Sidan 105 av 136 FörstaFörsta ... 55595103104105106107115 ... SistaSista
Resultat 2 081 till 2 100 av 2701

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #2081
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Som svar på batteriet, ja nytt är nytt. Men gammalt kan bli som nytt. Hahaha

    Men i övrigt så är det bra jobbat som vanligt!
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  2. #2082
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ja, du sier noe Johan. Men da batteriet som satt i bilen, er sånn rundt om 7 år gammelt. Er det like greit, å være føre var.

    Hadde forøvrig Eu kontroll (besiktelse) på Volvo`en her om dagen. Og slikt er jo altid spennende. Ikke minst når det gjelder, en halvgammel bil. Men det eneste de påpekte, var en knekt fjær på høyre side bak. Og at stemplet på bremse caliper, høyre side fremme henger. Var nå med på besiktelsen selv. Og påpekte at fjærene bak, ikke så noe bra ut i det hele tatt. Så da tok han like så greit, og la det til på mangellappen. Hehe

    Men det gjør ingen ting. Da de skal skiftes ut uansett. Så har nå laget meg en liste, over hva jeg skal gjøre av arbeide på bilen. Skal bli artig. Da jeg ikke har skrudd på Volvo tidligere. Men fant nå ut av hvordan, Saab`en er satt sammen. Så da løser jeg vel dette og.


    Så da starter jeg med følgende:


    Samtlige dempere inkl. fjærene.
    Plugger.
    Olje med filter skift.
    Benytte Omega sin motorrens.
    Luftfilter.
    Bensinfilter.
    Veivhusventilasjon.
    Montere inn en ny regulator på dynamo.
    flushe servostyringen.
    Registerreim med reimhjul, og muligens vannpumpe. Da jeg ikke vet når denne var skiftet sist gang.
    Spraye understellet med fluid film
    Samtlige skiver med bremsesko.
    Skifte ut bremsevesken

    Etterhvert senke bilen.
    18" eller 19" sommerfelger.
    Pusse motorrommet, så det fremstår som strøkent.
    Skifte olje på girkassen.
    Anskaffet et likt føresete jeg har i dag. Som er i god stand. eller skifte ut til skinninteriør.
    Nytt ratt, eller trekke det jeg har med skinn.


    Så får jeg skifte ut motor, og girkasse fester, på Saab`en. Det fungerer det jeg har. Men har vel vært på bilen, siden den var ny. Da har jeg vel stort sett, skiftet eller pusset opp, det som er på bilen. Om ikke annet, begynner jeg og gå tom for ideer, på hva som burde gjøres.

  3. #2083
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Hehe jaha de var 7år gammalt. Då var de dags att för ett nytt.

    Härligt att det inte var värre fel på Volvon.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #2084
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Johan!

    Sant nok med at bilen kom, greit igjennom Eu kontrollen. Bla.a. motoren/gir går meget godt. Og det forundrer meg, at motor/girkasse kan være så tett. Etter å ha 304.000 km på baken. Og jeg betalte kr. 11.000,- for den. Og kommer til og benytte, rimelige deler. Så da burde jeg ha, en grei vinter/helårsbil.




    Så her hadde deg gjort seg, med Bent sine hvite tornado fingre. Men jeg tror ikke det, hehe.




    Nå prøver jeg og få benyttet Saab`en, mest mulig om dagen. Sjekket med hvor langt pr. år, jeg har benyttet meg av den, siden kjøp i Januar 2014. Og da kommer jeg, frem til 2500 km pr. år. Nå har bilen stått en del, grunnet motor skifte med mer.

  5. #2085
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja de kommer nog va en bra brukis för dig.

    Själv så blir min 900:a min brukis/busis.

    Men du funderade på motorbyte igen eller hur var det på 9-5:an?

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #2086
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Burde bli en helt grei brukis, ja. Dette er bil med manuell giring, og non turbo, 140hk. Holder med turbo, på Saab`en.

    Stemmer det, Johan. Med og bygge en hybride motor. Da jeg trenger en ny utfordring, med at jeg aldrig har gjort noe lignende. Så ser nå etter en T5 blokk (kort utgave) Så da er det bare og si i fra, om det er noen som leser denne tråden. Som har en slik blokk, hvor blokka med veiv, stempler, er i god stand.

    Har sett en del på emnet, med hvordan jeg skal gjøre jobben. Både via youtube, og div. forums innlegg. Så føler meg nå, klar for oppgaven.


    Jonas sin video, er en av fler jeg vil bruke, som information kanal.

    https://www.youtube.com/watch?v=fRav...z&index=3&t=0s

    https://www.youtube.com/watch?v=0Exl0Ww6Oho

    https://www.youtube.com/watch?v=rd2FCgOt9Mg



    Men det var en person, som mente at det var bedre, og benytte T7 blokk. Og så sette over stempler og råder, fra en T5 blokk. Noen formening om det?


    Så satser jeg på, at du og 900 får en trivelig, kommende vinter i sammen.



    .

  7. #2087
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Du kan behålla T7 blocket och byta ut kolvar och stakar. Vevaxlarna är likadana. Men att köra med T7 topplockspackning så måste T5 kolvarna svarvas ner minst 1.1mm


    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #2088
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ok, Johan. Men hvorfor tar da folk bryet med, og bruke en T7 topp og en T5 blokk. Hva er i så fall fordelen her?

    Om du er innom her, Jonas. Hvorfor gjorde ikke du, hva Johan beskriver? Men benyttet en T5 blokk? Hvor jeg ser flere gjør, når de bygger en motor, med mer enn 300 hk.

  9. #2089
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Vissa använder ett T5 block för att de har en skräpande i garaget. Då kan de bygga motorn medan de kan bruka bilen. Själva bottendelen är knappt någon skillnad på mellan T5 och T7 är lite som skiljer men inte jättemycket.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #2090
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ok, så da har det ingen hensikt for meg, med og gå til anskaffelse, av en T5 blokk. Men bruke en T7 topp med blokk. Og så ta råder med stempler fra en T5 motor, som jeg dreier ned 1.3 mm eller er det 1.1 mm. For og få toppakningen til å passe.

    Men hva med og sette inn, kammer fra en T5 motor. Da vel kanskje fra en 9000 aero?

    Har toppen fra den gamle motoren, men kastet blokka. Derfor trenger jeg bla.a. en blokk.

    Med da en 19t turbo., større dyser, og muligens større bensinpumpe. Har i dag en DW200 pumpe. Hvor mye er det da, man kan ta ut i hk og nm?

  11. #2091
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Kamaxlarna på T5 är samma till alla motorer förutom B234i de har andra vinklar och annan duration. Att montera T5 kammar på en T7 motor gör skillnad dock mest skillnad blir de med B234i kammarna.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #2092
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Takk Johan. Da får vi se hva jeg kommer over av deler, i henhold til bygging av en motor.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #2093
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ja, da ble det ikke slik.




    Men slik.










    Når jeg nå får tunet opp motoren. Blir det helt andre ansiktsuttrykk i bilen.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg


  14. #2094
    Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    463
    Medlem#
    11896
    Smidigast att svarva kolvar och stoppa ner i t7 blocket.
    Som Johan sa skiljer det knappt något och det är ett jobb man lätt gör med motorn på plats.

    Angående kammar körde jag dom som är från b202, dom skall väl vara dom vassaste original som finns. Sen tror ja inte det är några jättestora skillnader kanske.

  15. #2095
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Smidigast att svarva kolvar och stoppa ner i t7 blocket.
    Som Johan sa skiljer det knappt något och det är ett jobb man lätt gör med motorn på plats.

    Angående kammar körde jag dom som är från b202, dom skall väl vara dom vassaste original som finns. Sen tror ja inte det är några jättestora skillnader kanske.
    B202 ger bara bättre karaktär på höga varv. B234i ger bättre låg- och mellanregister.

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #2096
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av JKDesign Visa inlägg
    Smidigast att svarva kolvar och stoppa ner i t7 blocket.
    Som Johan sa skiljer det knappt något och det är ett jobb man lätt gör med motorn på plats.

    Angående kammar körde jag dom som är från b202, dom skall väl vara dom vassaste original som finns. Sen tror ja inte det är några jättestora skillnader kanske.

    Hei Jonas!

    Har nå lest noe om emnet. Og så for meg, at T5 blokka, er noe mer gjennomført enn T7 blokka. Men da har jeg nok missforstått. Og ser det da som enklere, med og anskaffe en T7 blokk. Så montere inn T7 stempler med råder. Så ta av 1.1 mm på stemplene, for og kunne benytte meg av T7 toppakning. Og monterer inn en B234i kammer. Større dyser mm. Grunnen til at jeg monterer i sammen en ny motor, og ikke benytter meg av den som sitter i bilen nå. Er at jeg vil bruke, noe tid på dette. Samt at jeg ikke har, de beste arbeidsforholdene. Om det i det hele tatt blir aktuelt. Men det er nå planen, så får vi se. Da jeg trenger noe nytt som er Saab relatert, og bryne de små grå med.

    Takk for innspillet Johan.



    Ja, da er det snart på tide, med å sette bort bilen for kommende vinter. Og til alle dere, som skal ta høstvaska. Sørg for at den blir grundig utført.

    https://www.youtube.com/watch?v=4KuB...&index=22&t=0s

  17. #2097
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da er side dekslene til setene ferdigstilt. Og dette er hva, jeg har lagt av folie så langt. Men kommer tilbake, med mer på legging av folie, på et senere tidspunkt.










    1 användare gillar detta inlägg



  18. #2098
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Skjer ikke mye på bilfronten, om dagen. Men har da fått lakkert opp, festene til taktrekket.




    Til ettertanke.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #2099
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Her er et tips, på hvordan man kan få et slitent ratt. Til og føles ut som nytt igjen, for under hundrelappen.







  20. #2100
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Gött att ha en fräsch ratt ju!

    Hur går det annars med bilarna?

    Skickat från min GM1903 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •