Har köpt en cab, i köpet fanns ingen vindavvisare. Är det ett MÅSTE att ha när man kör lite fortare för att kunna prata med varandra. Har hört både ok, ni som har erfarenhet skriv gärna. Med vänlig hälsning, Mikael
Har köpt en cab, i köpet fanns ingen vindavvisare. Är det ett MÅSTE att ha när man kör lite fortare för att kunna prata med varandra. Har hört både ok, ni som har erfarenhet skriv gärna. Med vänlig hälsning, Mikael
9-3 Aero 06 Maptun 295 Hk, 9-3 Aero cab 2,8 08. Mikael100 på garaget.org
I min cab (og9-3) är det som dag och natt med och utan vindavvisare.
Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.
Ligger man i mer än 50 så är det ett måste... Det är en brutal skillnad med och utan..
Jag kan bara instämma, med vindskydd går bilen att bruka i landsvägsfart med taket nere.
Utan vindskydd är det inget man gör i onödan
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23
Ok, var hittar man denna vindavvisare? Skroten eller saabsidor?
9-3 Aero 06 Maptun 295 Hk, 9-3 Aero cab 2,8 08. Mikael100 på garaget.org
Senast redigerat av Roger #2378 den 2015-03-25 klockan 17:39.
Är baksätet obrukbart med detta? Hittar bara googlebilder där baksätet skärmas av helt. Ska det bara bli vindstilla i framsätet?
ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad
Baksätet blir omöjligt att sitta i ja. Går dock utmärkt att ha packning under vindavvisaren
Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.
Vindavvisare brukar hittas på ebay för lämplig summa pengar. Köpte annars själv av firman www.schwedenteile.de för ett tag sedan, men vet inte om de fortfarande säljer några till våra Saabar.
Största fördelen med vindavvisaren är enligt mig att man förlänger tiden man kan åka med taket nere. Går att cabba ner tidigare på våren, senare på kvällen och någon månad extra efter semestern.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Håller med. På og9-3 är det "njutbart" ner till 8-9 grader med detta tillbehör. På ng9-3 känns värmepaketet lite klenare, så en 10-11 grader med vindskydd så klarar du längre sträckor.
I sommarvärme så kan en blåsa på hur mycket som helst, även om vindskyddet någon gång kan vikas ner av fartvinden om du har bra pulver i maskin...
Saab 900 Turbo Cabriolet -88
Saab 96, Sport-wannabe -64
Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22
Så nära ett måste det går att komma enligt mig. Baksätet blir ändå obrukbart med taket nere, om man inte kryper fram. Går det fortare än så är det enligt min erfarenhet vinterjacka och läderhuva som gäller i baksätet. Fram däremot, med vindavvisare, blir det kanon. Motorvägsfart är inga problem alls, även om man gärna undviker tät motorvägstrafik p g a oljudet. Vindmässigt går det att köra fort med taket nere - jag märker ingen större skillnad mellan 110 och 220! Enda gången det blir obekvämt är när det är blåsigt väder - då hjälper inte vindavvisaren fullt ut. Vindavvisaren är mycket effektiv mot fartvind, inte mot "vanlig" vind, när det blåser ordentligt.
Ps. Har förresten en -08 V6 Aero precis som du. Tror du kommer att trivas mycket bra med den bilen Ds.
Senast redigerat av JLSAAB den 2015-03-31 klockan 20:36.
3 x ng 9-3
Ja, den står ännu på vintervila, har letat länge efter en 08, fronten är så mycket snyggare efter 07, bara sett 3 bilar Aero 2,8 2008. / Mikael
9-3 Aero 06 Maptun 295 Hk, 9-3 Aero cab 2,8 08. Mikael100 på garaget.org
Hej!
Har funderat på det där med Vindavvisare som man sätter ovanför baksäterna, vad blir det för effekt? Eller är det waste of money? Är det någon som har en sån som kan ge mig en review?
// Johan
Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek
Jag hade sån cab, tyvärr hade jag barnstolar under de kanske 7-8 åren jag hade den bilen, så det var väldigt sällan jag kunde ha vindavvisaren (bakvända barnstolar kan bara sitta bak i cabben pga ej avstängbar airbag och de stolarna är ett jäkla mek att ta ur).
MEN med det sagt, vindavvisaren när den väl sitter där är skitbra i att minska turbulens och drag i nacken, snygg - nej, praktisk - nej (i det att det är ett skit att fälla ihop och ha den i bagaget när nån ska åka i bak).
Om man sällan har passagerare i bak och åker endel landsväg så skulle jag säga det är klockrent att ha en sån vindavvisare.
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Du minskar kraftigt turbulensen och har du en gång provat så kan du inte vara utan vindavvisaren. Vinden lyfter över vindrutan och går ner i baksätet, utan vindavvisare så kommer vinden runt bakom dig och ner vid fötterna och vänder sen uppåt/ut. Vindavvisaren bromsar den vindsnurran och gör resan komfortabel.
Saab original är ihopvikbar på längden och tvären och gör det enklare lägga i påsen och stoppa i bagaget om du måste ta ur den.
Som tidigare så är vindavvisare ett stort plus, speciellt dom som går att fälla ihop.
Den går lätt att stoppa in i bakluckan om man nu skulle bli 3 eller 4 i bilen.
En stor skillnad om den är på plats eller om den ligger kvar i bakluckan.
Till mitt garage: Garaget
Har alla original de där små metalltungorna som lätt kan gå av, de var trasiga på min när jag köpte bilen. De passade heller inte i "påsen" som vindavvisaren låg i... de stack ut och kunde knäckas av ett par matkassar...
Äger fn. ingen SAAB.
Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
Tech2 och CombiAdapter
Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20
Nu har jag inte en ng9-3cv utan en og900cv, men jag har en vindavvisare till min bil som jag verkligen inte vill vara utan. Håller helt med benny900 om komforthöjningen.
För att förenkla lite vad en vindavvisare gör rent praktiskt så ökar den tiden du kan köra nedcabbat med en månad på våren, en månad på hösten och med flera timmar på kvällen/natten sommartid. Ner med taket, upp med vindavvisaren, öka värmen på fötterna i kupén och njut av varje minut nedcabbad är mitt tips.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Helt klart finns det erfarenheter i ämnet. Jag blir väldigt nyfiken på varför det skiljer så mycket i hur olika personer upplever de olika vindskydden i olika bilar i olika klimat och olika hastigheter. Att man tycker olika är inte det minsta konstigt. Men om den huvudsakliga anledningen till olika beskrivningar beror på att olika människor upplever samma sak olika, blir detta väldigt knepigt. Det har kommit fram ett antal synpunkter som jag sammanfattar:
Man får känslan att av de som ser mest nytta med vindskydd har jämfört på 900 och og9-3. Det finns flera olika Saab cab bilar. Redan väldigt små skillnader i bilens form kan ge stor skillnad i hur luftströmmarna går. Rent logiskt kan man ju tänka sig att Saab försökt förbättra dessa egenskaper efterhand. Så om ng9-3 har mindre vindproblem än de tidigare är det egentligen inget konstigt. Det är något jag tror jag läst, men hittar ingen referens nu.
Avslutningsvis min sk review:
Att vika ihop vindskyddet och stoppa det i sin påse och lägga påsen i bagaget är väl inte så svårt. Om nu det lilla bagageutrymmet har plats nog. Skall man åka 4pers i bilen nedcabbat blir det inte mycket plats till annat bagage. Men även om det är en 4-personersbil, så skall man nog se det som en bil för 2 om man kör nedcabbat. Så det är nog ett mindre problem.
Med min Saab ng9-3 2.0T CV 2004 medföljde ett original vindskydd. Det har varit monterat några gånger en enda eftermiddag under den tid jag ägt bilen. Det var för att testa vilken skillnad det var med och utan. Eftersom ingen skillnad kunde märkas omedelbart blev det kört och testat ganska ordentligt. I hastigheter från 0km/h upp till vad som jag tror är rimliga för cab-ägare i STCS. Sedan dess har det legat i sin påse i förrådet.
Normalt har jag suffletten som dammskydd när bilen inte används, på vägen är det nedcabbat som gäller. Jag har kört hela dagar i sträck. Tidiga morgnar, sena kvällar och stjärnklara nätter. Sträckor på allt från 1km till över 600km. I temperaturer från 30C ned till -5C. Jag har aldrig saknat mitt vindskydd. Bilens värme är till stor hjälp, det är ovanligt att man behöver köra den på max.
Som jag ser det är vindskyddet det mest onödiga och förfulande biltillbehöret jag har.
Andra här tycker väldigt annorlunda. Men att det ser snyggt ut har jag ännu inte hört någon påstå. Så när någon frågar då kan jag inte med gott samvete bara berätta mina upplevelser. För den som frågar kanske inte har exakt samma förutsättningar som jag. Nu har TS & jag väldigt lika bilar, men Aero och Vector skiljer lite. Utan att veta tror jag inte det spelar någon roll. Men vad någon på ett forum på nätet tror kanske man inte skall basera sina beslut på. Min rekommendation är att prova själv.
Man vet bara själv om det är "Waste of money and luggage space" eller något "helt nödvändigt" och/eller "ger en brutalt sportig look" eller ...
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2