Sidan 131 av 131 FörstaFörsta ... 3181121129130131
Resultat 2 601 till 2 609 av 2609

Ämne: Min Norske 9-5 Estate Prosjekt.

Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    12886
    TIL ORIENTERING VEDR. MAPPING HOS MAPTUN.

Da de ikke mapper selv, når det kommer til tilpassede programmer. Men sender det til eksterne tunere. Vil man ikke bli orientert om når man får programmet. Ventet selv i tre uker, etter og ha betalt Dem. Uten og ha fått svar på når programmet ville bli klart. For det vet de ikke. Så ga selv opp. Og får jobbe med emnet frem mot neste vår.

FOR ORIENTATION REGARDING TUNING THE ENGINE AT MAPTUN.

As they do not map when it comes to custom programs but sends it to external tuners. They can not inform you about when you will get the program since they do not know that. Waited for three weeks after paying Maptun. Without having received an answer as to when the program would be ready for me to get. So I gave up on waiting for the program. Then we'll see what happens again in the spring.

Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    5129
    Trist att det tar tid med programmet, jag trodde Maptun gjorde sina egna program.
    Har dom inte gjort det tidigare, när ändrades det?

Tillhör den där rosten din bil?
    Kan inte tro det...lagar du själv eller kommer du lämna in?
    Till mitt garage: Garaget

Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    12886
    Hej Loffe!

Efter att ha väntat i tre veckor, efter att ha betalat avgiften till dem. Gav jag upp. Eftersom de inte hade någon aning, om när jag kunde få det anpassade programmet. Vilket bara är nonsens. Så de har lurat mig hela vintern.

Som jag ser det har maptun andra tankar när det kommer till att trimma min motor. Eller rättare sagt är det Fredrik (ägare) som sa till den jag pratade med under hela förra vintern. Att han Bent är bäst, att vi håller oss undan. Och det beror nog på att det bara har varit problem med trimmen, från dem sedan jag fick den första mapningen 2015. Samt att jag var och kollade efter vakuumläckor mm. och tog bilen för en provtur i närområdet. Reste hem igen, men motorn fuskade fortfarande på full gas. Där jag även fick upprepade uppdateringar via maptuner1. Och i 2016 gick min motor sönder grunnat gick för magert.

Kollat hos maptun 2015.

Så då hade jag problemet fram till 2016, då motorn gick sönder, på grund av en mager blandning. Så då blev det en resa till Sverige, och för att köpa Aero-motorn som sitter i bilen idag. Och Fredrik var snabb, att följa med och önska mig tillbaka, så att han kunde mappa bilen hos dem. Och han jobbade i flera timmar, med att få igång motorn som den skulle. Men han var rädd att problemet skulle uppstå igen. Så att han fyllde på extra bränsle, på motorn i programmet. Så det var på vid blandad körning på nära 1,4l pr mil. Men han kunde fortfarande inte göra jobbet ordentligt. När jag fick problem efter att ha kört i centrum, med mycket start och stopp. Med att när jag kom ut från stan och körde vidare så fuskade bilen igen. Men efter att den stått parkerad i några timmar, gick det som det skulle igen. Och så har det varit sedan 2017 i steg 3.

Och det var då motorn gick sönder 2016.

https://www.youtube.com/watch?v=ad8353hwFxc

Så man kan fråga sig, hur är det möjligt att vara så tjock i huvudet, och använda maptun igen, när det bara har varit problem med dem? Nåväl, nu skaffade jag de delar de krävde för deras steg fyra. Och att jag betalade Kr. 3 000 kr för trim och besiktningsprogram. Så då står bilen vinterparkerad. Sen måste jag hitta någon annan som kan mappa motorn, under vintern. Tillsammans med att skaffa de delar jag behöver. Som att byta ut Volvo spridare, samt att eventuellt installera t5-kammare som jag har liggandes.

Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    12886
    Vel Loffe, når du sier min bil. Så regner jeg med at du spør om, bilen under er min bil. Og det er den ikke. Jeg hjelper kun til, med og fjerne det meste av rusten. Og den blir ikke lämnat inn. Da her blir det et enkelt rust arbeide. Som blir med lim, poppnagler og noe sveis på hundebeinene. Om man da får det til. Aldrig utført slik arbeide. Og resultatet, får man avvente med å se. Men bedre enn det er, vil det bli. Satser nå på det, om ikke annet.

Det er for øvrig en MY02 Aero.

Nei jeg har nok fortsatt kun min V70. Men mulig den blir skiftet ut, i en annen 9-5. Vi får se. For øvrig så arvet den felgene, som satt på Saab`n. Og da med et nytt sett med dekk.

1 användare gillar detta inlägg

Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    12886
    Da det er en god del personer som følger denne tråden. Men da ikke med et skandinavisk ordforråd. Tar jeg denne delen, også på Engelsk fremover.

Da er det mulig at det løser seg iht. mappningen. Og at bilen blir tatt ut av vinterdvalen, for og sjekke ut programmet. Vel vi får se hva det blir til.

Then it is possible that it will be resolved according to the tuning. And then the car will be taken out of winter storage to check out the program. Well we have to see if it will happened.

Så fortsetter rust behandlingen i morgen. Tok en rask behandling, av halve panseret lørdagen som var. Med først clay, og en runde med polering. Men trenger grovere poleringsmiddel, Samt gjenta prosessen. Så skal nok bilen få et fint utseende. Skiftet også ut blinklysene. Og første runde, med polering av høyre lykt. Posisjon sett ut i fra bildet.

1 användare gillar detta inlägg

Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    5129
    Tråkigt bemötande och erfarenhet av Maptun du har.

Men
    bra och tack för att du sprider din SAAB-kunskap och bra även att du hjälper andra >tumme upp<
    Till mitt garage: Garaget

Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Medlem#
    12886
    Ja, du sier noe, Loffe. Vel vi får nå se på, hva det blir til. Og om det ikke løser seg nå. Blir det og ta bilen på henger til våren igjen. Og reise til noen, som tar bilen på rulle. Og det kan fort bli, en god del mer og si om mappningen. Men vi får ta det, etter som ting løser seg eller ikke.

Vel kunskap og kunskap, er vel og ta hardt i. Da av hva jeg utfører av arbeide, stort sett er for første gang. Som med rustbehandlingen. Hvor jeg aldrig har gjort noe liknende tidligere. Men satser nå på at det skal bli et greit resultat. Poenget er i første omgang og bli kvitt rusten. Og siden man ikke har noen sveise kunskaper, blir det og lime samt poppe på plater. Så får vi se på, hvilke lim som vil bli benyttet. Men det limet jeg brukte på taket, vil være et godt alternativ. For om det blir bevegelse i platene, vil man fort få knirke/gnisselyder. Hvor om bilen hadde vært min, ville gjort at jeg hadde utviklet angst og depresjon. Da jeg ikke klarer lyder i bilen, som ikke skal være der.

Benyttet ved montering av taket. Som blir som sten, når det har tørket. Og har i etterkant ikke opplevd noen lyder fra taket, som ikke skal være der. Vel, nå skal det ikke heller komme noen lyder derfra.

Det er lagt lim mellom tak og karosseri, samt rundt øvre del av taket. Som du ser avbildet.

Og sønnen som er meget fornøyd med utført jobb. Hvor vi avhentet bilen hos lakkerer. Som jeg må si meg meget fornøyd med resultatet av.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •