Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Problem med fjärrkontroll till lås/larm NG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Det var CIM mottagaren som var trasig, Saab verkstan vill ha 5000:- för att byta ut och får det att fungera

    Finns det billigare alternativ att få det att fungera..Tips .eller länk till någon tråd tack..

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Vilket trådlyft... Är CIM trasig (om du litar på verkstan) så låter inte 5000kr orimigt för arbete och reservdel, alternativet är att hitta någon med tech2, köpa en CIM på skroten, göra jobbet själv, men med tanke på att du då inte kan återanvända dina befintliga nycklar (du kan använda de du får med den begagnade CIM) så vete sjutton om det blir så mycket billigare totalt plus att CIM verkar kunna gå sönder, så en ny är inte fel... Jag hjälpte en kille på forumet att byta CIM, han hade tagit bort ratt och airbag, jag bara programmerade om, bara det tog nog ca 1h, det är väntetider och kalibreringar som ska göras, som tar säkert 20-30 minuter att ta sig igenom hur snabb man än är, plus ställtid. Arbetet att byta tar kanske en knapp timme så gissar de debiterar 2h, och CIM isåfall kostar ca 3000kr för reservdel. Kanske går, teoretiskt, det att flytta över delar från en hel CIM till din trasiga, men behålla kretskortet med minnet, men det känns som ett vågat projekt... Lycka till i vilket fall...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Löste det enkelt

    Den här tråden är väl så gammal så att det inte är aktuellt längre, men jag meddelar mig ändå:

    Jag fick samma problem, båda mina två fjärrkontroller slutade fungera.
    Första gången som jag öppnade dörren med nyckel i nyckelhålet så gick larmet igång
    men tystnade efter att jag satte nyckeln/fjärren i tändningslåset.
    Därefter kunde jag bara öppna med nyckehålsnyckeln. Larmet gick inte igång mer.
    Försökte med att byta batteri i fjärren. Ingen bättring.

    Idag kopplade jag bort bilbatteriet i ett par minuter och kopplade in det igen.
    Då började fjärren fungera igen.
    Alltså, omstart av systemet hjälpte.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  4. #24
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit JoWen!

    Jättebra att du skriver om din lösning, även om det är en gammal tråd.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #25
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av JoWen Visa inlägg

    Idag kopplade jag bort bilbatteriet i ett par minuter och kopplade in det igen.
    Då började fjärren fungera igen.
    Alltså, omstart av systemet hjälpte.
    Detta kan hjälpa både på 9-5 och 9-3 när man har tokfel.

    Speciellt NG9-3 vill sätta felkoder på det mesta, får radera då och då med både Esid2 och Tech2.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. larm-fjärrkontroll hur får man tag på en ny?
    Av baccaruda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 22:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •