Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byte av tändningslås.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614

    Byte av tändningslås.

    Uppe i jobbet att byta tändningslås som egentligen verkar enkelt. Det gamla fungerade inte med backspärr och går således inte igenom besiktningen. Började byta med tech2 redo och fick i det nya låset och skulle vrida på tändningen för att koda in de nya nycklarna. Mest troligt är då backlåset trasigt då det inte går att vrida det nya låset mer än lite Grand. Når inte ens 1:a läget. Således står jag med en bil där det nya tändningslåset inte går att använda och jag kan inte ta ur det då det inte går att vrida nyckeln. Hur kommer jag åt backspärren? Måste hela aluminiumkonsolen bort och kika på mekanismen undertill?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Kanske är helt fel men kan det vara något relevant med att länkagefästet i motorrummet inte sitter korrekt/släppt? Finns en spärrfunktion i växellådan man kan "nolla och låsa" fyran med vid behov av att frigöra torpedväggen med lådan.
    En möjlighet är att spärra 4:an med en elektronikmejsel i hålet som täcks av en liten plastplupp ovanpå lådan th om motorblocket (behöver ta loss batteriet tror jag för att se bättre), frigöra väljaraxelnsplinesen bakom lådan en bit ner mot torpedväggen med en ca 5dm förlängare och hylsa ca 12-13mm i motorrummet och se om det går att lägga i backen med fri växelspak. Om man har lite vana är det nog ett möjligt sätt att testa på.

    //Mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Plockade borg hela konsolen och kikade under. Satt gammalt skit där som gjorde att det inte löpte fritt. Antagligen så de sabbat det gamla tändningslåset. Nu är allt ihop igen och alla nycklar funkar och nyckelspärren också. Så imorn blir det besiktning. Ska bli spännande och se vad de säger om bilen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

Liknande ämnen

  1. Byte Tändningslås saab 9-5 -99
    Av olander91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 20:21
  2. Byte tändningslås 9000?
    Av csan i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 20:27
  3. Tändningslås byte 9000
    Av Johan.str i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 16:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •