Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bensin vs E85- vad är billigast

  1. #1
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269

    Bensin vs E85- vad är billigast

    Jag startar en dryg tråd som säkert behandlats tusen gånger, - men nu har skatten på bensin gått upp med 55 öre sedan 1/7.

    Har slängt i en Biopower steg 1 och har nu möjlighet att köra på E85 för första gången, därför är jag nolla på ämnet.

    Så till tiotusenkronorsfrågan:

    Vad blir billigast för mig att tanka under långresan på semestern?

    E85 eller 95-oktan?

    Har precis bytt olja, kanske osmart, men köra hundra mil och sedan byta när etanolen tvättat rent, klarar min olja sig på det?
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Du får kolla vad bilen drar på besin resp. E85 och sedan räkna på priset. Troligen ca 25-35% mer på E85 nu när det är sommar och längre sträckor vi pratar om. E85:s stora nackdelar är kyla och korta körsträckor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Rent generellt: gasar du lite så etanol, stadskörning bensin.

  4. #4
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Du får kolla vad bilen drar på besin resp. E85 och sedan räkna på priset. Troligen ca 25-35% mer på E85 nu när det är sommar och längre sträckor vi pratar om. E85:s stora nackdelar är kyla och korta körsträckor.
    Glömde det, sorry.

    Den drar 0.8 milen vid blandad körning.
    0.65 landsväg och 0.75 motorväg.
    Trimmet gjorde ingen skillnad fast jag ökat vridet från 1600 varv uppåt.

    Capture.JPG
    Senast redigerat av Trailer den 2015-07-03 klockan 16:44.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    19
    Min 9-3sc 2.0t biopower -08 med automatlåda ligger på dryga litern med E85 nu på sommaren när jag pendlar 8 mil per dag. Tycker de siffrorna är helt okej. Samma körning med BF95 ligger bilen på drygt 0,78 Dessa värden är framräknade m.h.a trippmätaren, så för mig ligger kostnaden för de olika drivmedlen per mil enligt följande med dagens drivmedelspriser i Ske-å:

    E85 9,8 kr milen - 9,8kr per liter
    BF95 10,75 kr milen - 13,79kr per liter

  6. #6
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av jlu09§0 Visa inlägg
    Min 9-3sc 2.0t biopower -08 med automatlåda ligger på dryga litern med E85 nu på sommaren när jag pendlar 8 mil per dag. Tycker de siffrorna är helt okej. Samma körning med BF95 ligger bilen på drygt 0,78 Dessa värden är framräknade m.h.a trippmätaren, så för mig ligger kostnaden för de olika drivmedlen per mil enligt följande med dagens drivmedelspriser i Ske-å:

    E85 9,8 kr milen - 9,8kr per liter
    BF95 10,75 kr milen - 13,79kr per liter
    Det var billigt bränsle , i min by kostar E85 10.40 samt bensin 14.30
    Jag får tanka på rätt ställen.

    Men jag fattar poängen, jag tjänar 500:- under resan på bränslet genom en snabbräkning på ditt pris.
    Skåne- Kolmården tur/retur.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    0,75 landsväg på bensin, men hur mycket den drar på etanol får du köra en tank för att få reda på. Först då kan du veta vilket bränsle som kostar minst per mil. Min 9-5SC -05 biopower har under senaste året gått billigare på enanol än bensin vid långkörning, men det var innan skattehöjningarna. Får kolla på det igen när jag står vid pumpen nästa gång. Jag gör dock som vanligt och rekommenderar dig bensin då det var det motorn byggdes för. Skiljer nämligen mer än bara program och spridare mellan en bensinare och biopower enligt de motorutvecklare från Saab jag pratat med. Så jag (liksom de) förordar bensin. Andra här tycker etanol funkar lika fint med en konvertering, så du får bestämma själv hur du vill göra.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    0,75 landsväg på bensin, men hur mycket den drar på etanol får du köra en tank för att få reda på. Först då kan du veta vilket bränsle som kostar minst per mil. Min 9-5SC -05 biopower har under senaste året gått billigare på enanol än bensin vid långkörning, men det var innan skattehöjningarna. Får kolla på det igen när jag står vid pumpen nästa gång. Jag gör dock som vanligt och rekommenderar dig bensin då det var det motorn byggdes för. Skiljer nämligen mer än bara program och spridare mellan en bensinare och biopower enligt de motorutvecklare från Saab jag pratat med. Så jag (liksom de) förordar bensin. Andra här tycker etanol funkar lika fint med en konvertering, så du får bestämma själv hur du vill göra.
    Spridarna är väl samma, men ventilerna är gjorda i rostfritt, samt pumpen polvänder för att motverka kortslutning.
    Annars är det samma system tror jag.
    Mekaniker rekommenderar bensin då de är för lata att felsöka problem men E85

    Jag är själv mekaniker, men inte inom GM-sfären.....
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Skiljer ganska mycket så därför låter jag bli, men som sagt, vissa upplever inga problem efter konvertering.

    Ett par trådar för lite info:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...5-konvertering
    http://forum.saabturboclub.com/showt...angar-pump-etc

    Citat Ursprungligen postat av Trailer
    Mekaniker rekommenderar bensin då de är för lata att felsöka problem men E85
    Vet inte vilka mekaniker du gissar är lata pga bensinrekommendation, men de jag pratat med är de som var med att konstruerade motorn, programmerade styrsystemet och sedan genomförde de utprovningen. Det vill säga de energifulla motorteknikerna på Saabs tekniska avdelning i Trollhättan. Lata är inte ordet jag tänker på när jag tänker på dom. Snarare envishet, klurighet och stort tekniskt kunnande.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Skiljer ganska mycket så därför låter jag bli, men som sagt, vissa upplever inga problem efter konvertering.

    Ett par trådar för lite info:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...5-konvertering
    http://forum.saabturboclub.com/showt...angar-pump-etc


    Vet inte vilka mekaniker du gissar är lata pga bensinrekommendation, men de jag pratat med är de som var med att konstruerade motorn, programmerade styrsystemet och sedan genomförde de utprovningen. Det vill säga de energifulla motorteknikerna på Saabs tekniska avdelning i Trollhättan. Lata är inte ordet jag tänker på när jag tänker på dom. Snarare envishet, klurighet och stort tekniskt kunnande.
    Ok, jag pratar om eftermarknadens mekaniker.
    De orkar inte hitta problem relaterade till E85 och därför rekommenderar bensin till deras kunder.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


Liknande ämnen

  1. BilFörsäkring - Vilken billigast?
    Av SuperForce i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2011-07-13, 01:47
  2. Billigast avgas NG9-3 Aero SS -03
    Av Jossa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-02, 11:53
  3. Vilken bil blir billigast?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 16:12
  4. Billigast T25:a
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •