Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med automatlåda 9-3 2000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38

    Problem med automatlåda 9-3 2000

    Hej!

    Har ett fenom med min automatlåda som uppstår vid kall motor och låda. Startar jag bilen och åker iväg så vill den inte lägga i 2:ans växel, kan ligga uppemot 3000rpm men den lägger inte i växlen, men efter enstund så åker den i med ett rätt hårt ryck. Alternativt så kan jag stå med tomgång i 1-2 min och sen köra iväg då lägger den i 2:ans växel utan problem.

    Så jag vill kolla om fler har dessa fenomenet och vad det kan bero på isåfall?

    P.S har bytt olja i lådan!

    /CrAsH

  2. #2
    Hej. Liknande fel har jag haft. Samtidigt kunde jag få limp home och felkode på varvtalsgivare utgående axel på lådan. Bytte givare. Utan lycka.Tog sen isär alla kontakter mellan givaren och styrdonet för lådan.Blåste rent och sen funkar det. Misstänker kontakten under batteri lådan.Kan tänka att lådan växlar sent om givarsvaret är diffust.
    Mvh

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    Hej! Tack för svaret, jag har inte fått limp home ännu, men jag ska kolla upp det där med givarna och se om det kanske är det som spökar i mitt fall också tycker att det är ett knepigt fel, har tänkte att lådan kanske inte har fått upp trycket på oljan därav ingen växling o.s.v

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Steg 1 är att kolla oljenivån, det är lite klurigt med dessa äldre lådor, kolla i bruksen!

    Sen kan det vara som du säger att den har svårt med oljetrycket, det kan ju vara läge att byta olja med sköljning.

    Slutligen kan det vara bra att "motionera" lådan genom att växla en himla massa manuellt. Alltså, om det är 2an som strular så hade jag satt farthållaren på 50 knyck och kört omkring i 10 minuter och växlat manuellt mellan 1-2-3 så ofta det bara går för att tvinga ut geggan ur ventilerna.
    Min bror körde det tricket på sin 9-5 2000 och efter kanske 10-15 mils körning med manuell växling genom hela registret i varierande hastigheter (för att få den växla 3-4-lock up så måste man hålla typ 80 istället) så växlar den lådan så silkesmjukt att det nästan är otäckt!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Steg 1 är att kolla oljenivån, det är lite klurigt med dessa äldre lådor, kolla i bruksen!

    Sen kan det vara som du säger att den har svårt med oljetrycket, det kan ju vara läge att byta olja med sköljning.

    Slutligen kan det vara bra att "motionera" lådan genom att växla en himla massa manuellt. Alltså, om det är 2an som strular så hade jag satt farthållaren på 50 knyck och kört omkring i 10 minuter och växlat manuellt mellan 1-2-3 så ofta det bara går för att tvinga ut geggan ur ventilerna.
    Min bror körde det tricket på sin 9-5 2000 och efter kanske 10-15 mils körning med manuell växling genom hela registret i varierande hastigheter (för att få den växla 3-4-lock up så måste man hålla typ 80 istället) så växlar den lådan så silkesmjukt att det nästan är otäckt!

    Det där tipset om att motionera lådan ska jag absolut testa, kan ju bara bli bättre om det nu bara skulle vara glegg i ventilerna. Men konstigt att dom andra växlarna går i som dom ska utan problem.

    - - - Uppdaterad - - -

    Läste detta ur instruktionsboken idag: Observera att bilar med turbomotor har ett speciellt växlingsmönster den första minuten efter start av kall motor för att katalysatorn snabbare ska nå rätt arbetstemperatur.

    Kan det vara mitt fenomen?

Liknande ämnen

  1. Problem laddtryck 9-5 2000
    Av Eddie9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 23:21
  2. Problem multirem 9-3 og 2000
    Av mullahh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 12:21
  3. Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000
    Av Poker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 11:54
  4. Problem med 9-3 1,9 Tid, slö under 2000 rpm
    Av Jocke_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •