Sidan 70 av 136 FörstaFörsta ... 2060686970717280120 ... SistaSista
Resultat 1 381 till 1 400 av 2702

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #1381
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Da blir det ikke adapter til bremsene. Og om hvorfor det. Kommer jeg muligens tilbake til, på et senere tidspunkt. Avhengig av hvordan den saken løser seg. Så da gir jeg opp det prosjektet.

    Så hva nå. Har brukt noen timer på og tenke ut, med hva jeg trenger av deler. For og bygge om forstillingen, fra 00 til 02-05. Og om hvordan jeg skal gjøre dette. Så det blir til at jeg kjøper en Aero/v6 fra Sverige. Og demonterer de delene jeg trenger i forbindelse med oppdatering av forstillinga. Grunnen til at jeg velger en av de bilene. Er fordi at jeg da også får med kalibere bak til 300mm bremser.

    Men som flere av Dere vet. Jobber jeg ut i fra en fellesgarasje. Så demontering hos meg er utelukket. Så jeg får ta en ringe runde til diverse hoggere på Østlandet til mandag. Og prøve og få til en ordning, hvor jeg demonterer det jeg trenger hos Dem. Og så får de stålet.

    Ringer også trafikkstasjonen for å forhøre meg, vedrørende retningslinjene for import av en dele bil. Men regner med at det er kun moms og betale. Som vel også er et krav fra de fleste hoggere. Før de tar inn bilen. Men finner vel en løsning på dette. Vet mer om hvordan jeg vil gå frem til mandag.

    Ringte forøvrig Mattias, fra Gøteborg i dag. Vedrørende salg av hans 9-5 Aero. Som jeg kunne få for et par tusen kroner. Hadde kjøpt den, om det ikke var for at man ikke får bilen i gir. Er avhengig at bilen kan kjøres fra Sverige til Oslo, og så til en opphogger.

    https://www.blocket.se/goteborg/Saab....htm?ca=11&w=3


    Så var det hva som trengs og skiftes ut av deler. Hvor de fleste delene, kjøpes nytt. Så hva skal jeg med delebilen. Blir bremsene bak, drivaksler og spindel. Så er det sikkert noe annet jeg trenger. Pluss at jeg tar med lykter, div. innvendig mm. for salg. Målet er å få dette prosjektet, til og gå i null.


    Bilstein B8 dempere. (nye)
    Indre og ytre styreledd (nye)
    Hjullagere (nye)
    Spindler (fra bilen)
    Bærekuler (nye)
    Drivaksler (Fra bilen)

    Etter hva jeg forstår, er bærearmene like fra før og etter 02. Foruten at hullene til bærekulene må Borres opp. Og det vil vel si at jeg kan bruke den subframen jeg har i dag. Må sjekke dette opp nærmere.


    Så kan man spørre seg hvorfor jeg ikke gjorde dette når jeg holdt på med renovering av bilen. Grunnen er at det ble litt vel mye og ta tak i på en gang. Men har nå fått dette på avstand. Og så er jo jobben meget enkel. Da jeg nå har gjort denne jobben en gang tidligere. Så da blir det og pusse litt igjen.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #1382
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Dette innlegget er vel helst myntet på våre norske lesere.

    Om man tar inn en dele bil fra bla.a. Sverige. Skal man betale moms på grensen, av salgssummen. Og da må man ha chassisnummeret, del to av vognkortet, og en enkel kjøpekontrakt. Kan kjøre med svenske skilter. Men da må man være sikker på at bilen er forsikret. Da det er andre regler i Sverige, vedrørende det og ha skilter på bilen. Der kan skiltene stå på bilen. Uansett om avgifter er betalt eller ikke. Eller man kan ha med prøveskilt fra trafikkstasjonen i Norge. Som gjelder for Norden. Som koster kr. 300,- pr. dag.

    Har vært i kontakt med et bilopphoggeri på Østlandet, som lar meg plukke av de delene jeg trenger hos Dem. Og så får de stålet. Så da gjenstår det kun, og anskaffe meg en bil.

    Så er det noen på dette forumet som har, eller kjenner til noen som har, en 9-5 manuell bensin Aero estate delebil for salg. Så ta kontakt. Bilen må kunne kjøres av egen maskin.

  3. #1383
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Dette innlegget er vel helst myntet på våre norske lesere.

    Om man tar inn en dele bil fra bla.a. Sverige. Skal man betale moms på grensen, av salgssummen. Og da må man ha chassisnummeret og en enkel kjøpekontrakt. Kan kjøre med svenske skilter. Men da må man være sikker på at bilen er forsikret. Da det er andre regler i Sverige, vedrørende det og ha skilter på bilen. Der kan skiltene stå på bilen. Uansett om avgifter er betalt eller ikke. Eller man kan ha med prøveskilt fra trafikkstasjonen i Norge. Som gjelder for Norden. Som koster kr. 300,- pr. dag.

    Har vært i kontakt med et bilopphoggeri på Østlandet, som lar meg plukke av de delene jeg trenger hos Dem. Og så får de stålet. Så da gjenstår det kun, og anskaffe meg en bil.

    Så er det noen på dette forumet som har, eller kjenner til noen som har, en 9-5 manuell bensin Aero estate delebil for salg. Så ta kontakt. Bilen må kunne kjøres av egen maskin.
    Hur mycket billigare är bilarna i Sverige?

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #1384
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    En god del, Johan. Som et eksempel er en 9-5. Må man gi flere tusen kroner mer i Norge, enn for en lik bil fra Sverige. Som igjen da, går for egen maskin. Med da årsmodeller fra 02 til 05. Og det er veldig få Aero her. Som er nesten ikke eksisterende. Hvor i Sverige, som de vokser på trær.

    La oss ta et par andre eksempler. En Bmw e39 M5 som er original. koster i Norge fort opp mot kr. 400.000,-. Mens man får en lik bil fra Sverige, for rundt kr. 150.000,- Her må du også betale opp mot kr. 250.000,- for en uoriginal M5. Som f.eks er bygget på et 520 karosseri.





    Kan noen si meg, om det er det samme om jeg kjøper en bil, som har automat eller manuell girkasse. Jeg tenker da på i forhold til drivakslingene. Eller er akslingene like?

  5. #1385
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Norge
    Inlägg
    50
    Reglene vet jeg ikke, Bent, men jeg vet folk har bare hentet bilen og kjørt uten noe som helst. (Ikke helt lov) Kan jo forsikre den på timen med en tlf til forsikringsselskapet. Jeg forsikret fruens bil uten noe annet en numret på bilen. Ring å hør med dem. Moms er nå en ting, men manglende forsikring er ikke bra.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #1386
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Ja du sier noe, Mathias. Nå har jeg oppgitt de korrekte opplysningene, på hvordan man skal importere bilen. Men har jo mine egne tanker, om hvordan jeg skal gjøre dette. Men om man skal hogge, en svensk bil i Norge. Krever de fleste av opphuggerene, at det er papirer fra tollvesenet, på at det er betalt mva.

    Da dette er en svensk bil. Vet jeg nå ikke hvordan det er med, og forsikre den fra Norge. Kan jo alltids ta en tlf. på det. Da det forenkler grense passeringen. Ellers så fungerer det jo med dags skilter. Men det beste for meg, er jo at bilen er besiktat, som svenskene sier. Men det er vel store muligheter, for at selger ønsker og ta av skiltene. Vi får se.

    Fordelen med at jeg har gjort en avtale med en bilopphogger. Er jo at først demonterer det jeg ønsker innvendig. Så lykter, tennkasset, fangere (om det er en 05 Aero) osv. Så får jeg de til og legge bilen eventuelt på taket. Slik at det er enkelt og demontere aksler, spindler og bremsene bak.

  7. #1387
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Da har jeg fått lagt skinn på tatt dekselet. Noe jeg egentlig ikke har sett frem til. Da jeg så på denne jobben, med høy vanskelighets grad. Med at det er første gangen, jeg legger skinn på en slik ujevn flate. Og med at jeg måtte gjøre, dette riktig første gangen.


    Men må si meg fornøyd med resultatet.










    1 användare gillar detta inlägg



  8. #1388
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Tok en tlf. til If. Vedrørende det du tok opp Mathias. Men regnet med at i utgangspunktet, lot nok ikke det gjøre seg. Og nei de forsikrer ikke en svensk bil. Viste vel det. Men ville være helt sikker. Da det er bedre og passere grensa, med svenske skilter enn dags skilter fra trafikkstasjonen.

  9. #1389
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 112
    Medlem#
    6234
    Läderarbetet blev ju bra Bent!

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  10. #1390

  11. #1391
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Og dette er, hvordan jeg gikk frem.

    Brukte vel en fire timer på jobben. Da jeg også måtte slipe ned overflatene, med sandpapir. Så brukte jeg en dremel med slipepapir. Slik at jeg fikk slipt ned begge dekslene noe. Hvor de monteres mot hverandre. Da det blir annen høydeforskjell med skinnet på. Og ikke minst der hvor hendlene for lys/visker og blinklys går. For der er det meget trangt i bakkant. Og det måtte gjøres slik at festene bak på dekslene låste seg. Brukte kontaktlim med og legge på en del av deksel delen. Og så på samme området for skinnet. Tok små områder av gangen. Så strakk jeg skinnet, i de rettingene som behøvdes for og få dette, så jevnt som mulig. Var ikke lett, men jeg klarte det.

    Så i morgen blir det og fortsette med pussingen av kalibrene. Og uansett om jeg skraper og vasker, delene før pussing. Er det en riktig møkka jobb. Benytter maske og briller. Ser frem til og få lakk på kalibrene. (Eller oken, som Dere sier) Da jeg er spent på hvordan dette blir. Og siden jeg nå jobber med, og finne en dele bil. Blir det til at jeg må få, denne jobben utført nå. Så satser jeg på å begynne med lakkeringen, i løper av uken. Om ikke annet, så blir det neste uke.


    Trangt mellom deksel og hendel.






    Fester i bakkant av dekslene.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #1392
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Blev riktigt snyggt med skinn.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #1393
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Personligen tycker jag att det fungerar extremt bra och smidigt med elektrolys just på bromsok och hållare. Rosten försvinner i alla skrymslen, vrår och hål.

    Salmiak är inte dumt innan elektrolysen. Men det kan du, ju. Jag blev inspirerad av dig och har testat att blanda koncentrerad avfettning och salmiak (norsk). Det är mycket effektivt mot fett, olja och smuts.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #1394
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Blev riktigt snyggt med skinn.

    Ja, må si meg fornøyd. Ble bedre enn jeg hadde forventet. Da jeg har dashbord fra en 08 og seter med dør trekk fra en 06 og resten av interiøret fra to 07 mod. Har det som er i plast en ru overflate. Foruten ratt dekselet og dekslene rundt bak luka, som er i glatt plast. Og som igjen ser meget simpelt ut. Så jeg skal også legge skinn på de delene. Bestiller opp mer skinn, en av de første dagene. Ellers så fikk jeg pusset noe mer på, den andre oken i dag. Så regner med og bli ferdig med pussinga, i løpet av morgen dagen. Så da blir det og lakke delene.

    Ellers så har jeg fått montert opp, automatisk dimming på sladrespeilet til Bimmeren i dag. Og det er kun en ledning som gjenstår, så skulle også ryggesensorene fungere.


    Er en helt annen finish på nyere 9-5 enn det som satt originalt på bilen.







    Godt og høre at salmiakk løsningen, hadde en effekt for deg. Men ja elektrolyse er vel tingen. På linken under, er det en enkel måte og gjøre det på. Har balje, batterilader og en slitt bremseskive. Så skal prøve dette ut selv.


    https://www.youtube.com/watch?v=y4yYF8gSHdA

    https://www.youtube.com/watch?v=ka6ArN_ehas

  15. #1395
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Ok, prøver igjen.

    Kan jeg benytte meg av den subframen, og de bære bruene som sitter på bilen i dag? Med og kun bore opp, de tre hullene for bærekulen. Eller må delene skiftes ut?

  16. #1396
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Ok, prøver igjen.

    Kan jeg benytte meg av den subframen, og de bære bruene som sitter på bilen i dag? Med og kun bore opp, de tre hullene for bærekulen. Eller må delene skiftes ut?
    Min norska är urusel så förlåt om jag missuppfattar dig

    Men det låter som du vill återanvända subframen och länkarmarna på din 98-01 och sedan borra upp 3 hål som för 02-10 ?

    Vart köpte du skinnet förresten ?

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #1397
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Nei Mr. Du traff spikeren på hodet. Med andre ord, det stemmer slik du har forstått det. Og ja tre hull i armen hvor nedre bærekule sitter. For de er jo ikke like før og etter 02.


    Skinnet kjøpte jeg av en lokal skinnmaker. Hvor jeg var med inn på lageret. Og vi så igjennom en haug med skinn rester. Hvor jeg fant en del, som var stor nok til og dekke dekselet. Betalte kr. 200,- for skinn biten. Som er nappaskinn.

  18. #1398
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Nei Mr. Du traff spikeren på hodet. Med andre ord, det stemmer slik du har forstått det. Og ja tre hull i armen hvor nedre bærekule sitter. For de er jo ikke like før og etter 02.


    Skinnet kjøpte jeg av en lokal skinnmaker. Hvor jeg var med inn på lageret. Og vi så igjennom en haug med skinn rester. Hvor jeg fant en del, som var stor nok til og dekke dekselet. Betalte kr. 200,- for skinn biten. Som er nappaskinn.
    Jo det tror skall gå! Vet att JKDesign på garaget gjorde liknade men åt andra(montera coilover för 98-01 på en 02-05).

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #1399

  20. #1400
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Ok, prøver igjen.

    Kan jeg benytte meg av den subframen, og de bære bruene som sitter på bilen i dag? Med og kun bore opp, de tre hullene for bærekulen. Eller må delene skiftes ut?
    Det är väl samma subframe på alla om jag kommer ihåg EPC rätt. Dvs inte exakt samma men alla passar alla.
    Länkarmarna har tre hål för spindelleden. Det som skiljer är att de nyare är grövre. Så har du en gammal bære bru = länkarm måste hålen borras upp för att den nya spindelleden skall passa. Inget svårt alls.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •