra.
    Fördelen med bensinarna är väl att det är kammkedja och inte rem.
    Vill ju helst ha vector varianten då den är snyggare med sådant lull lull du vet
    Sedan kommer den ju användas till lite allt möjligt, så som när jag ska till päronen i Stockholm och annat och sedan till jobbet.
    Det kommer väl bli 1000-1500 mil om året skulle jag tro, ligger på det just nu men kan ju ändras så det blir mindre också.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Notera att skatten är runt 1200 för 2.0t Biopower. Med knappt 1500 mil per år tror jag det är tveksamt om du räknar hem det med den lägre förbrukningen på dieseln. Dessutom är etanol riktigt ekonomiskt fördelaktigt att köra på, lite beroende på vad bensinen kostar iof.

  5. #5
    Tack.
    Men om man tittar på aeron eller så då? vill ju inte har allt för slö motor jämnfört med den jag har idag

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Hur mycket stålar skall du använda?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av lunnelie Visa inlägg
    Tack.
    Men om man tittar på aeron eller så då? vill ju inte har allt för slö motor jämnfört med den jag har idag
    Efter 2008 är Aero mer ett utrustningspaket med mer lull och bling än vector och linear. 9-3 Aero finns med 2.0t Biopower (kanske också utan Biopower, osäker där) med 200hp/300Nm på etanol samt 2.8t v6 på 250 eller 280 hästar beroende på årsmodell och XWD/FWD. 2.8t borde helt klart matcha den du har idag, men den är rätt törstig och skatten är ungefär samma som på ttid dieslarna (runt 3-3.5k per år). Själv valde jag en 2009 Aero 2.0t Biopower som eventuellt ska få ett steg 1 från Hirsch till sommaren. Intressant nog ger den då nästan identiska tider med 2.8t original på de flesta sträckorna 60-120, 0-100 osv. Mer om det kan man läsa på Hirschs hemsida.

  8. #8
    När det kommer till stålar så vill jag mest veta vad folk tycker och tänker och vad som kan vara relevant att köpa. Vill ha lite input så man kan få lite klarhet i hur motorerna är etc och om det är lönt med diesel eller bensin, mest info jag vill ha så man kanske kan bestämma sig
    Hur är det med urborras på dessa bilar, TDI:n och bensinarna?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Vad är urborras?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Turboras känns som en vettig översättning,...

    Och Turboras är ingen sjuka på dessa bilar.

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Ja helt klart, har en mac som har autocorrekt haha ska vara turboras
    Så det är inte lika vanligt som på de äldre bilarna alltså

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Aha. Det borde jag kanske fattat. Var inte meningen att leka polis så du vet
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  13. #13
    Haha ingen fara jag såg det själv, och insåg att det var lite missvisande haha

    Ja jag har provkört en 9-3 aero V6 xwd, jäklar vad den går synd att de ska ha 138000kr, den har ju ändå gått 14500 mil :/

Liknande ämnen

  1. Välja IC?
    Av aero s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 14:37
  2. vad ska man välja 9-5`?
    Av Saabturbo__ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 19:45
  3. vad välja ?
    Av tune i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 21:40
  4. Vad ska man välja.
    Av Foppa77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •