Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Bilstein B4, B6 eller B8?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Bilstein B4, B6 eller B8?

    Hej

    Då vänster stötdämpare bak på min 9-5 Aero 02 läcker olja är det dags för mig att byta stötdämpare bak. Det positiva när något sådant händer är att man kan passa på att uppgradera med bättre stötdämpare runt om.

    Jag har förmodligen läst alla trådar om Bilstein i forumet innan jag väjer att posta om ämnet.

    Det jag undrar över är om man kan använda sportfjädrar med sänkning på ungefär 30mm tillsammans med B4 stötdämparna? Jag vet om att om man vill sänka bilen så är det B8 stötdämparna man skall ha, men jag känner att B4 stötdämparna räcker mer än väl för mina behov. Dessutom är dom en aningen billigare än de andra. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap av B4 stötdämpare med 30mm sportfjädrar som kan dela med sig av sina erfarenheter? Varför jag ställer frågan är att jag har läst i andra forum om en annan bilmärke att kombinationen B4 stötdämpare och sportfjädrar som sänker runt 30mm har varit en dålig kombination. Stötdämparen har helt enkelt förlorat sin funktion.

    Undrar detsamma egentligen om B6 stötdämparna. Måste man välja B8 om man vill sänka bilen?

    Eller varför inte, om någon har tröttnat på sina B6 eller B8 stötdämpare och fjädrar och som idag vill sälja dem kan höra av sig till mig.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    B4 ska motsvara en standard dämpare. Dess karaktär kan gör att den inte orkar med en sänkfjäder som ofta är något hårdare. Så det kan bli en gungig känsla då dämpkraften är för låg. B6 & B8 är samma dämpare, men B8 har kortare kolvstång, detta för att spänna in en sänkfjäder så den sitter fast i fjädersätena.

    Jag håller i dagarna på att byta mitt 9-5 chassie, befintliga Koni Sport & G&M 40mm fjädrar mot Bilstein B8 & MapTun 35mm. Hoppas det blir bra. Har fått på bakvagnens fjäderben, framvagnens står färdigmonterade & redo för montering på bilen.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    B4 ska motsvara en standard dämpare. Dess karaktär kan gör att den inte orkar med en sänkfjäder som ofta är något hårdare. Så det kan bli en gungig känsla då dämpkraften är för låg. B6 & B8 är samma dämpare, men B8 har kortare kolvstång, detta för att spänna in en sänkfjäder så den sitter fast i fjädersätena.

    Jag håller i dagarna på att byta mitt 9-5 chassie, befintliga Koni Sport & G&M 40mm fjädrar mot Bilstein B8 & MapTun 35mm. Hoppas det blir bra. Har fått på bakvagnens fjäderben, framvagnens står färdigmonterade & redo för montering på bilen.
    Öka tempot, alla 4 får man ju dit på en timme ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Öka tempot, alla 4 får man ju dit på en timme ((=
    Visst e det så. Det är ju bara 2(3+2+1) skruvar som skall lossas + 2(1) till, då jag även ska byta krängstag. Easy peasy. Jag har köpt alla ingående komponenter till fjäderbenen & nya förstärkta krängstag. Så jag har monterat ihop allt på bänken & sedan är det bara att swappa på bilen. Så inget problem med kärvande grejor som skall monteras isär & ihop. Men det har varit lite annat som kommit emellan. Får se om jag hinner med under veckan eller nästa helg att swappa även i framvagnen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    B4 ska motsvara en standard dämpare. Dess karaktär kan gör att den inte orkar med en sänkfjäder som ofta är något hårdare. Så det kan bli en gungig känsla då dämpkraften är för låg. B6 & B8 är samma dämpare, men B8 har kortare kolvstång, detta för att spänna in en sänkfjäder så den sitter fast i fjädersätena.

    Jag håller i dagarna på att byta mitt 9-5 chassie, befintliga Koni Sport & G&M 40mm fjädrar mot Bilstein B8 & MapTun 35mm. Hoppas det blir bra. Har fått på bakvagnens fjäderben, framvagnens står färdigmonterade & redo för montering på bilen.
    Ok då är det lite som jag misstänkte. Att det är bäst man kombinerar B4 stötdämparna med Aero fjädrar.

    Då jag själv smått har sneglat på B8 med Maptune 35mm är jag självklart intresserad av att läsa vad du tycker efter bytet och provkörning. Återkom gärna till tråden och dela med dig. Beställde du uppsättningen från Neobrothers England? Misstänker att de är en aningen billigare där om man inte betalar stora summor på frakten.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Öka tempot, alla 4 får man ju dit på en timme ((=
    När man väl börjar ja...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    När man väl börjar ja...
    Hehe, Fredrik verkar vara en finlirare ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hehe, Fredrik verkar vara en finlirare ((=
    Såklart, det ska vara tipp topp så långt det går.

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Beställde två B8 till min 9-3 SC idag. Skall bli intressant att uppleva skillnaden mot de två original sportdämpare med 18800mil på nacken som jag har nu.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag håller i dagarna på att byta mitt 9-5 chassie, befintliga Koni Sport & G&M 40mm fjädrar mot Bilstein B8 & MapTun 35mm. Hoppas det blir bra. Har fått på bakvagnens fjäderben, framvagnens står färdigmonterade & redo för montering på bilen.
    Känner du för att sälja prylarna du monterar av? Passar de på min -07?

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av SC1 Visa inlägg
    Känner du för att sälja prylarna du monterar av? Passar de på min -07?
    Jo tanken är att avyttra det när jag även bytt i framvagnen. Förhoppningsvis under kommande veckan. Enda anledningen till bytet är att en av de bakre fjädrarna gått av. Så man behöver byta dessa fjädrar, ska se om jag kan få tag i två bakre sänkfjädrar. Detta chassie ska mig veterligen passa alla 9-5 från 2002.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    28
    Bra, hör av dig med pris isåfall!

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag håller i dagarna på att byta mitt 9-5 chassie, befintliga Koni Sport & G&M 40mm fjädrar mot Bilstein B8 & MapTun 35mm. Hoppas det blir bra. Har fått på bakvagnens fjäderben, framvagnens står färdigmonterade & redo för montering på bilen.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Öka tempot, alla 4 får man ju dit på en timme ((=
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hehe, Fredrik verkar vara en finlirare ((=
    Roger, i fredags förmiddag, då hände saker... så nu är allt monterat & klart vad gäller nya chassiet. (Bilder i garaget länken) Hjulinställning nästa.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    En liten Uppdatering:

    Det blev B4 Bilstein som ersättning för befintliga stötdämpare fyra runt om. Min spontana reaktion direkt efter är att nu har jag dämpare som just dämpar stötar. Det hade jag inte innan bytet trotts att det bara var vänster bak som läkte. Jag är nöjd med beslutat om att byta alla fyra istället för bara bak.

    Vad jag ångrar är att jag behöll fjädrarna som var på. Bilen blev ca 10-15mm högre bak. Nu när man är efterklok borde jag monterat nya H&R fjädrar med 30mm sänkning runt om tillsammans med B4 dämparna då jag känner att bilen nu är alldeles för mjuk och hög. Jag vet om att B8 sprints stötdämpare rekommenderas om man skall sänka bilen, men efter att ha läst en hel del om olika uppsättnngar så kommer jag längre fram använda 30mm H&R fjädrar tillsammans med min nya B4 stötdämpare då jag känner att kombinationer mer än väl räcker för mina behov. Enligt vissa kan det förkorta livslängden på dämparna men det bekommer mig inte alls.

    http://www.bilmodecenter.se/produkti...ats/fragorsvar

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Roger, i fredags förmiddag, då hände saker... så nu är allt monterat & klart vad gäller nya chassiet. (Bilder i garaget länken) Hjulinställning nästa.
    Nöjd?
    Saab 9-5 Aero 2,3T 04 steg4 etanol
    Saab 96 1963

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Sen en veckas tid har jag haft en omgång B8:or liggandes till min 9-3ss. Idag var det dags. då min kärra rullat 6900mil när jag köpte den för ett år sedan o jag prioritera diverse styling o trimutgifter så satsade jag bara på eibach 30mm sänkning med mina original Sportchassidämpare. Men som sagt nu var det dags o bli fulländad. Jag kan erkänna att jag ångrar mig inte en sekund , den känns mkt stabilare o svarar direkt o styrningen känns stum o stabil, lite som en gokart. Rekommenderas starkt för den där extra känslan

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Om man inte är ute efter att bilen ska bli lägre, utan bara behöver byta dämpare+fjädrar, är det då B4 + nya Aero-fjädrar man ska satsa på? Eller B6 om man vill ha lite fastare dämpare.
    Senast redigerat av Ralleballe den 2017-05-21 klockan 21:09.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  18. #18
    Kolla med din lokala saabmeck/handlare ifall de Ian ta hem saabs sportchassi sats. Saab har tydligen bra priser på dessa.
    Själv ska jag få sportchassit (dämpare fjäder krängningshämmare )
    monterat om någon vecka... jäkligt spänd på hur de ska kännas på min som har gammalt standardchassi...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

Liknande ämnen

  1. TurboX - Bilstein B8 eller B6 ?
    Av keysersoze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-30, 00:29
  2. Koni eller Bilstein 9-3 SC?
    Av Stoffe #2959 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-06, 19:14
  3. Koni eller Bilstein??
    Av Boman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 20:15
  4. koni eller bilstein??
    Av sulo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 20:12
  5. Koni eller Bilstein?
    Av laxonen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •