Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Elantenn OG9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Elantenn OG9-3

    Hej alla,

    Min elantenn åker inte ner när jag stänger av bilen, jag hör att elmotorn går men "teleskopet" funkar väl inte.

    Går det att byta bara själva antennen och få den till att veckla ihop sig? Eller måste man byta hela klumpen med motor och allt...?

  2. #2
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Busenkelt - en fast nyckel och en vän är allt du behöver förutom antennsprötet :-)

    Köp ett spröt hos tex Speedparts

    Skruva av muttern på skärmen där antennen går ned

    Slå på tändning och radion så kommer troligen antennen att hoppa ur.

    Ta den nya antennen och mata ner plasttråden i hålet tills det tar stopp - pressa inte ner den

    Be en vän stå av radion - antennen dras nu ner

    Skruva tillbaks muttern

    Slå på och av radion några gånger så justeras antennsprötets läge av sig själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Elantenn OG 9-3

    Hej! Gav mig på antennbyte i helgen på en OG O-3 cabriolet från år 2000 och då enligt https://www.youtube.com/watch?v=9305BGL3MW4 Saab Ross beskrivning som var till stor hjälp (på min var tandade plastlinan brusten så köpte nytt spröt (tyvärr Proparts, men det var det man fick). Jag får den iaf nu till att funka och den skickar upp och ner antennen i monterat läge med linan och sprötet går igen så sett.

    MEN, den går lite för bra. Dvs den stänger inte av utan motorn står bara och går och går även om radion är av och tändningen av. Dvs den bryter inte strömmen. Är det någon som kanske vet vad det är jag missar eller har gjort för tokigt? Tar jag bort den lilla kabelskon (antar den jordar) som ligger mot skruven mot antennmastens fot så slutar den ju för strömmen bryts så klart. På bilden är inte "stoppskruven" mot jord isatt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    WIS prosedyre for skifte av antennestangen beskriver også bruk av 12 V for posisjonering av denne. Jeg vet ikke om det kan være en form for "kalibrering", men viser til dette i Saab WIS Online: https://saabwisonline.com/a3/9-3/200...to-remove-260/.

    Desverre kommer ikke tegningene opp der (ved bruk av pilene), men teksten skulle være nok til å se hvordan byttet beskrives i WIS.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tack, ska klura lite mer på det. Till och från med batteri helt ur kanske en stund. Vennlig hilsen, Daniel

Liknande ämnen

  1. Elantenn og 900 CC
    Av Mr_Maxi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •