Sidan 133 av 136 FörstaFörsta ... 3383123131132133134135 ... SistaSista
Resultat 2 641 till 2 660 av 2702

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #2641
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Hei Loffe!

    Nei det produktet, kjenner jeg ikke til. Av et tykkere produkt, som jeg har lagt på under bilen, samt i hjul rommene. Er denne fra Biltema.

    https://www.biltema.no/bilpleie/bilv...-kg-2000051088


    Men det kunne jo vært interessant og prøv. Har du selv, noen kjennskap til produktet?

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2642
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203
    STORT, STORT TACK! för ditt utförliga svar Bent, det sätter jag pris på!

    Det blir så mycket enklare när man får det förklarat av en som redan gjort det.

    Jag kommer plocka ned inredningen inklusive innertaket och isolera där jag kan. Mittkonsollen tänkte jag inte på, tack för det tipset!
    Jag tycker att det mesta ljudet kommer från bakre hjulhusen/dörrarna i min 9-5 Aero SC så jag kommer göra ett grundligt arbete där. Kommer även underredsbehandla den (efter 14 år i min ägo..) och vet att även det bidrar till att göra bilen tystare.
    Bytte till powerflex i alla bussningar för några år sedan, inklusive styrväxel och krängningshämmarna fram o bak.

    Tack för länkarna!
    Jag kommer troligen köpa fr Aliexpress, bra priser och ofta god kvalitet.

    Ha en riktigt fin sommar även du och de dina! :-)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC -05

  3. #2643
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Det var da hyggelig og høre, at du kan benytte noe av det jeg la ut.

    Ja Lennart. Deler fra Kina, er ikke like dårlig i dag, som det det en gang var. Og stort sett alt av bildeler blir jo, produsert i Kina for tiden. Vel, av de mer kjente merkene, blir jo de produsert på lisens.

    Nå vet ikke jeg, hvor godt kjent du er med kjøp via Aliexpress. Men selv, etter å ha kjøpt flere hundre deler der i fra. Fungerer det meget godt. Og man får det man best. jevnt over innen to til tre uker etter kjøp. Har selv hatt enkelte problemer, med produkter som blir solgt via dem. Og det har hver gang løst seg raskt, med at jeg har fått igjen pengene, som er lagt ut iht. kjøpet.

    Lykke til med isoleringen.



    Så får du




    Bent

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #2644
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Hei Loffe!

    ...

    Men det kunne jo vært interessant og prøv. Har du selv, noen kjennskap til produktet?
    Jag känner ingen som använt just denna men annan produkt som målades på.
    Det var ett tag sedan men han sa att det blev bra.
    Lättare att lägga på, speciellt i hörnen och där det är trångt, men troligen lite sämre
    ljuddämningsförmåga på släta ytor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  5. #2645
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Takk for info, Loffe. Skal sjekke det nærmere ut, for et mulig alternativ ved en senere anledning.

    Ellers så blir det oppkobling av bredbåndslambda, i løpet av dagen. Så får vi se, om jeg får noe greie på dette. Samt at jeg får kontakte Maptun i løpet av uken. Iht. fuskingen. Så blir det 4 hjuls kontroll kommende torsdag. Da vil også en person, som har god greie på justering av bil stereo. Justere anlegget mitt.

    Videre så ble Volvo`n også EU godkjent, her om dagen. Med 0 feil.

    Og når det gjelder BMW`n Så var det meningen, med og kun overhale kaliberne, samt noe pussing i hjul rommene. Men slik blir det ikke. Så her blir alt skiftet ut med nytt.


    Så da ble det fra dette.






    Til dette. Om ikke annet, så langt.






    Snakk om å ta i, over normalen. Vel dette blir den siste bilen, som jeg vil pusse opp. Da det holder nå. Startet så smått i 1978. Og siden da, har det gått slag i slag. Så da får vi se, om ikke BMW`n blir en av Norges mest gjennomførte prelift E61. Vel, vi får nå se.


    Så får du,

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #2646
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat som vanligt Bent!

    Gillar att du även lägger ribban högt när det gäller bruksbilen BMW'n.

    Har du hittat felet med 9-5:an att den misstänker vid fullgas?

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #2647
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Tjenare Johan!

    Først og fremst, håper jeg alt står bra til, med deg og dine.

    Vel la oss først ta dette, med at Saab`n Fusker/lugger ved fult pådrag. Som om den, ikke får nok bensin. Er nå passe lei dette problemet. Da det har fulgt meg, siden jeg tunet motoren via Maptun, for første gang i 2015. Med en havarert motor, hvor den gikk for magert. Så gjorde jeg en avtale med Maptun, ved parkering av bilen for vinteren. Som var sist september. Hvor av at jeg skulle kontakte dem denne våren. Men nå går vi inn i sommeren, og jeg har fortsatt ikke gjort det. Men får høre med dem i løpet av uken. Spurte Thomas Hellberg hos Maptun, i september, om jeg kunne ta meg en tur ut til dem, nå som sesongen har startet igjen. Men det var vist ikke mulig, da de ikke mapper biler som min, i benk lengre. Siden de har: (byggt om våran dyno till att köra Powersportsfordon.) Da jeg vet, at nå blir det med at de sender meg et nytt program, og så et nytt. Så har jeg, det gående igjen. Og jeg er sliten å lei, av dette nå.

    Kjøpte bilen 1 2014. Og som sagt tunet, for første gang i 2015. Og det har kun vært, problemer med mappningen. Og det har kostet meg titusenvis av kroner. Inkl. alle delene som jeg har kjøpt, iht. emnet. Så dette er nå passe tragisk, med all den energien jeg har lagt i bilen, siden kjøp. Og da snakker vi, om flere hundretusen kroner. Vel noe igjen, som er helt på jordet. Men det er nå en gang meg. Ikke lett og forandre på dette. Om ikke annet, når man snart er klar for pennalet.

    Vel, legger ut med hvordan dette går. For så lenge det er liv i denne kroppen, så kan jeg jo ikke gi opp.



    Og ja, målet er å få BMW`n, til og fremstå som meget gjennomført. Vel det var også utgangspunktet, for Volvo`n også. Men er ikke godt nok, fornøyd med den. Vel nå benytter jeg, knapt bil i det daglige. Men det er jo, noe man tross alt må ha.


    Noen bilder av pussede deler.
























    Så ønsker jeg, deg og dine en:


  8. #2648
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Vel Loffe, da er bredbåndslambda montert opp. Så da gjenstår det kun og sette seg inn i, hvordan den fungerer.






    Ha en fortreffelig dag.

  9. #2649
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Hei Lennart!

    Hva med dette produktet, for bla.a benyttelse i hjul rommene. Er nå noe jeg vil prøve ut. Og da med to lag. Samt at jeg vil legge inn liknende produkt i senter av dekkene, neste gang de tas av. Eller ved skifte til nye dekk.

    https://www.aliexpress.com/item/1005...d=6Q1uwdSi0gje


  10. #2650
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Vel, er det ikke det ene, så er det det andre. Har merket at det lakk noe, bensin ved bensinfilteret her om dagen. Så når jeg fikk tatt, 4 hjuls justering i dag. Så håpet jeg på med at det, kun var å skifte ut kobberpakningene på banjobolten til bensinfilteret. Men den gang ei. Det viste seg at slangen, hadde sprukket lengre opp. Slik at den må skiftes ut.

    Men før jeg fant ut at lekkasjen var på slangen, skiftet jeg kobberringene på banjobolten. Startet det med og sprute ut bensin, fra slangen ved start. Så da var det ingen annet alternativ, enn og få tauet bilen hjem.

    Det er for øvrig dele nr. 4396065. Som igjen er nr. 2 på bildet under. Så da må vel tanken ned, for og få skiftet slangen. Får bestille slangen, og så taue bilen tilbake til verkstedet etter stengetid. Slik at dette blir en kveldsjobb.


  11. #2651
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Hej Bent!

    Jo de är bra med mig.

    Ja jag har också hört detta att de har slutat med individuella bänkningar.

    Ja nu kanske du är misständningarna på spåren med den trasiga slangen till bränslefiltret.
    Men ja jag tror att du tyvärr måste ta ner tanken för att lättast kunna byta ut den.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  12. #2652
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Vel Mr. Lööf, det må du nesten utdype nærmere for meg. Med at slangen kan ha, noe med misteningen og gjøre. Da jeg fikk lekkasjen, her om dagen. Og problemer med mappningen, har jeg hatt siden 2015. Venter i spenning på din utdypning. Takk

    Har nå studert emnet, og tanken må ned. bla.a grunnet klips nr. 17 fra tegningen. Så må påfyllingsrøret av, samt eksosen.

    Dette er den dyreste slangen, jeg noen gang har kjøpt. Koster meg den nette sum av kr. 1.600,- Og slangen kan, avhentes hos selger kommende tirsdag. Hadde fått den noe rimeligere, om jeg hadde ventet til kommende fredag. Men jeg ønsker, og få løst dette problemet, så raskt som mulig. Da det er Saab vær om dagen.




    Så fikk Bimmeren montert opp, noen nye deler i dag.









  13. #2653
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Vel la oss først ta dette, med at Saab`n Fusker/lugger ved fult pådrag. Som om den, ikke får nok bensin. Er nå passe lei dette problemet. Da det har fulgt meg, siden jeg tunet motoren via Maptun, for første gang i 2015. Med en havarert motor, hvor den gikk for magert. Så gjorde jeg en avtale med Maptun, ved parkering av bilen for vinteren. Som var sist september. Hvor av at jeg skulle kontakte dem denne våren. Men nå går vi inn i sommeren, og jeg har fortsatt ikke gjort det. Men får høre med dem i løpet av uken. Spurte Thomas Hellberg hos Maptun, i september, om jeg kunne ta meg en tur ut til dem, nå som sesongen har startet igjen. Men det var vist ikke mulig, da de ikke mapper biler som min, i benk lengre. Siden de har: (byggt om våran dyno till att köra Powersportsfordon.) Da jeg vet, at nå blir det med at de sender meg et nytt program, og så et nytt. Så har jeg, det gående igjen. Og jeg er sliten å lei, av dette nå.

    Kjøpte bilen 1 2014. Og som sagt tunet, for første gang i 2015. Og det har kun vært, problemer med mappningen. Og det har kostet meg titusenvis av kroner. Inkl. alle delene som jeg har kjøpt, iht. emnet. Så dette er nå passe tragisk, med all den energien jeg har lagt i bilen, siden kjøp. Og da snakker vi, om flere hundretusen kroner. Vel noe igjen, som er helt på jordet. Men det er nå en gang meg. Ikke lett og forandre på dette. Om ikke annet, når man snart er klar for pennalet.

    Vel, legger ut med hvordan dette går. For så lenge det er liv i denne kroppen, så kan jeg jo ikke gi opp.
    Hei Bent!

    Tråkigt att höra om dina problem med tuningen, jag fick i höstas mycket god hjälp av Nordic Tuning Dalarna https://www.facebook.com/Nordictuningdalarna

    Ring och hör med Robert, han bänkar säkert din bil utan några problem, och hittar eventuella brister.

    Ha det gott!

    /Lennart

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC -05

  14. #2654
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Ja Lennart, dette er tråkigt. Og jeg burde vel på et tidligere tidspunkt, tenkt ut med å finne en annen løsning iht. mappningen. Men grunnen til at jeg gikk for Maptun, er at de har Maptuner, slik at man enkelt kan velge mellom standard program og tunet. Som er en fordel ved EU kontroll mm.

    Som jeg har nevnt tidligere, var jeg hos dem i 2015. Etter at de hadde sendt meg program på program vis pc. som da igjen jeg la inn. Men deres mekanikker skiftet ut luftmengdemåler, samt tette noen enkle luft lekkasjer. Og han testet bilen på veien. Men det var samme problemet, etter at jeg reiste der i fra. Som igjen de tok betalt med flere tusen kroner for jobben.

    Her er jeg hos de i 2015






    Så da ble det til at de sendte meg, flere justeringer av programmet. Hvor til slutt motoren, gikk så magert at den havarerte.




    https://www.youtube.com/watch?v=ad8353hwFxc


    Så da ble det til at jeg reiste til Sverige, og kjøpte meg en Aero motor. Som kun hadde gått 15000 mil. Og som igjen, var i meget god stand. Så jeg pusset opp motoren. Og denne gangen, ønsket VD Fredrik, og mappe motoren hos dem. Og nå er vi i 2016. Og han merket raskt at motoren fusket/lugget når han satte i gang med mappningen. Og han holdt på i flere timer, med og få motoren til og gå rent. P.A var for øvrig med på dette.

    Fredrik mapper 2016.



    https://www.youtube.com/watch?v=OmO0Cf6OXsA


    Så alt var fryd og gamen, når jeg reiste fra dem. Men etter at jeg kom hjem, så oppsto problemet igjen. Og da spesielt etter, at jeg hadde drevet med kjøring i sentrum. Og dro på når jeg kom ut på motorveien. Med at motoren hadde samme problemet. Nå skal det sies at de var redd for ny havari, så de programmerte inn med ekstra tilføring av drivstoff. Som igjen gjorde at motoren brukte over 1.5 liter bensin pr. mil, ved blandet kjøring.

    Så for to år siden, bestemte jeg meg for og total overhale motoren, samt få få noe flere hk. Og denne gangen gikk jeg igjen for Maptun. Med at jeg trodde, at problemet ville løse seg nå. Når jeg fulgte dere innkjøp av delene, de ønsket for deres mappning. Så da kjøpte og monterte jeg inn for deres steg 5. Men etter og ha gjort dette, fikk jeg beskjed om at de ville ikke mappe bilen min, med deres steg 5. Så lenge jeg ikke monterte inn deres bredbånda lambda. Så da ble det steg 4. Og det var så vidt de ville gi med dette steget, da de etter hvert her også, ønsket deres bredbånds lambda. Men etter noe frem og tilbake, ble det til at det ble steg 4. Men etter masse tull rundt dette.

    https://www.maptunparts.se/trimsatse...0-2005/mt5/175

    https://www.maptunparts.se/trimsatse...0-2005/mt5/174


    Men fortsatt så oppfører bilen seg lik i dag. Slik den har gjort, siden den første mappningen i 2015. Så nå får vi se, hva de kommer opp med, når jeg kontakter dem. Etter at bensinslangen er skiftet, og bilen er i drift igjen.

    Dette er utrolig trist, når jeg har lagt så mye energi og penger i bilen.




    Og ja, Lennart. Om ikke Maptun, løser dette problemet en gang for alle nå. Så må jeg se meg om, etter en annen trim leverandør. Men igjen, da ut med enda flere tusen kroner.


    Og ha de selv gott, Lennart.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #2655
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Da gikk det noen timer på torsdagen. Med at jeg avhentet slangen, samt fikk montert den opp. Som gikk helt etter skjema. Ikke minst når jeg hadde tilgang på løftebukk. Når man er vant til og jobbe i fellesgarasjen.










    Og her er lambdasonden til bredbånds lambda montert.




    Skiftet samtidig ut bremselys pæren.




    Så avsluttet jeg dagen, med og gi bilen en vask. Siden jobben gikk som avtalt, uten noen uforutsette problemer.





    2 användare gillar detta inlägg



  16. #2656
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Noe info. på hvordan jeg utførte jobben. Slik at de, som ikke har gjort denne jobben tidligere, kan få en redegjørelse, på hvor enkelt det er.

    Vel, da har jeg fått montert opp bensinslangen, som tidligere nevnt. Og det var en mye enklere jobb, enn jeg forestilte meg. Med at man skulle måtte ta ned tanken.
    Jeg løsnet eksosen ved down pipen, samt fjernet samtlige gummi fester som holder eksosen oppe. Senket så eksosen noe ned, med en girkasse senker/hever.
    Løsner begge stroppene på den ene siden, hvor holder tanken oppe. Slik at jeg fikk tanken, noe ned i forkant. Senket så bilen noe, slik at en kar kunne krabbe inn i baksetet. Hvor av bilen ble hevet igjen. Og jeg tredde enkelt slangen, opp og innover på tanken. Hvor av han i baksetet, tok tak i den. Hvor av han festet slangen så i klipset, som man enkelt ser ved armaturen.

    Så var det, og montere ting opp igjen.


    Og til alle Saab entusiaster.



  17. #2657
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Hej Bent!

    Jo de är bra med mig.

    Ja jag har också hört detta att de har slutat med individuella bänkningar.

    Ja nu kanske du är misständningarna på spåren med den trasiga slangen till bränslefiltret.
    Men ja jag tror att du tyvärr måste ta ner tanken för att lättast kunna byta ut den.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk


    Vel Mr. Lööf, har nå tenkt på hva du la i det med, at slangen kunne være problemet iht. fuskingen. Og i dag så testet jeg ut bilen, med gjentatte fult pådrag på bla.a i 3 gir. Og jeg klarte ikke og fremkalle fusk, en eneste gang. Får nå prøve ut dette noen dager til, og se om problemet er løst.

    Da må det vel være at den hvite ventilen, som går ned i armaturen som har vært delvis tett. Eller rett og slett ikke fungert optimalt. Som du ser av bilder, knakk for øvrig den, ved demontering av slangen fra armaturen.


    Men en annen ting, er at det er voldsom smelling i de bakre pottene. Og jeg har både kat, og resonator. Så da går vel motoren muligens for rikt. Får sjekke ut dette nærmere.

    https://www.youtube.com/watch?v=Qg33cJZ5yLk




    .

  18. #2658
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Da har jeg testet ut bilen over flere dager. Og etter 8 år, så viser det seg nå, at fuskingen/luggingen har opphørt. Så har litt av hvert og si, iht. problemet, som har kostet meg titusenvis av kroner. Så det var kun nippelen, som går ned i armaturen til bensinpumpen, som var problemet. Så snakk om og bli eid, over mange år.

    Kommer tilbake med en mer utdypende redegjørelse, etter at jeg har avklart div.



  19. #2659
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Etter en meget kort periode, hvor av motoren virket ok. Har det nå oppstått med at motoren mister turbo kraften, når motoren har blitt varm. Samtidig som det smeller i pottene. Men når man f.eks. starter bilen neste morgen, går den som en klokke, frem til motoren igjen blir driftsvarm.

    Så nå er det satt en kar på saken, som har greie på mapping av Saab motorer. Da jeg har gitt opp Maptun. Vil her komme med mine råd, iht. postordre trim fra dem, på et noe senere tidspunkt. Trenger noe mer kjøtt på beinet, før jeg gjør så.

    Når det gjaldt problemet med fusking/lugging i motoren siden jeg startet med trim fra Maptun i 2015, og frem til i dag. Som igjen er 8 år. Fikk jeg her om dagen, beskjed fra Maptun, om at det var noe de ikke kunne komme på eller tenke ut, med igjen informere meg om det. Da må man jo lure på, hvilke amatører som jobber der.

    Har prøvd å få Fredrik (eier) i tale. Men det er ikke mulig, da han har ikke noe med mapping og gjøre lengre. Med at han har andre, arbeids oppgaver. Hehe, skulle tro det var Equinor man kontaktet. Og ikke en liten butikk i Örebro. Vil også utdype dette nærmere, på et senere tidspunkt.


    Dette er hva motoren forbruker av drivstoff p.d.d. ved blandet kjøring. Vel nå er bilen igjen parkert, for å slippe en, mulig ny motor havarering. For øvrig, er det ingen feil på motoren.


  20. #2660
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Jag kan rekommendera mjukvara från -Mackan- (Mackanized&Co) ifall du vill testa annan mjukvara.

    //Konrad S.

    2 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •