Sidan 126 av 136 FörstaFörsta ... 2676116124125126127128 ... SistaSista
Resultat 2 501 till 2 520 av 2701

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #2501
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Klart intressant att du fick till det på det sättet, ska se om jag kan fixa nåt liknande, skulle dock helst ha en extra spegelfot att jobba med, ska se om jag kan hitta en på nån skrot.

    Tack för infon!
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #2502
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886



    En annen ting som kan være noe knotete og utføre. Er og demontere alle ledningene fra kontaktene. Her kjøpte jeg tidligere som bildet viser to sett. Så da gikk demonteringen helt greit.

    https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...Tools&_sacat=0



    Og som du ser av bildet, er det de to øverste ledningene lilla og sort med den blå hylsen over. Som er til dimming av speilet. Og som sagt de demonterte jeg ved pinnene i den vite kontakten og fjernet de.




    Og etter og ha dratt ut ledningene , benyttet jeg et trappebor, og freste ut toppen av hylsen, hvor fjæra sitter. Bare vær forsiktig, så du ikke skader fjæra. Men det gikk helt greit for min del. Og jeg demonterte fem speil, for og komme til alle delene. Slik at jeg har i ettertid. Det er heller ikke mye trykk i fjæra. Slik at man behøver ikke å være redd, for at den skal fly veggimellom.


  3. #2503
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Som nevnt i tidligere post, var det en raklelyd i motoren, rett før jeg parkerte bilen for vinteren. Har ikke tatt bryet, med og sjekke dette ut før nå. Ikke minst for at jeg mistenkte at det var dynamoen. Noe som det viste seg, at det er. Kjøpte den nyoverhalt fra England i 2018, og den har ikke gått mange milene. Vel for og finne ut av det, måtte jeg ta av motorfestet, slik at jeg fikk av multireimen. Og uten den, var som sagt lyden borte. Tok da tak i hjulet til til dynamoen, og det var no slarkete innvendig i dynamoen. Hadde problemer med denne kort tid etter at jeg monterte den. Med at reimhjulet løsnet, og fikk kast i seg. Så da monterte jeg på reimhjulet, fra den tidligere originale dynamoen.

    Men det store problemet, ble å få demontert dynamoen, da den øvre bolten som holder den til braketten har blitt rund innvendig. Slik at det var umulig, og få løsnet bolten. Så hva gjør jeg da. Jo, løsner de tre skruene man kommer til, og knekker braketten av fra blokka. Men hva så. Får nå ikke opp dynamoen og braketten, uten å skille de to delene. Så da var det frem med vinkelsliperen, som igjen var i største laget med og komme til. Men etter en lengre tid med tilpassing av braketten samt kutting, klarte jeg å få det til.




    Har pusset opp en annen brakett, som skal lakkeres i morgen.






    Men det gikk jo ikke, uten at jeg skadet returslangen til servoen. Nå skal jeg opp og se på en slange, som sitter på en dele bil. Men om den ikke er noe og benytte, får jeg bestille en ny. Nå vet jeg ikke om det er hull i den jeg har, men jeg skar et kutt i korden. Og det er jo når jeg starter bilen, og det blir trykk i slangen, at man oppdager event. en lekkasje. Men må være på den trygge siden uansett. Så den må skiftes ut.




    Så da har jeg bestilt opp en ny dynamo, samt to nye bolter.






    Når det gjelder speilene. Satt det på et glass uten dimming, samt et glass med dimming. Men siden de har forskjellige tykkelser, har jeg bestilt opp et nytt glass, uten dimming.




    Har også bestilt opp, mer olje samt oljefilter. Som skiftes ut, i forbindelse med motorbygget.






    Vel, jeg vet ikke om det er Saab`n som har ni liv, eller om det er jeg.


  4. #2504
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ahh tråkigt att du stötte på problem med att ta loss generatorn...
    Men skam för den som ger sig!

    Hoppas det går lättare att montera tillbaka allt igen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #2505
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    God kveld, Johan!

    Ja, vi får nå satse på det. Burde ikke være noe problem og montere disse delen opp igjen. Men det jeg ikke ser frem til, er og montere opp returslangen for servostyringen. Da den er noe knotete og montere opp. Men det skal nå gå, slik det gjorde sist gang vi snakket om emnet, som man ser på side 88. Fant en løsning på det da, og følger den opp nå også.

    Vel det blir ikke at jeg, monterer opp en brukt slange. Men har bestilt opp, en ny slange fra KL Racing. Som sendte den til meg, samme dag som jeg bestilte den. Har kjøpt en del fra KL Racing nå, og det har alltid gått raskt og smertefritt. Så har de en meget hyggelig kundeservice. Samt at det er meget fordelaktige priser.




    Og her er hvordan jeg, angriper skifte av returslangen.





    Moment på banjobolt 30 nm+ Grunnet forlengere.






    Så har jeg fått lakkert braketten. Hvor jeg også vil refresh div. andre deler. Samt polere opp motorfeste mm. Når delene først er av bilen.





    Når det gjelder Volvo`n. Har jeg startet jeg på vårrengjøringen. Og ved støvsuging, viste det seg at det var noe vått, under matten på førersiden. Og da er det vel registeret som lekker. Så har bestilt nytt varme register. Som jeg må få skiftet så fort jeg får det. Da det er noe klin, med kjølevæske i teppet. Har nå ikke gjort denne jobben tidligere, så det blir nå en ny erfaring.




    Så har de 13 literne med girolje, ankommet for flushing. Så blir det til at jeg flusher, servoen samtidig. Her er det ATF 11S som gjelder. Har en liter, og får kjøpe en liter til. Så blir det skifte av olje, filter, bensinfilter og bunnplugg mm.












    Og som nevnt tidligere, som jeg ikke har fått gjort enda. Blir det skifte av registerreim mm.












    Tidligere har jeg skiftet ut, samtlige motor/girkasse fester. Utenom en, som sitter i bakkant av subframe. Hvor det er en smule trangt og komme til.




    Så får du og dine, ha en fin kommende uke.



  6. #2506
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Johan!

    Har rust på hjulbuen bak. Som ikke gått igjennom. Men må bare få fjernet det, før det blir for ille. Og siden du kan dette med rust, lurte jeg på hva du anbefaler og benytte av midler. Utover det å slipe og lakke. Som da grunning og rust eter mm. Har benyttet biltema sin rust eter tidligere, men syntes ikke den gjorde en god jobb.


  7. #2507
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Hej Bent!

    Det är viktigt att slipa så rent man kan från all rost.
    Jag använder en roterande nylonborste som jag sätter på borrmaskinen. Sen när jag ser att jag inte får bort mer så lägger jag på rostomvandlare på den lilla rost som finns kvar.
    När omvandlaren har härdat klart så lägger jag på 2k primer (Hagmans CA primer).
    Sen grundfärg, basfärg och klarlack.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #2508
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Johan!

    Både rust omvandler og Hagmans som du anbefaler, er og få kjøpt i mitt nærområde. Så får stikke innom dem en dag, og kjøpe produktene. Nylonrodellen har jeg liggende. Og takk for din tilbakemelding.


    Da blir det felgene, som vist til tidligere. Så var innom et firma, som driver med felgretting i dag. Da det er en bulk, i den ene felgen. Men de skal ta inn alle fire, og gå over dem. Slik at man er sikker på, at det ikke er kast i noen av dem. Event. rette opp i det. Så skal de som sagt pusses, lakkere det sorte i bilens farge, og blank poleres. Noe som er tidskrevende, men satser nå på et det skal bli bra.




    Så skal jeg treffe en kar kommende torsdag, hvor jeg får et innsug. Slik at jeg kan pusse det ned, og lakkere det i blå farge. Så monterer jeg på toppen, og fuel railen. Slik at det går raskt og montere opp delene, ved overhaling av motoren. Har ikke tid til, eller ønsker og drive med pussing og lakkering da. Da blir det og holde fokus, på utskifting av delene. Vel må få vasket blokka grundig innvendig med motorens, samt rense sila i bunnpannen.

    Dette er for øvrig innsuget jeg pusset, og som står på bilen i dag. Og det jeg mottar må pusses likt, før jeg lakkerer det.








    Ellers så er det den store dagen i morgen. Hehe, vel det vil si at jeg skal flushe girkassen, samt servostyringen. Noe jeg som sagt ikke har gjort tidligere. Så blir det og skifte ut motoroljen, samt filter. Da er det vel kun kjølevæske som gjenstår, av væsker i forbindelse med motoren. Noe som også blir skiftet ut, en av de nærmeste dagene. Grunnet utskifting av varme registeret. Som jeg fikk i posten i dag. Venter fortsatt på returslangen til servoen for Saab`n, samt dynamoen. Men de delene burde komme, i løpet av uken.


    Som du vet, liker Bent og ha det rent og pent. Derfor ble det motorvask i dag. Slik at jobbene, blir mer tilfredsstillende å forholde seg til.


    Etter en lang vinter, blir det en del støv mm. Så med noe polering senere, burde motorrommet se helt greit ut.











  9. #2509
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da fikk jeg utført, hva jeg har nevnt tidligere. Som gikk helt greit. Vel noe knot var det, med å skifte det bakre nedre motorfestet. Og som man ser, var det på tide med div. oljeskift. Motor, servo og girkasse. Så har glasset til speilene ankommet. Så da blir det og montere opp, speilene på Saab`n igjen. Har må det trekkes div. ledninger. Bla.a. mellom dørene og karosseriet. Så det er fortsatt noe utfordringer igjen.



















    Servostyringen.






    Noe rengjøring.







  10. #2510
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja de var dags för oljebyte på växellådan!

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #2511
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Sant nok, Johan. Men det luktet ikke brent av oljen, samt at det var lite avleiringer på bunnpluggen. Men jeg synes nå den gamle servooljen ser rød ut, og det er jo galt. Men nå er det flushet med CHF 11s så da skal det være riktig.

    Når jeg overhaler motoren, vil jeg først benytte det originale oljefilteret. Og kjøre noe med det. Så skifter jeg det ut, med ny olje samt Man filter. Som skal rense oljen hele turtalls registeret, og åpner ikke bypass ventilen ved 2500-3000 som org filterstørrelse gjør. Men det sies at det må en liten slipejobb til, for å få det til og passe. Men siden jeg har montert en sandwich, for olje temp og trykk. Er det vel mulig ar filterer kommer så langt ut, at sliping ikke trengs. Men vi får nå se. Finner jo av dette, ved montering av filteret.


    Er en del forskjell i størrelse.






    Så får du og dine, ha en trivelig helg.

  12. #2512
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da har dynamoen ankommet, og venter nå på to bolter for montering til braketten. Avventer med og lakkere den, til den er blitt testet ut. Slik at jeg er rimelig sikker på, at den holder en stund. Så ble returslangen til servoen stoppet i den norske tollen. Men de har mottatt aktuelle dokumenter, så de har rotet det til. Men har sendt inn, hva de ønsker av dokumentasjon på nytt. Så da satser jeg på, og ha slangen i løpet av uken.




    Så har jeg anskaffet meg et innsug, samt termostathus. Slik at delene skal pusses ned, og lakkeres. Innsuget blir i blått, og termostaten i gult.










    Bestilt.


  13. #2513
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Var innom Oslo felgretting i dag, med alle fire hjulene. Da de sjekket ut om det holdt med, og rette den ene bulken jeg nevnte tidligere. Men nei, det var kast både innvendig og utvendig på alle fire felgene. Og det vil koste meg kr. 5.000,- pluss lakk mm. Så da vet jeg ikke, om dette er noe og satse på.


    Monterte opp speilene i dag. Så da gjenstår det og trekke ledninger.













    Det ble også utskifting av, varme registeret på Volvo`n i dag. Så nå lekker det ikke lenger, samt at det blir godt og varmt.













  14. #2514
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Hade det varit lika enkelt att byta värmeväxlaren på Saab 9000 hade jag bytt min för länge sedan.

    Bra kämpat som vanligt, Bent!!

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  15. #2515
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Enkelt og enkelt. Var nå ikke, noen high-tech selve jobben. Men når 125 kg, skal ligge på dørterskelen med ryggen, og hodet ved pedalene, samt få armene opp til registeret. Kreves det en viss smidighet. Som denne kroppen, må jobbe hardt med for å få til. Vel, merk deg 125 kg. Da undertegnende har gått ned, fra 140 kg siden desember. Så nå er det snart, ingenting igjen.

    Og takk, Johan.

  16. #2516
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Du slapp iaf att ta bort kupéfläkten (då måste man bråka med förångaren) och lite annat som man måste ha bort på 9000.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  17. #2517
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ser den, Johan. Nå er det jevnt over stress, med og skifte varme register på biler generelt.

  18. #2518
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Sant sant. Värmekranen på 900 classic är inte så kul den heller tydligen.
    Men hoppas att din värmeväxlare håller många år framöver nu.

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #2519
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hehe, vi får nå se, hvor lenge jeg har bilen i mitt eie. Vel, så lenge den funger, slik den gjør p.d.d. så beholder jeg den. Men om girkassa, eller motoren skulle ryke. Så kvitter jeg meg med den. Og anskaffer meg noe annet. Kanskje det da blir en Saab til.


    Da har returslangen, samt bolter til dynamoen og nippelen, ankommet forhandler. Så jeg får ta meg en tur, og avhente delene. Så blir det om ikke annet, montering av dynamoen i morgen.

  20. #2520

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •