Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Konstigt laddtryck og 9-3 aero steg 3 chippad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Konstigt laddtryck og 9-3 aero steg 3 chippad

    Hej.

    Jag har ett problem med min 9-3 aero och det är att den laddar väldigt konstigt.
    Tex vid fullt gaspådrag så kan den ladda från 1bar till 1.5 bar dvs det svajjar i trycket.
    Samt så tappar jag laddtryck, tex om den laddar 1.5 så går den ner till typ 1-0.5 bar från 4000varv till 5000.
    Sen sänks den ytterligare om man varvar ännu mera.
    Funderar på om det kan vara WG som inte tål det höjda trycket därav att den laddar dåligt, har hört att det kan vara det.
    Jag testade med att rycka WG slangen för att få ut max ladd men den sluta ladda när den nådde peaken.
    Den höll laddtrycket då så vitt jag kunde se (min laddmätare går bara till 1,5 bar så kollade den orginala som sitter i bilen från början.
    Den kan även rycka till ganska så hårt innan den laddar till peaken dvs typ från 1bar till 1.5.

    Väldigt tacksam för svar.

    M.V.H Martin Svensson
    Senast redigerat av Martin Svensson den 2015-03-21 klockan 18:17.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Nu har även laddtrycket blivit mer ostabilt, ena stunden så laddar den 1 bar andra så laddar den 1.5 bar.
    Bilen har även börjat dö när man ligger på cirka 2000-7000 varv och trycker ner kopplingen. Det verkar som den inte "hinner" anpassa sig med den annorlunda mängden bränsle som ska in.
    Går mer ryckigt nu även.

    Vädigt tacksam för svar, om någon har några.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Min original og9-3Aero led under flera år av konstiga laddtryck. Bilen gick bra vid "vanlig" körning när den inte laddade så mycket men vid fullgas så svajade laddtrycket, gav bara GLT eller laddade över 1,5 bar litet som den ville.
    Jag kollade alla "kända" felorsaker som tex de små slangarna, backventilerna, magnetventilen, luftläckage mm.

    Huvudorsaken var dock skitiga givare i LMMen. Det hjälpte inte att göra rent från ena sidan bara (det sitter galler i vägen från andra sidan) utan jag fick plocka isär LMMen så att jag kom åt ordentligt från båda sidor. En fin pensel och bensin gjorde jag rent med och sedan dess går bilen som den skall.

    Per L

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har testat att byta LMM, blev ingen skillnad (glömde skriva med det). Funderar på om det är magnetventilen som läcker. Jag tyckte som det lät att det pyste ur den förut idag.
    Tack för ditt svar i alla fall. Men i vilket fall så var det såhär en gång innan i bilen, för cirka 6 månader sen. Då bara försvann det helt plötsligt. Någon som vet vad det kan betyda?
    Tacksam för alla svar.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20
  2. konstigt laddtryck 0g9-3 aero,
    Av Lignos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 16:51
  3. Laddtryck konstigt på 9-3 aero
    Av bergo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 21:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •