Sidan 132 av 136 FörstaFörsta ... 3282122130131132133134 ... SistaSista
Resultat 2 621 till 2 640 av 2701

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

  1. #2621

  2. #2622
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886











    Så ønsker dere, en God jul og et Godt nytt år.

    1 användare gillar detta inlägg

    dea


  3. #2623
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Det samma Bent.
    Hoppas du får en God Jul och och ett Gott Nytt,
    Jag ser fram emot din tråd under 2023 och vilka nya idéer, foton och texter du kommer med!

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  4. #2624
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Jäklar va den 9-5:an var rostig!
    Hoppas att du hade en bra Jul Bent! Och även jag ser fram emot dina uppdateringar nästa år.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #2625
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Det samma Bent.
    Hoppas du får en God Jul och och ett Gott Nytt,
    Jag ser fram emot din tråd under 2023 och vilka nya idéer, foton och texter du kommer med!


    Tjenare Loffe!

    Det var det da, med hva som skal utføres av arbeide i 2023. Nå var det hovedsakelig, utskifting av taket i 2021, og total overhaling av motoren i 2022.

    Så hovedfokuset blir å få, motoren til og gå som den skal. Da den fortsatt, fusket ved lagring. Vil gi god info. om hvordan dette vil bli gjennomført. Og nå må bare dette løse seg, engang for alle. Nå er mer eller mindre, alt i motorrommet nytt. Så det skulle ikke være noe, som tilsier at mappningen, ikke skulle fungere maksimalt nå.

    Så blir det vel og få montert opp, start/stopp knapp mm. Noe jeg har gnålet om, i flere år nå. Men det har til stadighet, dukket opp andre gjøremål, iht. bilbygge. Som Volvo`n de siste to årene. Og nå blir det og bryne nesa si, på en BMW e61. Som har det meste av elektronikk, som jeg noen gang har vært borti. Men nå runder jeg snart 63 år. Og det er nå viktigere enn noen gang, med og holde de grå vedlike. Og det regner jeg med, og opprettholde iht. alle gjøremålene på BMW`n. Nå har jeg sagt til meg selv, at jeg ikke skal ta helt av, når det kommer til utvidet vedlikehold.

    Men etter og ha tenkt en del, og sjekket ut, med hva jeg trenger av div, deler. Er målet med og få den, noe liknende den som er avbildet. Men vi får nå se. Vel den blir ikke så lav. Blir H&R sine 35 mm senk fremme. Og siden det er luftputer bak. Blir det og montere justerbare ledd, for justering av høyden. Og da igjen med, hvor mye luft de blir fylt opp med. Bestilt begge deler. Samt en drøss av andre deler. Så vurderer jeg felger i gunmetal. Og da 19" eller 20" felger for sommeren. Og da igjen eventuelt spacer. Slik at jeg felgene jevnt ut ved hjulbuene. Så denne bilen, blir svart som natta utvendig. Med mye carbon detaljer innvendig.




    Så blir det og montere opp stålomspunnen bremseslanger. Og da samtidig lakkere opp bremsekaliprene igjen. De ser jevnt over greie ut. Men ikke som ved montering av de.




    Kunne også tenke meg, og skifte ut eksosen i rustfritt. Samt montere en elektronisk velger, på eksosen, slik at man kan skifte lydbildet etter ønske.

    Så var det setene. Om jeg skal få de spesialsydd i Norge, koster det rundt kr. 25.000,- Og det er jeg ikke villig og betale. Budsjettet for bilen, har sprukket for lenge siden. Så jeg må finne en alternativ løsning. Har nå kontakt, med et Kinesisk firma. Som skal vurdere, om de kan lage et tilpasset sett til meg.

    Det blir også med å montere justerbare stag fremme og bak. Slik at jeg ikke får, mer slitasje på dekkene.

    Vil også få polert opp bilen. Nå fremstår lakken like fin i dag, som når jeg lakkerte den i 2015. Det som hadde blitt det beste resultatet, før polering. Hadde vært og våtslipe karosseriet. Men jeg vet ikke om jeg har baller til det. Men i et øyeblikk med høy selvtillit, skal man ikke se bort i fra at det skjer.

    Vel det er hva som er, notert for 2023 så langt. Så får vi se, hva annet jeg skulle komme opp med.


    Så får du selv og dine. Ha et riktig godt nyttår.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #2626
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Jäklar va den 9-5:an var rostig!
    Hoppas att du hade en bra Jul Bent! Och även jag ser fram emot dina uppdateringar nästa år.

    God morgen, Johan.

    Hehe, ja du sier noe. Nå skulle jeg med en gang, man fikk bilen i eie. Parkert den utenfor din dør. Slik at jobben, hadde blitt profesjonelt utført. Men man får nå gjøre så godt en kan, med jevnt over null erfaring iht. emnet.

    Bilen så slettes ikke galen ut, ved kjøp. Men etter at han Bent, hadde demontert diverse, og gått bananas med hakke. Ser du jo selv resultatet. Vel, nå har man ingen erfaring med å sveise. Så da blir det og lime platene. Samt benytte tetningsmasse i falser. Så jeg er sikker på at dette, kommer til og bli bra. Man må jo se det, i forhold til bilens totale utseende.

    Og ut i fra min erfaring med og lime med aktuelt lim. Blir det sten hardt. Samt at alle delene som er kuttet ut, ikke er bærende deler. Så etter at bilen er ferdig, lappet i sammen. Blir det å sette inn et par seter, samt ta en tur på ulent terreng. Slik at man kan sjekke ut, om det kommer noen knirk fra karosseriet.

    Så blir det og montere inn et beige interiør, av en bil som kun hadde gått 7900 mil. Er for øvrig samme bilen, som jeg tok taket i fra. Hvor av igjen, interiøret fremstår som nytt. Så blir det utskifting av veivhus ventilasjonen, dempere/fjærer samt nye bremse kalibere. Og ellers mye annet nytt.

    Grunnet kulden, har prosjektet blitt satt på vent, frem til det blir noe varmere i været.


    Et par bilder av interiøret, før jeg demonterte det.






    Så ønsker jeg deg og dine, et riktig godt nyttår.

  7. #2627
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Ja jag förespråkar ju alltid svetsning. Men har läst om att med visst lim så kan de bli lika starkt som svetsning.

    Ja du får ha ett Gott Nytt år du med Bent!

    Så hoppas vi på att 2023 blir ett kanonbra år!

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #2628
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Johan!

    Det er jo som du sier, med at sveising er og anbefale. Men igjen, nå er det meget vanlig, at nye biler blir limt i sammen. Og limet som jeg benytter, er godkjent for bruk på alt, som ikke er bærende i karosseriet. Nå er det flere fabrikanter av gjeldende lim. Men når jeg limte taket mitt, sto det mellom Wurth og 3M. Og siden jeg fikk, en god avtale på pris hos Wurth. Ble det til, at jeg kjøpte av dem.

    Det som bekymret meg mest, ved skifte av taket. Var om jeg ville få knirke lyder, når materialet beveger seg under kjøring. Så jeg fulgte nøye anvisninger, for bruk av limet. Som lim på begge flater. Samt at jeg også la det, på toppen rundt taket. Og så langt, har jeg ikke merket noe til knirk, eller annen støy. Så den jobben, ser ut til og ha gått etter boken.

    Så da anbefalte jeg limet til eier av bilen vi holder på med nå. Jeg prøvde ut med og splitte to plater, som jeg prøvde limet på, før jeg benyttet det på taket. Og etter at limet har tørket, er det ikke mulig, og skille platene igjen. Det blir så hardt som sten. Men limet koster noe. Da det var vel nærmere kr. 1.000,- pr. tube. Og jeg benyttet selv, en og en halv tube til taket. Men igjen jeg fikk limet, godt under kost pris.








    Men siden vi limer platene, vil ikke platene gå i flukt med karosseriet. Så da vil vi benytte samme produkt, som jeg har penslet under egen bil. Som er tykk. Slik at man ikke vil se, arbeidet med limingen som er utført.


    Her er produktet benyttet på min bil.





    Vet ikke om du kjenner til denne. Men her er en gutt, som restaurerer en 900

    https://www.youtube.com/watch?v=6o3G0Fnzlas&t=20s


    Ellers så skjer det ikke, all verden om dagen på bilfronten. Vel har penslet et dørtrekk fremme i sort. Og jobbe med og pusse opp speilene. Hvor av jeg har bestilt deksler. Hvor av hele speilet skal lakkeres i bilens farge. Så var her om dagen, og kjøpte en boks med, Black Sapphire Metallic (475) Og siden jeg har fagkurs i speil bygge, etter og ha bygget om Saab speilene til innfellbare. Må jo dette bare bli bra. hehe, blir nå ikke samme gjennomført arbeide her, som med Saab`n. Men greit nok.









    Så har jeg kjøpt velgere for klimaanlegget, som i utgangspunktet er til en Ford. Men benyttet dremel, og fikk tilpasset de, slik at jeg kan benytte de på egen bil.










    Og ja, vi får nå satse på et kanonbra år, Johan.

  9. #2629
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da har jeg bestilt, og venter på noen meter med søm. Som skal festes til skinnet, rundt om i bilen. Det blir i blå søm, da det står i stil med belysningen. Så får jeg se, hvor jeg skal montere, slik at det ser mest mulig originalt. Men det vil vil bli på dashbordet, midtkonsol samt dørene. Så får jeg sjekke ut, med bagasjerommet.









    Blir noe kjedelig uten søm. Da delene som det er lagt skinn på, er av kun et stykke skinn.






    Vel som jeg skrev etter motorbygge. Var at ingen problemer hadde oppstått. Men det viser seg at det har kommet, noen dråper på bakken av kjølevæske. Og er ikke kar, til og se hvor det kommer i fra. Så har anskaffet meg en trykktester, så skal vel det problemet løse seg. Jeg tror det er fra røret som går inn i bakkant av vannpumpen. Eller kanskje fra et av kjølerørene til turbo. Men ser ingenting med det blotte øyet.




    Så har jeg anskaffet meg, en M5 fanger, som er nesten helt strøken. Trenger kun plast sveising, sparkling og lakk. Vel så blir det og montere inn samme type grill, som jeg har montert på fangeren, til Saab`n. Så langt har fangeren, kun blitt demontert samt vasket. Og så fort jeg blir ferdig med speilene, blir og pusse den ned og utføre hva som nevnte tidligere.











  10. #2630
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Mens jeg holder på, med BMW`n om dagen. Har jeg tenkt ut, med å montere bredbåndslambda i Saab`n. For å ha kontroll iht. bensin/luft verdiene. Og da slo det meg, at jeg har to uttak for o2 sensor på down pipen. Slik at jeg tok frem et bilde, som ble tatt, ved kjøp av down pipen. Men jeg ser nå, at pluggen som skal blinde hullet, ikke er til stede. Har ikke slått meg tidligere, med at det var åpent hull her. Da jeg ikke kan høre, unormal støy fra anlegget. Men har nå bestilt en ny plugg. Som muligens går ann og benytte. Da det ser ikke ut til, at det er noen gjenger igjen. Men får jeg se på dette, når bilen igjen skal tas i bruk. Som vel fortsatt, er et par mnd. til.








    Så har jeg mottatt søm til skinnet. Men om det er noe bruke, får jeg nå se på.


  11. #2631
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da er jeg i gang med å pusse, plast sveise. Og har igjen noe mer pussing, samt sveise den store sprekken, før det blir og sparkle. Nå hadde jeg planer, om og lakkere fangeren selv. Men har kommet på en bedre løsning. Med at jeg i går kontaktet han, som lakkerte bilen i sin tid. Så han vil ta den jobben.


    Må pusses mer både hvor jeg har sveiset, samt fjerne mer av de lette stripene, før sparkel. Hvor det har vært bulker, har jeg hovedsakelig benyttet varme og rulle, med å rette de ut. Ellers har jeg benyttet 240 grit, 120 grit samt 80 grit så langt.































    Så er speilene ferdigstilt.






    Fikk her om dagen, pluggen til eksosen. Men siden jeg skal, montere bredbåndslambda. Blir det med å prøve ut bolten, for og se om lekkasjen kan relateres til fuskingen. Som vel er tvilsomt, men vil uansett sjekke det ut.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #2632

  13. #2633
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Da startet jeg opp bilen i dag. Som igjen, er første gangen på fire mnd. Så lot motoren gå noe på starteren, før oppstart. Da det er vel passe tørt i toppen. Og den går fortsatt meget bra. Så kommende måned som bilen igjen tas i bruk, blir det og, ta tak i ujevnheten iht. trimmen. Så det blir bestilt opp, Pro-Sport Digital Bredbåndslambda 52mm. Da de klokkene som sitter i bilen i dag, er av samme fabrikat.




    Men da det er fult med klokker på A stolpen. Blir det til at jeg monterer aktuelle klokke, hvor gitteret for høyttaler i senter av dashbordet sitter. Men for og få et som er tilpasset, kommer det på nærmere kr. 2.000,- inkl. avgifter. Og det er helt uaktuelt, og betale. Så da blir det at jeg lager, en tilpasset versjon selv. Med holder fra Kina, som er bestilt. Samt benytter jeg plexiglass og trekker, hele stasen med skinn.


    Som man ser av den ferdigstilte versjonen, har den hull i bakkant, for trekking av ledninger. Og slikt kan man jo heller ikke ha det, da jeg er allergisk, når det kommer til synlige ledninger.




    Og her er den enkle typen, jeg har bestilt. Men har troen på, at dette skal bli bra.




    Så blir det og skifte ut, de blå pærene innvendig. Med et sett av bedre kvalitet.




    Fikk kjøpt et sett med sorte dørtrekk. Og har satt sammen, de med de beige som sitter på bilen. Må gjøre noe innvendig, med og bryte med alt det beige.


    Og her er vraket, sammen med de anskaffede trekkene.










    Så var jeg i en bilulykke, her om dagen. Som har resultert, i noe nakkesmerter. Så har bilen blitt, noe kortere. Og kommende torsdag, blir det og levere bilen for taksering. Så får jeg se, med hvordan det går. Da det vel er en 25 år siden, sist gang jeg var i en bilulykke. Som også heller ikke var min skyld. Skal det bli spennende og se, hva resultatet blir med If skadeforsikring blir.








  14. #2634
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ja, da er sommer sesongen, rett rundt hjørnet. Så om vel en ukes tid, blir bilen tatt i bruk. Vel, får nå se ann været. Men bilen må EU godkjennes innen 1 may. Og da er planen, og få montert opp bredbåndslambda innen det. Så skal det bli godt, og få kontroll over luft/drivstoff verdiene. Så blir det og ta opp igjen mappningen, når bilen igjen tas i bruk.



    Har mer eller mindre, ferdigstilt feste delen til klokken. Mangler kun noe puss, samt trekking av skinn. Som blir av samme type skinn som på A-stolpen. Men har ikke nok av skinnet i hus. Så får ta en dag til uken, hvor jeg anskaffer meg mer skinn.

    Hvordan jeg skal få lagt på skinnet pent, blir nå en utfordring. Men jeg får legge all min erfaring, innen skinnelegging på jobben, og satse på at det blir bra. Men har nå en gang troen.












    Så er fangeren jeg pusset ferdigstilt. Samt at leppa, er levert til lakkerer. Så har jeg anskaffet meg, sportsfanger bak. Hvor av det blir bygget om, til fire eksos utløp. Denne skal også, pusses og lakkeres. På fangeren fremme, er også grillen, lakkert i bilens farge.









    1 användare gillar detta inlägg



  15. #2635

  16. #2636
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Ja, da er bilen EU godkjent, for to nye år. Og bilen går godt, så lenge man ikke gir fult pådrag. For da lugger/fusker det, samt at det smeller i pottene.







  17. #2637
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Vel da fikk jeg gjort noe arbeide med Saab`n i dag. Som montering av justerbare stag bak. Samt montering av oksygen sensor, som ble montert i det andre uttaket på downpipe. Da systemet iht. eksosen, kun benytter en av de. Så blir det og få tatt en fire hjuls kontroll, muligens i morgen.

    Her ligger bredbåndslambda ledningen klar, for montering inn i kupeen. Så må få prøve og montert dette opp, i løpet av uken.




    Ellers er det fult opp, med og få E61 i drift om dagen. Er snart ferdig i kupeen.









    Samt montering av comfort seter mm.






    1 användare gillar detta inlägg



  18. #2638
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203
    Är mycket imponerad av ditt arbete Bent!

    Funderar på att ljudisolera min 9-5, vad är det för olika mattor du använt?

    KILMAT 50 mil 50 sqft (visst är den 1,3 mm tjock?)
    Ultramat
    10 mm, är det skumgummi?
    Kan du länka till var du köpt?

    Ha det gott!

    /Lennart C.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC -05

  19. #2639
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Lennart!

    Det var nå hyggelig av deg, med å tenke og si så. Takker

    Nå er min bil innpakket i isolation. Vel jeg vil si, at det er begrenset med støyreduksjon. Men med isolationen, samt powerflex, alle de stedene, det er mulig og montere de. Hvor av inkluderer, de to foringene i tannstanga. Også alt annet av foringer, ledd osv. er som nytt. Og da blir bilen, enormt kompakt og kjøre. Og med null vibrasjoner. Har også et eksosanlegg, som gir godt med lyd fra seg. Så kommer det også ann på, hvilke type dekk man har. Og med at bilen er senket, med 255/225 dekk. Er nå dette også med på, og lage en viss støy.

    Iht. isoleringen, har jeg stort sett, benyttet meg av samme type materiale, som KILMAT. Og det være seg både 50 mil (1.3mm) samt 80 mil (2.0mm) Vel i taket, ble det en annen type, som jeg kjøpte av en amerikaner. Men han er ikke lenger på Ebay. Hva jeg tror vil være det beste alternativet. Er og legge samme type isolation som KILLMAT, på utsatte steder for støy i bilen. Være seg, midtkonsol, torpedovegg bagasjerom, samt noe i dører og gulv. Og montert 10 til 20 mm, av et produkt som tåler vann, oppunder innerskjermene, i hjul rommet. Så er det også de, som legger isolation på innsiden av dekket, og da i løpebanen.

    Nå er det seks år siden, jeg isolerte bilen. Og kjøpte stort sett av personer, som solgte rimelig. Og det var hovedsakelig fra USA. Så disse selgerne, ser jeg jevnt over ikke lenger. Men det er jo mange som selger produktene. Og skal du kjøpe inn, fra USA og Europa er nok Ebay det rette stedet, når det kommer til pris.

    Men om du kjøper fra Østen, og da med Kina i spissen. Hadde jeg kjøpt via Aliexpress. Eller Alibaba.com om du ønsker, i større mengder. Grunnen til at jeg anbefaler Aliexpress, og ikke Ebay. Er at man får, det man bestiller mye raskere. Og jevnt over, er de også rimeligere, på den plattformen.

    Vet nå ikke helt, hva jeg skal anbefale. Men her er noen linker.

    https://www.youtube.com/watch?v=gY9CLaJMdxQ&t=343s

    https://www.aliexpress.com/w/wholesa...annel=main&g=y

    https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...0&_dmd=2&rt=nc

    https://www.alibaba.com/trade/search...ion&viewtype=G

    https://www.google.com/search?q=car+...h=760&dpr=1.25


    Nå spurte du vel ikke, om alt hva jeg lirer av meg. Men det kan jo hende, at det er et og annet, som er av interesse. Du får nå bare spørre, om det er noe annet du lurer på.


    Så får du selv og dine, ha en fortreffelig sommer.

  20. #2640
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Bengt, har du använt ljuddämpande färg någon gång?

    Tex denna;
    https://tikkurila.se/golv-tak/produkter/acoustics

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •